در زمان ترک متادون چی بخوریم؟ (۹ خوراکی مغذی)

ترک اعتیاد به مواد مخدر شامل تغییر بسیاری از جنبه‌های زندگی از جمله عادات غذایی شما می‌شود. ترک متادون یک فرآیند چالش‌برانگیز است و نیاز به مراجعه به یک متخصص دارد. انتخاب ترکیبی از درمان‌های روان‌شناختی، دارویی و حمایت اجتماعی برای کمک به کسانی که می‌خواهند از این ماده دست بکشند، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما یکی از مهم‌ترین سوالات این است که در زمان ترک متادون چی بخوریم؟ برای گرفتن پاسخ این سوال، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

چرا مهم است که در زمان ترک متادون چی بخوریم؟

اعتیاد به مواد مخدر پیامدهای تغذیه‌ای به همراه دارد. تمرکز بر تغذیه خوب در دوران ریکاوری به بدن شما کمک می‌کند تا مواد مغذی خاصی را به دست آورد و به طور بالقوه می‌تواند به موفقیت روند بهبودی شما کمک کند.

همانطور که متادون از شما خارج می‌شود، بدن شما برای جبران مواد مغذی از دست رفته دوباره به غذا میل می‌کند. با این حال، اگر در مورد انتخاب‌های غذایی خود هوشمند نباشید، ممکن است با چالش‌های تغذیه‌ای نیز در طول روند بهبودی موجه شوید. همچنین، کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به عدم تعادل در هورمون‌ها، التهاب مزمن، درد، اضطراب یا افسردگی شود که همگی می‌توانند محرک‌های عود باشند. پس هنگام ترک متادون چی بخوریم؟

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین روش ترک ریتالین

خوراکی‌های مفید برای ترک متادون

هنگام ترک اعتیاد به متادون، تغذیه مناسب و سالم می‌تواند روند بهبود روحی و جسمی‌ شما را تسهیل کند. بنابراین بسیار مهم است که بدانیم موقع ترک متادون چی بخوریم. در اینجا چند نکته اساسی وجود دارد که باید هنگام خرید مواد غذایی به خاطر داشته باشید:

  • وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها را به طور منظم بخورید تا وسوسه پرخوری را از بین ببرید.
  • مصرف قندهای ساده و غذاهای پرچرب را کاهش دهید.
  • برای کمک به کنترل مشکلات متابولیک و کمبود مواد مغذی، سبزیجات و میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی را انتخاب کنید.
  • رژیم‌های پر پروتئین و کم کربوهیدرات می‌توانند ذخیره آمینو اسید شما را افزایش دهند، به ترمیم اندام کمک کنند و مواد مغذی حیاتی را فراهم کنند که به شما در کنترل علائم ناخوشایند ترک کمک می‌کند.
  • مواد مغذی مانند روی، کلسیم، منیزیم، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه می‌توانند هوس‌ها را کاهش دهند و نوسانات خلقی را بهبود بخشند.

تغذیه مناسب برای ترک متادوندرست است که تغییر در رژیم غذایی با مصرف مکمل‌های مختلف متفاوت است، اما تغذیه مناسب برای ترک متادون می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش علائم منفی ترک اعتیاد داشته باشد. در هنگام ترک مواد مخدر بهتر است که مصرف چربی‌های اشباع شده کم، کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر را به طور خاص افزایش دهید. از آنجایی که احساس میل به مواد مخدر شبیه به احساس گرسنگی است، به جای اینکه به دنبال مواد مخدر باشید به دنبال غذا بگردید؛ این می‌تواند در درازمدت به بهبودی شما کمک کند. غذاهای خاصی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، ماهی و کنگر فرنگی برای رفع این هوس شناخته شده‌اند. توصیه می‌کنیم میان‌وعده‌های سالم و سرشار از پروتئین را برای کمک به کاهش هوس و تثبیت قند خون در دسترس داشته باشید.

خوراکی‌های مفید برای ترک متادون عبارتند از:

۱. آب

اگرچه آب صرفاً یک غذا نیست اما شما را هیدراته نگه می‌دارد، سموم مضر را دفع می‌کند و به بدن شما کمک می‌کند تا مواد مغذی ضروری را جذب کند. (اگر می‌خواهید بدانید که متادون چند روز در بدن میماند در مقاله دیگری از بلاگ کلینیک تهران پاک درباره آن صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز بخوانید)

۲. میوه‌ها و سبزیجات

سعی کنید بشقاب خود را با انواع سبزیجات و میوه‌های در دسترس مثل کاهو، خیار، گوجه، هویج، لیمو و هر چیزی دیگری یا اگر می‌توانید گزینه‌های خاصی مثل مانند زغال اخته، کلم پیچ، آووکادو، کلم، توت، نارگیل، بروکلی و اسفناج رنگارنگ نگه دارید.

