تاثیر فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در ترک اعتیاد

تاثیر فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در ترک اعتیاد چیست؟ آیا می‌توان ورزش و فعالیت‌های فرهنگی را به عنوان راهکاری جهت پیشگیری و درمان اعتیاد در نظر داشت؟ خوشبختانه اثرات مفید و موثر ورزش و دیگر فعالیت‌های فرهنگی بر روی موضوع ترک اعتیاد و حتی در بسیاری مواقع پیشگیری از اعتیاد بر کسی پوشیده نیست، به طوری که امروزه در کلینیک‌ها و مراکز ترک اعتیاد برای مشاوره ترک اعتیاد به این بیماران توصیه می‌شود که جهت دستیابی به نتیجه مطلوب و مثبت به فعالیت‌های ورزشی روی بیاورند، چون تاثیرات مثبت آن به مرور زمان به اثبات رسیده است و توصیه بسیاری از متخصصان در این حوزه می‌باشد.

در این مقاله تاثیر فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در ترک اعتیاد را بررسی می‌ کنیم.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

تاثیر فعالیت‌های فرهنگی ورزشی در ترک اعتیاد

اگر کمی جدی‌تر به تاثیر ورزش در روند ترک اعتیاد نگاه کنیم از طریق راه‌های متفاوت زیر ورزش می‌تواند شما را از ابتلا به اعتیاد و حتی درمان آن کمک کند:

ترشح هورمون‌های شادی

وقتی شما به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید، در واقع بدنتان دوپامین و اندورفین ترشح می‌کند که به عنوان هورمون‌های شادی‌ شناخته شده‌اند. از طرفی نیز می‌تواند اضطراب و افسردگی را در شما کاهش داده دهد که این موضوع به نوبه خود در درمان ترک اعتیاد و حتی پیشگیری از ابتلا به آن موثر می‌باشد. علاوه بر آنکه ورزش ایجاد احساس موفقیت و غرور را در شما ایجاد خواهد کرد و به این ترتیب اعتماد به نفس و عزت نفس شما افزایش می‌یابد که این روند از سوق دادن شما به سمت مواد مخدر پیشگیری می‌ کند.

کاهش استرس

شیوه دیگر در ترک اعتیاد کاهش دادن استرس افراد می‌باشد که به آنها کمک خواهد کرد بهتر و آسان‌تر به درمان خودشان بپردازند. این موضوع نیز تنها با انجام دادن فعالیت‌های ورزشی امکان‌پذیر است.

بهبود سلامت جسمانی

در کنار اثرات روحانی که ورزش کردن بر روی افراد بر جای می‌گذارد، حتی سلامت جسمانی را نیز در شما ارتقا خواهد داد، یعنی موجب خواهد شد که سلامت جسمانی شما در روند ترک اعتیاد تضمین شده و کمتر به خطر بیفتد، یعنی شما با بهبود یافتن سلامت جسمی خودتان می‌ توانید درد و اضطراب ناشی از ترک اعتیاد را به حداقل رسانده و سطح انرژی بدنی‌تان را افزایش دهید که به بهبود یافتن آسان‌ تر شما کمک می‌ کند.

تاثیر فعالیت‌های فرهنگی ورزشی در ترک

بالا بردن کیفیت خواب

مشکل دیگری که معمولاً افراد هنگام ترک اعتیاد با آن مواجه هستند، این است که دچار اختلالات خواب می‌ شوند، یعنی مشکلات خواب طی دوره ترک اعتیاد امری غیر معمول و غیر عادی نیست. به همین دلیل اگر شما بتوانید به صورت روزمره و مداوم حرکات ورزشی را انجام دهید، این ورزش کمیت و کیفیت خواب شما را نیز بهبود خواهد بخشید.

افزایش انرژی

ممکن است شما هنگام دوچرخه سواری، شنا کردن و دویدن انرژی زیادی مصرف کنید و در ازای تمام این تلاش‌ ها انرژی دریافت می‌ کنید. گاهی اوقات ترک کردن اعتیاد موجب می‌ شود شما احساس بی‌حالی و خستگی داشته باشید، اما اگر ورزش شما منظم انجام شود، نشاط و انرژی را جذب خواهید کرد. در واقع با دنبال کردن یک ورزش خاص می‌ توانید از حالت خمودگی و کسالت خارج شوید. به این ترتیب حتی سیستم ایمنی بدن شما نیز قوی‌ تر شده و بیماری‌ هایی از جمله بیماری قلبی، سکته، سرطان، دیابت، پوکی استخوان و افسردگی نیز مقاومت بالایی خواهید داشت.

