اثربخشی مدیتیشن جهت ترک اعتیاد

اثربخشی مدیتیشن جهت ترک اعتیاد و آرامش بخشی در کاهش استرس چگونه است؟ آیا مدیتیشن می‌تواند روش موثر و کمکی جهت ترک اعتیاد باشد؟ مدیتیشن به صورت یک روش روحانی و ذهنی می‌باشد که افراد با تمرکز کردن و با استفاده از آن می‌توانند تمرکز بیشتری بر روی ذهنیت خود داشته و آگاهی خودشان را از احساسات، افکار و بدن خودشان افزایش دهند که این روند در صورت درست انجام دادن و به طور مداوم می‌تواند مواردی مانند اضطراب و افسردگی را کاهش داده و در روند افزایش طول مدت ترک اعتیاد تاثیر مثبتی اعمال کند.

اما موضوع این است که شما بتوانید روش‌های مناسب مدیتیشن را برای این کار انتخاب کنید. در این مقاله اثربخشی مدیتیشن جهت ترک اعتیاد و آرامش بخشی در کاهش استرس را بررسی می‌ کنیم.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

مناسب‌ ترین نوع مدیتیشن جهت ترک اعتیاد

تحقیقات فراوانی نشان داده‌اند که مدیتیشن می‌تواند روش مناسب جهت ترک اعتیاد باشد، یعنی به افراد کمک خواهد کرد تا احساسات، افکار و تجربیات مختلف خودشان را بدون قضاوت توجیه کنند. در واقع مدیتیشن به افراد کمک خواهد کرد تا با علائم متفاوت ترک اعتیاد از جمله اضطراب، استرس و افسردگی به خوبی کنار بیایند.

به بیانی مدیتیشن ذهن آگاهی به افراد کمک خواهد کرد رفتارهای اعتیادآور خودشان را بیشتر و بهتر درک کرده و انگیزه خوبی جهت ترک آنها داشته باشند. درک کردن به این معناست که فرد به این باور برسد چرا به الکل یا مواد مخدر روی آورده است و چگونه می‌تواند بدون هیچ گونه دردسری به زندگی سالم خودش بازگردد. به همین دلیل اگر به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه کنید در مشاوره ترک اعتیاد به شما پیشنهاداتی از قبیل مدیتیشن داده می‌شود.

چگونگی مدیتیشن در درمان اعتیاد

مدیتیشن با روش‌های مختلفی می‌تواند به درمان ترک اعتیاد کمک کند که نمونه‌هایی از این روش‌های موثر عبارتند از:

کاهش علائم ترک اعتیاد

در اولین مرحله مدیتیشن قادر است تا برخی از علائم ترک اعتیاد از جمله بی‌خوابی، افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش دهد، به این ترتیب تحمل کردن دوره ترک اعتیاد نیز آسان‌تر خواهد بود و فرد می‌تواند به آسانی این مرحله چه در مراکز ترک اعتیاد و چه در منازل طی کند.

افزایش خودآگاهی

افزایش خودآگاهی از دیگر تاثیرات مثبت مدیتیشن می‌باشد که به افراد کمک خواهد کرد تا بتوانند احساسات، افکار و رفتارهای خودشان را به درستی درک کرده و واکنش‌های مناسبی در این باره از خود نشان دهند، حال این ویژگی اگر در یک فردی به وجود بیاید که به مواد مختلف اعتیاد دارد، قطعاً رفتارهای اعتیادآور خودش را به خوبی مدیریت و شناسایی خواهد کرد.

توسعه مهارت‌ های خوب مقابله‌ ای

مدیتیشن همچنین می‌تواند به توسعه دادن برخی از مهارت‌های مقابله‌ای خوب کمک کند که این توانایی به افراد کمک خواهد کرد تا با چالش‌های مختلف زندگی از جمله اضطراب و استرس با شیوه‌های سالم و درستی کنار بیایند، حتی این امر کمک خواهد کرد تا خطر عود اعتیاد به حداقل خود کاهش پیدا کند.