۳. گوشت‌های بدون چربی

گوشت‌هایی مانند مرغ کبابی، غذاهای دریایی و بوقلمون دارای چربی کم اما پروتئین بالایی هستند که از بهترین غداهایی هستند که می‌توان در پاسخ به سوال اینکه موقع ترک متادون چی بخوریم پیشنهاد داد.

۴. تنقلات با پروتئین بالا

تخم‌مرغ آب‌پز، پنیر و ماست همگی غذاهایی با پروتئین بالا هستند که می‌توانید در هنگام گرسنگی و هوس از آنها استفاده کنید.

۵. روغن‌ها و چربی‌های خوب

روغن‌ها و چربی‌ها برای یک رژیم غذایی متعادل ضروری هستند، اما باید غیراشباع باشند. گزینه‌های سالم عبارتند از روغن زیتون، آجیل، دانه‌ها، ماهی و برخی از محصولات لبنی.

۶. سوپرغذاها

غذاهای سرشار از ویتامین و مواد معدنی وقتی به طور منظم در رژیم غذایی شما گنجانده شوند، تاثیر بسیار خوبی دارند. نمونه‌های عالی سوپرغذاهاعبارتند از: سیب‌زمینی شیرین، دارچین، بادام، علف گندم، گوجی بری، شیر خام و دانه‌های کتان.

۷. غذاهای ارگانیک

واضح است که آنها در طول درمان سم زدایی مواد مخدر برای شما مفید خواهند بود.

۸. غلات کامل

غلات کامل یک منبع عالی از فیبر و همچنین راهی عالی برای کمک به هیدراته ماندن شما هستند؛ زیرا بدن شما برای حفظ آب مورد نیاز خود به کربوهیدرات نیاز دارد.

۹. تخم مرغ

افرادی که در حال ترک متادون هستند، اغلب کمبود ویتامین B دارند. تخم مرغ منبع خوبی برای تقریباً همه انواع ویتامین‌های B است. آنها همچنین منبع خوبی از پروتئین هستند.

اگر با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال ترک یکبار برای همیشه آن هستید، شاید لازم باشد برخی مکمل‌ها را علاوه بر برنامه سم‌زدایی تحت نظر پزشک مصرف کنید. مهم است که توجه داشته باشید که آنها نباید مستقل از سایر درمان‌ها مصرف شوند و همیشه باید قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید. متخصصان ما در کلینیک تهران پاک آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما و ارائه خدمات مشاوره هستند.

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف قرص کلونیدین و ترک اعتیاد متادون چگونه است؟

غذای مناسب هنگام ترک اعتیاد به متادونخوراکی‌هایی که هنگام ترک متادون نباید مصرف شوند

هنگام ترک متادون، از مصرف برخی خوراکی‌ها و مواد غذایی باید اجتناب شود چرا که ممکن است بازگشت به مصرف متادون یا ایجاد عوارض را تشدید کنند. برخی از مواد و خوراکی‌هایی که باید در این موقعیت اجتناب شود عبارتند از:

  1. غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع شده: سعی کنید به عنوان یک قاعده از چربی های اشباع شده اجتناب کنید، زیرا پردازش آنها برای بدن سخت است. خوردن غذاهای چرب و سنگین ممکن است مشکلات گوارشی را افزایش دهد و احتمالاً علائم ترک را تشدید کند.
  2. غذاهای فراوری شده: متادون روشی را که بدن شما قند را پردازش می‌کند تغییر می‌دهد و ترک آن می تواند باعث میل اضافی به قند شود. هر دوی این عوامل مصرف قند را افزایش می‌دهند و بر BMI، کلسترول و سایر جنبه های سلامتی شما تأثیر می‌گذارند. سعی کنید مقدار غذای فرآوری شده را که می خورید متعادل کنید و تا جایی که ممکن است آن را قطع کنید.
  3. شکلات و محصولات شکلاتی: مصرف بیش از حد شکلات و محصولات شکلاتی می‌تواند احتمال بازگشت به متادون را افزایش دهد.
  4. مواد غذایی با رنگ‌ها و مواد نگهدارنده: برخی از مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی ممکن است حساسیت‌ها و مشکلات گوارشی را افزایش دهند.
  5. میوه‌های ترش: مصرف میوه‌های بسیار ترش ممکن است به تحریک معده و مشکلات گوارشی منجر شود. خوب است بدانید گریپ فروت سیستم آنزیمی شما را سرکوب می‌کند و باعث می شود داروها را به روشی متفاوت پردازش کنید. هنگامی که آن را در حین مصرف متادون می‌خورید، سطح دارو را در خون شما تغییر می‌دهد. این تداخل می‌تواند عوارض جانبی غیرمنتظره‌ای ایجاد کند.
  6. قهوه: کافئین ضربان قلب شما را تغییر می‌دهد. مصرف متادون در ترکیب با موادی مانند کافئین می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود، که می‌تواند خطرات تهدیدکننده‌ای برای زندگی داشته باشد.
  7. الکل: مصرف الکل و مواد مخرب دیگر می‌تواند باعث افزایش ریسک بازگشت به متادون یا سایر مواد اعتیادآور شود.

