ماندگاری متادون در بدن چند روز است؟

مدت ماندگاری متادون در بدن چند روز است؟ آیا مصرف متادون موجب مثبت شدن نتیجه تست اعتیاد می شود؟ تا چه مدت بعد از آخرین مصرف متادون در آزمایش خون و ادرار قابل تشخیص است؟

متادون دارویی است که معمولا با نظر پزشک برای درمان اعتیاد به هروئین و سایر مواد افیونی و همچنین تسکین دردهای شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف کنترل شده و اصولی متادون می تواند موجب تخفیف علائم ترک و کاهش ولع مصرف شود. اما مصرف خودسرانه و بیش از حد این دارو به شدت اعتیادآور بوده و عواقب جبران ناپذیری در پی دارد. اگر شما یا هریک از نزدیکان و عزیانتان دچار سوء مصرف این ماده هستید بهتر است هرچه سریعتر برای درمان و ترک اعتیاد متادون با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک تماس بگیرید.

متادون بسته به میزان مصرف حدود 8 تا 59 ساعت به صورت فعال در بدن باقی می ماند. اما مدت زمانی که متادون در آزمایشات قابل تشخیص است بستگی به نوع آزمایش دارد و تا حدود دو هفته می تواند نتیجه تست اعتیاد به متادون را مثبت نشان دهد. در ادامه به تشریح مدت زمان ماندگاری متادون در بدن و مدت زمانی که متادون در آزمایشات خون و ادرار قابل تشخیص است خواهیم پرداخت تا پایان با همراه باشید.

(چنانچه می‌خواهید درباره شرایط ترک اعتیاد توسط پزشک متخصص کلینیک تهران پاک، به عزیزان خود کمک کنید تا در کوتاه‌ترین زمان و بدون درد از اعتیاد رهایی یابند، همین حالا با شماره 02188571026 تماس بگیرید و از مشاوران مجرب ما مشاوره دریافت کنید)

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

قرص و شربت متادون تا چند روز در بدن می ماند؟

نتایج آزمایشات نشان داده است که مدت ماندگاری متادون بعد از مصرف به شکل قرص یا شربت در بدن افراد مختلف متفاوت بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. طبق گزارشات این مدت از 2 تا 14 روز متغیر است.

قرص و شربت متادون تا حدود 60 ساعت پس از مصرف در بدن فعال است. به عبارت دیگر بعد از این مدت اگرچه متادون در بدن باقی می ماند و در آزمایشات قابل تشخیص است اما اثرات دارو پس از دو تا سه روز کاملا از بین می رود.

نیمه عمر شربت و قرص متادون با توجه به تحمل فرد به مواد افیونی متفاوت است. نیمه عمر متادون در بدن افرادی که به مصرف مواد افیونی عادت دارند، از جمله افراد معتاد به هروئین، حدود 24 ساعت است. اما در بدن کسانی که به مصرف مواد مخدر و افیونی اعتیاد ندارند نیمه عمر می تواند حدود 55 ساعت باشد. معمولا بعد از گذشت 5 تا 6 نیمه عمر، دارو کاملا از بدن خارج می شود. (چنانچه تمایل دارید بدانید که علائم کشیدن هروئین چگونه است، در مقاله دیگری از بلاگ کلینیک تهران پاک به طور کامل درباره آن صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را بخوانید)

تست اعتیاد به متادون

آیا مصرف متادون در آزمایش اعتیاد قابل تشخیص است؟

متادون نیز مانند سایر مواد اعتیادآور تست های تشخیص مخصوص به خود را دارد که در مراکز تخصصی انجام شده و در صورت مصرف نتایج آزمایشات مثبت می شود. تست عمومی اعتیاد که در آن تنها میزان مورفین سنجیده می شود، فقط با مصرف تریاک و هروئین مثبت می شود و مصرف متادون با این آزمایش قابل تشخیص نیست.