پیشگیری از ابتلای مجدد به اعتیاد

فرض کنید شما در طول روز چندین ساعت را به انجام حرکات مختلف ورزشی بپردازید، به نظرتان چه اتفاقی در چنین مواقعی رخ می‌ دهد؟ درست است شما فرصت و زمان کافی برای فکر کردن به موضوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر و الکل نخواهید داشت، یعنی ورزش کردن زمینه فکر کردن به مواد مخدر و سوق دادن افراد به سمت آن را به صفر می‌ رساند.

مطالعات زیادی در این خصوص انجام شده است و نشان دهنده این است که انجام ورزش به صورت مداوم تا ۹۵ درصد توانسته است از ابتلا به مواد مخدر در بین افراد پیشگیری کند که این موضوع در افرادی که در حال ترک اعتیاد به مواد متفاوتی هستند، بسیار مهم و اساسی می‌ باشد که در این راستا ورزش‌ های مختلف زیر پیشنهاد ما می‌ باشند:

  • دویدن
  • تیراندازی
  • پیاده‌ روی
  • یوگا
  • تمرینات هوازی
  • تمرینات قدرتی سبک
  • اسب سواری

که متناسب با علایق و سلیقه خودتان هر کدام از این گزینه‌ ها می‌ تواند گزینه ایده‌ آل و موثر برای ترک اعتیاد باشد.

انجام فعالیت‌ های موثر فرهنگی بر ترک اعتیاد

انجام فعالیت‌ های موثر فرهنگی بر ترک اعتیاد

به همان نسبتی که ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به روند ترک اعتیاد شما کمک کرده و شما را از مصرف مجدد این مواد منع کند، فعالیت‌ های فرهنگی نیز می‌ تواند موثر باشد. فعالیت‌ های فرهنگی متفاوت هستند که از آن جمله می‌توان به مواردی مانند آموزش موسیقی، کتاب و کتابخوانی و مطالعه، نقاشی کردن و مواردی از این قبیل پرداخت.

هر کدام از این فعالیت‌ ها می‌ تواند به نوبه خود تاثیر مثبت خودش را در روند ترک اعتیاد اعمال کند، به طوری که طی مشاوره ترک اعتیاد در مراکز ترک اعتیاد قطعاً به شما یادآور خواهند شد که به دنبال فعالیت‌ های فرهنگی مختلف بروید و سعی کنید ساعت‌ های خالی خودتان را با انجام این گونه فعالیت پر کنید.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تاثیر فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در ترک اعتیاد را بررسی کردیم. موضوع اعتیاد و ترک آن مسئله بسیار مهمی می‌ باشد که در کلینیک ترک اعتیاد و مراکز درمانی مرتبط با آن، همواره بحثی چالش برانگیز بوده است، به همین دلیل محققان و روانشناسان شیوه‌ های مختلفی را جهت انجام دادن درست آن پیشنهاد می‌ کنند تا افراد بتوانند مطابق با آنها مراحل ترک اعتیاد را با موفقیت پشت سر بگذارند. نمونه‌ ای از این پیشنهادات نیز انجام دادن فعالیت‌ های ورزشی و فرهنگی می‌ باشد که نمونه‌ هایی از تاثیرات مثبت آن را بررسی کردیم.

در سایت تهران پاک بیشتر با تاثیر فعالیت‌ های فرهنگی و ورزشی در فرایند ترک اعتیاد، مراکز ترک اعتیاد مختلف در سراسر کشور از جمله بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران و نحوه مراجعه به آنجا و استفاده از خدمات آنها آشنا شوید.

کلیه خدمات و فعالیت‌های بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران زیر نظر آقای دکتر محمد دادگری ، آقای دکتر کامیار غنی (دکتری مطالعات اعتیاد) و گروهی از پزشکان متخصص و مشاوران درمان اعتیاد صورت می‌گیرد.

نظر خود را اضافه کنید