آیا مصرف شیر هنگام ترک متادون خوب است؟

اگرچه ممکن است تعجب‌آور باشد، اما شیر در واقع یکی از آن غذاهایی است که نباید بخشی از رژیم غذایی فرد در حال ترک اعتیاد باشد. شیر حاوی کازومورفین یا قطعات پروتئینی از پروتئین شیر کازئین است که اثرات شبه مخدر دارد. شیر همچنین دارای چربی و قند بسیار بالایی است. به عنوان مثال، یک فنجان شیر 1 درصدی در واقع 13 گرم قند به نام لاکتوز دارد. شکر حاصل از کربوهیدرات‌های ساده مانند این ممکن است به کاهش هوس شما برای مدت کوتاهی کمک کند، اما در نهایت به نوسانات قند خون می‌افزاید که باعث رفتارهای تکانشی می‌شود.

مصرف شیر هنگام ترک متادونهنگامی که شیر را با کربوهیدرات‌های پیچیده و حتی قندهای طبیعی میوه‌ها جایگزین می‌کنید، از اثرات اعتیادآور شبه مواد افیونی جلوگیری می‌کنید و تعادل قند خون سالم را حفظ می‌کنید که هر گونه تمایل تکانشی به نوشیدن یا سوء مصرف مواد مخدر را دفع می‌کند.

آیا مصرف مکمل‌ها هنگام ترک متادون مجاز است؟

مصرف مکمل‌ها هنگام ترک متادون باید با احتیاط و حتما با نظر پزشک باشد. هر چند که در مواردی ممکن است مصرف مکمل‌ها مفید باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف بی‌رویه و بدون مشورت مکمل‌ها می‌تواند مشکلات جدی را ایجاد کند. تصمیمات مرتبط با مصرف مکمل‌ها باید با تیم درمانی و پزشکی شما هماهنگ شود و در زمینه‌های زیر مدنظر قرار گیرند:

  • نیاز به مکمل‌ها: پزشک شما باید تصمیم بگیرد که آیا نیاز به مصرف مکمل‌ها برای ترک متادون وجود دارد یا خیر. او باید تحلیلی دقیق از وضعیت سلامت شما انجام دهد و بر اساس نیازهای شما توصیه‌های مخصوصی ارائه کند.
  • تداخل با داروها: اگر شما در حال مصرف داروهای دیگر هستید، مصرف مکمل‌ها می‌تواند با عملکرد داروها تداخل ایجاد کند. باید با پزشک خود در مورد تداخل ممکن میان مکمل‌ها و داروهایتان مشورت کنید.

مکمل برای ترک متادونپس در زمان ترک متادون چی بخوریم که به ما کمک کند حال بهتری داشته باشیم؟ یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به هروئین نشان داد که ویتامین C و ویتامین E به علائم ترک کمک می‌کنند. افراد حداقل به مدت 4 هفته ویتامین C و E مصرف کردند و حدود نیمی از آنها علائم ترک کمتری را گزارش کردند. مطالعه دیگری در مورد ویتامین C در افرادی که مصرف متادون را ترک می‌کردند نشان داد که این ویتامین در برخی موارد علائم ترک را کاهش می‌دهد. اکثر افراد در این مطالعه همچنین فکر می کردند که ویتامین C پس از انجام سم زدایی به آنها کمک می‌کند. ویتامین C به طور کلی بی خطر است، اما شما نباید بیش از حد مصرف کنید.

مطالعات در مورد اثر زینک، ویتامین D، جینسینگ و سایر مکمل‌ها در زمان ترک متادون ادامه دارد و در حال حاضر نمی‌توان در مورد مصرف یا عدم مصرف آن‌ها نظر قطعی دارد. بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم بدون نظر پزشک هیچ مکملی را مصرف نکنید.

کلام آخر

آیا برای ترک متادون و درمان ذهن و بدن خود آماده‌اید؟ در کلینیک تهران پاک، ما فقط درمان با کمک دارو را برای اعتیاد شما مطرح نمی‌کنیم. بلکه برای رسیدگی به علل اساسی اعتیاد شما کار می‌کنیم و بخش مهمی از آن مربوط به رژیم غذایی و تغذیه شما است. با استفاده از خدمات ترک اعتیاد در خانه کلینیک تهران پاک می‌توانید به راحتی بدون بستری شدن و مشکلاتی مثل هزینه‌های جانبی و انواع محدودیت‌ها، در کوتاه‌ترین زمان از دام اعتیاد راهایی یابید.

اگر آماده کسب اطلاعات بیشتر هستید، ما اینجا هستیم تا به سؤالات شما پاسخ دهیم و در مورد رویکرد منحصر به فرد و مؤثر خود برای ترک اعتیاد بیشتر صحبت کنیم.

 

منابع:

baartprograms.com | webmd.com | hcrcenters.com | musetreatment.com | theraleighhouse.com

نظر خود را اضافه کنید