 

حتما بخوانید: ترک تریاک با متادون

تشخیص متادون در آزمایشات

آزمایش های متعدد و مختلفی برای شناسایی و تشخیص مصرف متادون در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. هر آزمایش بسته به تعدادی فاکتورهای خاص می تواند متادون را در بدن برای مدت مشخصی تشخیص دهد. با این حال معمولا اعتقاد بر این است که متادون بعد از 14 روز به طور کامل از بدن خارج می شود. آزمایش ادرار رایج ترین آزمایش برای تشخیص متادون در بدن می باشد. مدت زمان تشخیص متادون در بدن از طریق آزمایش های مختلف به قرار زیر است:

ماندگاری متادون در آزمایش ادرار چقدر است؟ از طریق آزمایش ادرار می توان متادون را از یک ساعت بعد از مصرف تا 3 یا 4 روز بعد از آخرین مصرف تشخیص داد. آزمایش ادرار گاهی تا دو هفته بعد از آخرین مصرف نیز متادون را تشخیص می دهد.

ماندگاری متادون در آزمایش خون چقدر است؟ از طریق آزمایش خون می توان متادون را از 30 دقیقه بعد از مصرف تا 3 یا 4 روز بعد از آخرین مصرف تشخیص داد.

ماندگاری متادون در آزمایش بزاق چقدر است؟ مصرف متادون با استفاده از آزمایش بزاق تا 10 روز بعد از آخرین مصرف قابل تشخیص است.

ماندگاری متادون در آزمایش مو چقدر است؟ مصرف طولانی مدت و اعتیاد به متادون تا 3 ماه بعد از آخرین مصرف از طریق آزمایش مو قابل تشخیص است.

آزمایش خون برای تشخیص مصرف متادون

آزمایش خون برای تشخیص مصرف متادون

بعد از مصرف مواد مخدر، این ماده ابتدا وارد خون می شود و بسته به نوع مواد و نیزان مصرف حدود 6 ساعت تا 3 روز در خون قابل تشخیص است. برخی افراد برای این بازه زمانی اصطلاح “زمان ردیابی مواد مخدر در خون” را به کار می برند.  مواد مخدر سپس از طریق خون وارد سایر اعضای بدن می شود.

از این رو معتبرترین راه برای تشخیص سوء مصرف و اعتیاد به متادون و سایر مواد مخدر آزمایش خون است. اما به دلیل سخت تر بودن تجزیه و تحلیل آزمایش خون اعتیاد نسبت به آزمایش ادرار، ماندگاری پایین مواد در خون، نیاز به کارشناسان خبره، تجهیزات و دستگاه های پیشرفته و هزینه بالاتر این روش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما بخوانید: ترک سریع متادون | بهترین جایگزین برای متادون

آیا متادون در آزمایش ازدواج قابل تشخیص است؟

بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که آیا متادون تست اعتیاد را در آزمایش ازدواج و آزمایشات استخدامی مثبت می کند؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم که متادون در تست اعتیاد تشخیص داده نمی شود. در آزمایشات ازدواج و استخدامی ها تنها مورفین مورد سنجش قرار می گیرد و سایر مشتقات مورفین از جمله متادون در این تست ها تشخیص داده نمی شود. بنابراین مصرف متادون تست اعتیاد را در آزمایش استخدام و ازدواج مثبت نمی کند.

آزمایش مو برای تشخیص مصرف متادون

چه عواملی در مدت ماندگاری متادون در بدن موثر هستند؟

مدت زمان ماندگاری متادون در بدن و تشخیص آن در آزمایشات مختلف به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین و تاثیر گذارترین عامل در مدت ماندگاری متادون در بدن، میزان و مدت مصرف است. هرچه دوز مصرفی فرد بیشتر باشد و مدت بیشتری متادون مصرف کرده باشد، تاثیر و ماندگاری دارو در بدن او بیشتر است. متادون در بدن فردی که به مدت طولانی مصرف کننده بوده و به این ماده اعتیاد دارد تجمع یافته و نسبت به فردی که فقط یکی دو بار مصرف نموده بیشتر قابل تشخیص است.