در واقع مدیتیشن به عنوان نوعی درمان مکملی جهت ترک اعتیاد محسوب می‌شود، به این معنا که افراد می‌توانند در کنار دیگر روش‌ها و درمان‌ها از جمله درمان حمایتی گروهی یا درمان شناختی رفتاری از آن استفاده کنند، به طوری که تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که در کنار دیگر شیوه‌های درمانی مدیتیشن را نیز انجام داده‌اند با نرخ عود کمتری در مقایسه با افراد مواجه هستند که از انجام مدیتیشن سر باز زده‌اند.

پس توصیه می‌شود اگر به دنبال ترک اعتیاد و کمک به خود هستید، مدیتیشن را به عنوان یک روش کمکی موثر و مکمل در نظر داشته باشید که در این زمینه می‌ توانید مشاوره ترک اعتیاد را نیز انجام داده دهید. مدیتیشن به عنوان یک ابزار قدرتمند مطرح می‌ شود که افراد را جهت رسیدن به زندگی رضایت بخش و سالم‌ تر یاری می‌ کند.

اثربخشی مدیتیشن جهت ترک اعتیاد

روش مناسب مدیتیشن برای درمان برای ترک اعتیاد

در حوزه اعتیاد به الکل یا دیگر مواد مخدر علاوه بر مشکلات جسمی فرد با برخی از مشکلات روحی و روانی و هم چنین استرس مواجه است که استرس در خصوص عدم استفاده همان مواد به صورت روزمرگی مطرح می‌ شود، یعنی مشکلاتی مانند افسردگی، درد، خواب ناکافی، اضطراب و تمایل شدید و بی‌ رویه به مصرف مواد مخدر از جمله مشکلات رایجی می‌دباشد که افراد در هنگام ترک اعتیاد با آن مواجه می‌ شوند حال مدیتیشن اگر به صورت درستی انجام شود، تمامی این موارد را کاهش می‌ دهد، چون افراد به یک خودآگاهی از خود رسیده و به این ترتیب تجربیات ناخوشایند را به خوبی کنترل و مدیریت می‌ کنند.

چون علائم و عوارض مختلف ترک اعتیاد ممکن است تا چندین ماه همچنان با فرد همراه باشد که یکی از این عوارض نیز تحریک شدن فرد نسبت به استفاده مجدد از مواد مخدر می‌ باشد. به این ترتیب در مراکز ترک اعتیاد به بیماران توصیه می‌ شود تا با انجام دادن برخی از ورزش‌ های ذهنی از عود مجدد اعتیاد پیشگیری کنند که این ورزش ذهنی همان مدیتیشن می‌ باشد. شواهد مثبت مبنی بر اثربخشی جالب مدیتیشن موجب شده است تا در کمپ‌ های ترک اعتیاد به صورت جامع از این برنامه به عنوان یک روش تکمیلی ترک اعتیاد استفاده شود. این روش حتی موجب افزایش یافتن فعالیت‌ های مغزی در بین افراد سیگاری خواهد شد که می‌ تواند جهت درمان و پیشگیری از ابتلا به اعتیاد نیز مفید و موثر واقع شود.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

نتیجه‌ گیری

در این مقاله اثربخشی مدیتیشن جهت ترک اعتیاد را بررسی کردیم. در بیش تر کلینیک‌ ها و مراکز ترک اعتیاد مانند کلینیک ترک اعتیاد در تهران علاوه بر روش‌ های درمانی موثر به شما مدیتیشن پیشنهاد می‌ شود که به عنوان یک روش کمکی محسوب می‌ شود و به افراد این انگیزه را خواهد داد تا بتوانند مدت زمان ترک اعتیاد را به خوبی مدیریت و تحمل کنند.

در سایت تهران پاک با دیگر اثرات مثبت مدیتیشن جهت کاهش یافتن استرس و تاثیر آن بر روند ترک اعتیاد و غیره بیش تر آشنا شوید. نه تنها برای ترک اعتیاد بلکه مدیتیشن به عنوان یک روش مثبت می‌ تواند در بهبود بخشیدن زندگی شما موثر باشد.

کلیه خدمات و فعالیت‌های بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران زیر نظر آقای دکتر محمد دادگری ، آقای دکتر کامیار غنی (دکتری مطالعات اعتیاد) و گروهی از پزشکان متخصص و مشاوران درمان اعتیاد صورت می‌گیرد.

نظر خود را اضافه کنید