عامل مهم دیگر در ماندگاری متادون در بدن، سن مصرف کننده است. بدن افراد جوان معمولا سریعتر از افراد مسن متادون را دفع می کند. لذا ماندگاری متادون در بدن جوانان کمتر از افراد مسن است.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

متابولیسم طبیعی بدن یکی دیگر از عوامل موثر در مدت ماندگاری متادون در بدن است. متابولیسم بدن به ژنتیک فرد، میزان فعالیت جسمانی و جنسیت بستگی دارد. متادون در بدن افرادی که سوخت و ساز و متابولیسم بدنشان بیشتر است ماندگاری کمتری دارد و سریعتر دفع می شود.

وزن و سایز بدن نیز در میزان ماندگاری متادون در بدن موثر است. ماندگاری متادون در بدن افرادی که اضافه وزن و توده های چربی دارند نسبت به افرادی لاغر و دارای وزن متعادل، بیشتر است و دلیل آن هم حل شدن متادون در بافت های چربی ذکر شده است.

مصرف برخی داروها به طور همزمان با مصرف متادون ماندگاری این ماده را در بدن افزایش می دهد. افرادی که تغذیه مناسب حاوی میوه و سبزیجات تازه دارند و به میزان کافی آب و مایعات می نوشند زودتر از سایر افراد متادون را از بدن دفع می کنند.

همچنین سلامت عمومی بدن و میزان فعالیت نیز در مدت ماندگاری متادون در بدن تاثیرگذار است. متادون از بدن افرادی با بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی، کلیوی و گوارشی دیر تر از افراد سالم خارج می شود. از طرفی فعالیت جسمانی و ورزش با افزایش سطح سلامت عمومی بدن، افزایش متابولیسم و کاهش توده های چربی در بدن، باعث کاهش ماندگاری مواد مخدر در بدن می شود.

حتما بخوانید: در زمان ترک متادون چی بخوریم (۹ خوراکی مفید)

سخن پایانی

اگرچه متادون یک مسکن قوی برای تسکین دردهای شدید بوده و برای کنترل عوارض ترک اعتیاد در درمان اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین، تریاک و کراک مورد استفاده قرار می گیرد، اما فراموش نکنید متادون به شدت اعتیادآور است و اگر مصرف آن بدون تجویز و نظارت پزشک متخصص باشد خود باعث اعتیاد خواهد شد. (در نهایت اگر تمایل دارید بدانید که ترک متادون سخت تر است یا تریاک در مقاله دیگری از بلاگ کلینیک تهران پاک درباره آن کامل توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز حتما بخوانید)

گاهی مشاهده می شود برخی افراد به دنبال راهی برای منفی شدن نتیجه تست اعتیاد و مصرف متادون بوده و می خواهد از این طریق خانواده و نزدیکان را فریب دهند. این عزیران باید به یاد داشته باشند اعتیاد به متادون و سایر مواد مخدر قبل از هر چیز زندگی و آینده خودشان را نابود می کند.

لذا به جای یافتن راهی برای فریب و منفی کردن نتیجه آزمایش باید به فکر ترک اعتیاد باشند. کارشناسان و متخصصان کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک بهترین راهکارها را برای ترک اعتیاد در خانه را دراختیار شما قرار داده و تا پایان راه با شما همراه خواهند بود. برای درمان سریع و موفق اعتیاد به ما تماس بگیرید.

20 نظرات

  • توسطبهمن
    Posted 2022-07-24 2:57 ب.ظ

    سلام من م تی بود حدود 5 ماه روزی دو رب شربت متادون مصرف میکردم برام انرژی میداد برای کار ولی کم کم دیدم وزنم به شدت درحال افت کردن هست در این 5 ماه 10 کیلو لاغر شدم وتصمیم گرفتم بزارمش کنار روز اول بدنم به شدت سست بود و حال کارکردن و انجام کاری رو نداشتم روز دوم کمتر شد این حال درضمن بالا توضیح دادن بدن در حال ترک عرق زیاد بکنه و با اون بی حالی تحرک داشته باشی بهتره سریع تر ازبدن خارج میشه به کمک خدا الانم ترک کردم ولی باید برای جبران وزن کم شده ام بایدبه خودم برسم سخن آخر اینکه هرچیزی مصرف بی رویه و زیادش برای بدن مضر است باید قدر سلامتی را دانست و خود را درگیراینگونه موادها نکرد زندگی سالم یک نعمت بزرگ است به امید رهایی تمامی کسانی که درگیرهر گونه موادی هستندیا حق.

    • توسطمصطفی نصرالهی
      Posted 2022-08-10 9:27 ب.ظ

      من روزی دو سی سی مصرف دارم کسی راه کاری داره کمک کنه بزارم کنار من ۱۸ سال تریاک مصرف کرده بودم ترک کردم بعد یه سال افتادم به شربت معتادون حالا هم خیلی اذیت میشم می خوام بزارم کنار هر کسی راه کاری داره کمکم کنه

      • توسطبینام
        Posted 2022-08-25 7:20 ب.ظ

        داداش منم درگیرش بودم اما الان ۳ روزه ک گذاشتم کنار اروم اروم توش اب ریختم کمش کردم یهویی ولش کردم هنوزم درد دارم اما هر روزی ک پا میشی از روز قبل غبراق تری ..حالا اگه پولداری با این کلینیکایی ک میگن تماس بگیر اگه نداری عین ماها خرکی ترک کن

      • توسطامیر
        Posted 2022-10-28 12:09 ب.ظ

        سلام من که میگم شربت قرص دیدی فرار کن داداش من خودم الان ۵ روز ترک کردم باید ۶۰ یا ۹۰ روز درد بکشی ولی روز به روز کم میشه یا هق

        • توسطامیر
          Posted 2022-10-28 12:12 ب.ظ

          منم ۲۰میخردم درد متادون کشیدم ولی کمی صبر داشه باشی از بدن میره به قول بنده خدا کاری کن عرق بکنی

      • توسطمهدی
        Posted 2023-03-29 9:56 ق.ظ

        داداش گلم سلام و درود .. اگه بتونی دردشو تحمل کنی بخدا هر موادی که بگی چهار الی هفت روز درد داری و بعد از هفت روز پاک میشی در واقع یه کم بی حالی داری که با خوردن غذاهای خوب و مایعات و به قول خودمون به خود رسیدگی کردن باعث میشه یهویی به خودت بیای ببینی انگار نه انگار که اعتیاد داشتی …

  • توسطال
    Posted 2022-09-11 8:45 ق.ظ

    منم ۲سال متادون مصرف کردم الان ۴۵ روز ترک کردم تو خونه کم کم کمش کردم وقتی قطع کردم کلا ۷روز درد داری بعد کم کم خوب میشه توی ۷روز کلا شاید ۱۲ساعت بتونی بخوابی ولی تموم میشه

  • توسطشششششش
    Posted 2022-09-21 4:35 ب.ظ

    من ۱۴ سال متادون مصرف میکنم از دوز ۱۰۰ و این یکسال اخیر روزی یک ۲۰ مصرف میکردم تا شنیدم باید طب کار تست بدم با یکمی تحقیق پی بردم که الان اکثر شرکتها تست متادون رو میگیرن تصمیم گرفتم ترک کنم روز بعد ۱۵ خوردم ولی به مدت یک هفته هر روز کم کردم تا رسوندم به روزی ۲.۵ و بعد ترک کردم الان پس از ۱۱ روز که کیت خریدم خط دوم کم رنگ ظاهر شد که نشان دهنده منفی بودن هست
    بپذیرید که به بدن آسیب زدید و کمی سختی رو باید تحمل کرد ترک متادون بی خوابی داره تجربه خودم تقریبا ۶ روز کامل نمیخوابید بعدش شاید روزی یک ساعت باهاش کنار بیایید فشار نذارید باید بخوابم طول روز کمی گیج خواهید بودبی قراری دست و پا هم شبها یکی از راههایی که من بعد از ۱۰ روز تست کردم و جواب گرفتم بدون اینکه بخواد مشکلی توی آزمایشم بوجود بیاره مکمل ملاتونین هست از روز اول شبها ساعت ۸ یه دونه دوز ۳ خیلی کمکتون میکنه داروی دیگه میتونه باعث مثبت شدن آزمایش مواد دیگه بشه

    • توسطعلی
      Posted 2023-01-22 1:13 ب.ظ

      من الان بعداز دوازده روز تازه روزی سه ساعت خواب دارم دمت گرم امیدوارم این دارو دیگه پیدا نشه

  • توسطعلی
    Posted 2022-10-22 6:31 ب.ظ

    چرا اطلاعات دروغ میدی من تست اعتیاد استخدامم در مورد متدون ازدواج مثبت شد

  • توسطامیر
    Posted 2022-10-30 10:00 ق.ظ

    سلام بچه ها خیلی درد متادون زیاد است من بعده یک هفته درد دوباره شرو کردم اصلا تاقت درد و بی خوابی ندارم وای خدا

    • توسطمحمد
      Posted 2023-01-22 11:57 ب.ظ

      سلام خدمت تمام دوستان و رفیقان عزیز یه صحبت مختصری داشتم اونم اینکه به هیچ وجه برای ترک به سراغ قرص و شربت نرید که از چاله در میاید و به چاه عمیق تری میافتید چون مدت اثر قرص و شربت در بدن بیشتر از هر مخدر دیگری هست به همون نسبت کنار گذاشتنش هم سخت هست.قرص و شربت صرفا کنترل کننده و نگهدارنده هستن اونم برای کسانی که اعتیاد براشون مشکل ساز شده و به نظر من ترک اعتیاد به وسیله متادون شدنی نیست. از این جهت توصیه بنده که خودم تمام این راه ها رو تجربه کردم در طول ۱۱ سال این هست که اگر به فکر ترک هستید در مرحله اول اگر امکانش را دارید بستری در کمپ ها و کلینیک ها و مرحله دوم که خودم رفتم که حقیقتا اراده سر سختی میخواهد این هست که به قول معروف از همون راهی که رفتی برگردی ، یعنی اینکه همینجوری که مصرف کردی تا به این روز افتادی و هر روز بیشترش میکردی مصرفتو حالا برگرد و مصرفو کم کم کاهش بده به قول قدیمیا سوهانی کمش کن هر روز کمتر از روز قبلی تا برسی به اونجایی که انقدر مصرف کم شده که میتونی راحت ولش کنی به امید روزی که کسی درگیر اینطور مسایل نباشد یا حق.

  • توسطReza
    Posted 2022-12-17 8:13 ب.ظ

    سلام دوستان من تست اعتیاد برا ازدواج سال ۹۸ دادم که متادون مصرف میکردم ولی منفی بود مورفینو در نظر دارن.بعدشم اینکه کثیف آرین مواد متادونه ترکش سخت ولی شدنیه من چندبار ترک کردم بدون هیچ قرصی .نهایتش ترکم چهل روز بود،درد وتعریق نهایتش بیست روزه فقط رعشه ولرزش بده،البته تو بدنا متفاوته،ولی اینبار آخر واقعاخواستم ترک کنم خستم کرده بود،اراده کنی آبه خوردنه واقعا انگیزه داشته باشی که فقط سالم باشی.بی ادبیه ولی حتی میخای آزمایش ادرار یا مدفوع بدی با اینکه مثه همه هستش مال شما ولی کسای ک اونجام میکنن ب اون ازمایشتم به چش یه چیزکثیف ترنگامیکنن.ببین اعتیادچقدبده که حتی واسه انجام ازمایشتم تحقیرمیشی،این برام تلنگربودش منو بخودم آورد که چه خبره ،باورکنید چون ذهنم پذیرش ترکوخیلی داشت شایداصلا چیزی حس نکردم اذیت شدم اما خیلی کم.قشنگترمیشه چهرت اخلاقت حرکاتت همه چیت.ب چیزای که بهتر میشه فک کن دوست عزیز

    • توسطمهدی
      Posted 2023-03-29 9:58 ق.ظ

      توکل بخدا کن . خودتو باور کن و هر موقع درد کشیدی یادت باشه از خدا کمک بخوای زود اوکی میشی داداش گلم

  • توسطبهزاد
    Posted 2023-02-04 11:55 ب.ظ

    با سلام
    من حدود ۳سال متادن مصرف میکردم که قبل از اون هیچ موادی نمیکشیدم و فقط به خاطر مشکلات یکی از دوستان متادن بهم داد که همون باعث شد دیگه نتونم ولش کنم بعد یک سال مصرف روزی ۱۲۰میل قرص میخوردم که واقعا خستم کرده بود که تصمیم گرفتم کمش کنم هفته به هفته کمترش کردم تا رسوندم به ۵میل بعد گزاشتم کنار که درد و بی خوابی واقعا بدی کشیدم الانم ۳ماهه که نمیخورم ولی اون ادم قبل مصرف نشدم واقعا اگه کسی تازه شروع کرده دیگه نخوره ممنون

    • توسطرضا
      Posted 2023-02-12 5:09 ب.ظ

      سلام تجربه این دوستمون و خیلیای دیگه این بوده که وقتی تصمیم به ترک گرفتن شروع به کم کردن موادشون کردن که این واقعا بهترین راهکاره درمان اعتیاده فقط اکثرا یه اشتباه تکراری داشتن که باعث شده در آخر کار اذیت بشن و اون اشتباه هم اینه که با رسیدن به ۵ میل مصرفو قطع کردن که این اشتباهه و باید این روند رو تا ۰/۱ میل ادامه میدادن، اونموقع وقتی مصرف رو قطع میکنی با یه آدم سالم هیچ تفاوتی نداری، تجربه من که اینجوری بود تازه خیلی هم سر حالتر از دیگران بودم، اگه از این راهکار استفاده کننین بهتون قول میدم هیچی از خماری نفهمین

  • توسطامین
    Posted 2023-03-03 5:07 ق.ظ

    چرا همه از خماری متادون حرف میزنن و میگن خیلی بده من چیزی نفهمیدم و هر شب هم سر ساعت خابیدم و غذا هم مثل همیشه میخوردم حتی بیشتر از همیشه

    • توسطJavad
      Posted 2023-03-17 11:50 ب.ظ

      ماها یه راهی رو رفتیم که نباید میرفتیم رفتن این راه بهای خیلی بدی داشت تاوان شدیدی داره باید اون تاوان رو بدیم ما به بدنمون ضربه زدیم حالا نوبت اونه مارو اذیت کنه چند سال ما اذیتش کردیم حالا باید جوابگوی بدنمون باشیم ولی تهش سالم بودنه ..درست شدنه قیافمونه ..خوب شدن حالمونه به مسیر نگاه نکن مقصدو لمس کن

  • توسطعلی .
    Posted 2023-03-22 11:01 ق.ظ

    احسنت به شما، وبرای سلامتی عزیزان دیگر صلوات

  • توسطرامین
    Posted 2023-03-28 5:54 ب.ظ

    اگه تصمیم به ترک بگیری همه چی رو خودت درست میکنی بی خوابی و درد و اعصاب و همه چی ترک هرچی بدون قرص باشه بهتره فقط باید مصرفت کم کنی متادون شدیدا اعتیاد آوره ولی اگه از دوز کم شروع کنی و دوساعت صبر کنی نتیجه میگیری متادون با ب ۲ خیلی تفاوت داره البته خیلی بهتره متادون ۵ معادل ۲.۵ گرم تریاک هست و هر سی سی شربت معادل ۵ میلی گرم قرص متادون ب ۲ کلا برای مصارف صنعتی هست خداکنه هرکی که دوست داره از این درد نجات پیدا کنه انشالله هیچکی درد نداشته باشه
    دوستدار شما رامین

نظر خود را اضافه کنید