عوارض مورفین چیست؟

برخی افراد مورفین را یک داروی مسکن و برخی آن را یک مخدر اعتیادآور می دانند. مورفین مخدر است یا دارو؟ عوارض مورفین چیست؟

در واقع می توان گفت مورفین (morphine) یک داروی ضد درد قوی اما مخدر است. مورفین معمولا برای تسکین دردهای متوسط تا شدید و درمان دردهای طولانی مانند دردهای جراحی تجویز می شود.

ترکیبات این ماده با جلوگیری از احساس درد و آرامش سیستم عصبی مرکزی ، کاهش فشار خون ، ضربان قلب و تنفس باعث ایجاد احساس لذت و آرامش در فرد می شود.

سوءمصرف مورفین باعث اعتیاد شدید شده و عوارض بدی را برای فرد در پی دارد. فرد معتاد به مرفین اگر این ماده را مصرف نکند دچار علائم خماری خواهد شد.

اگر خود یا اطرافیانتان دچار اعتیاد به مورفین هستید برای جلوگیری از آسیب های روانی و جسمانی، بهتر است هر چه سریعتر برای درمان اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط ترک اعتیاد در خانه تحت نظر پزشک متخصص، همین حالا با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

مورفین چیست؟

مورفین نوعی مخدر اپیوئیدی است که از گیاه خشخاش بدست می آید و ترکیب شیمیایی آن بسیار شبیه به هروئین است. سوءمصرف مورفین به دلیل اثرات لذت بخشی و احساس سرخوشی و در دسترس بودن آن بیشتر مشاهده می شود.

این ماده با تاثیر مستقیم بر دستگاه عصبی مرکزی باعث کاهش احساس درد می شود. به همین مورفین استفاده دارویی دارد و برای تسکین دردهای شدید، درد بعد از جراحی های سنگین، دردهای ناشی از سرطان و تنگی نفس مورد استفاده قرار می گیرد.

مرفین برای مصارف دارویی در آزمایشگاه های مجهز از تریاک و گیاه خشخاش استخراج می شود و به صورت پودری سفید رنگ است. این نوع مرفین به صورت قرص و کپسول خوراکی، شربت، آمپول و شیاف در دسترس می باشد.

برخی افراد و مصرف کنندگان نیز به صورت تجربی و غیر آزمایشگاهی مرفین استخراج می کنند که رنگ آن آجری مایل به قرمز است.

معتادان مورفین را به روش های مختلف مانند، دود کردن، خوراکی، تزریقی و استنشاقی مصرف می کنند.

برخی افراد برای ترک شیره تریاک در منزل مورفین مصرف می کنند که روشی اشتباه بوده و توصیه نمی شود.

موارد مصرف مورفین در پزشکی

مورفین یک داروی موثر برای تسکین دردهای شدید و مزمن است و کاربرد گسترده ای در پزشکی دارد. لازم به تذکر است که مورفین به شدت اعتیادآور است و هیچ بیماری نباید به صورت خودسرانه یا بعد از بهبودی مصرف این دارو را ادامه دهد.

در ادامه به شایع ترین مواردی که پزشکان این دارو را برای بیمار تجویز می کنند اشاره می شود:

• سنگ کلیه
  • کمردرد شدید
  • ضد سرفه در سرفه های شدید
  • ضد اسهال در اسهال های مزمن (اسهال بیماران ایدزی)
  • تسکین درد در بیماران بستری
  • دردهای شدید ریفلاکس معده
  • دردهای بیماران قلبی
  • درد ناشی از بیماری خونی سلول‌ های داسی شکل
  • داروی کمکی به همراه داروهای بیهوشی
  • درد ناشی از جراحی و پس از آن
  • درد ناشی از جراحت سرطان

آیا مورفین اعتیادآور است؟

همانند سایر مشتقات گیاه خشخاش، مصرف مورفین احساس آرامش، سرخوشی و شادابی را در فرد ایجاد می کند، به همین دلیل احتمال سوء مصرف این ماده بسیار زیاد است.

مصرف بیش از حد مورفین باعث وابستگی جسمی و روانی می شود، بنابراین به صراحت می توان گفت مورفین اعتیادآور است.

احتمال اعتیاد به مورفین حتی اگر مصرف آن به عنوان دارو تجویزشده باشد نیز وجود دارد، زیرا بیمار پس از درمان برای رسیدن به همان حالت آرامش و سرخوشی، بدون تجویز پزشک مصرف این دارو را ادامه می دهد.

مصرف خودسرانه این مسکن، خطراتی مانند اعتیاد و حتی اوردوز را به همراه دارد. در بسیاری از موارد، وابستگی روانی به مرفین بلافاصله پس از وابستگی فیزیکی ایجاد می‌ شود.

معتادان به مورفین معمولا مصرف خود را با دوز پایین شروع می کنند. اما تحمل آن ها به آرامی افزایش می یابد. یعنی برای تجربه بی دردی و احساس سرخوشی بدن آن ها دوز بالاتری را طلب می کند. با ادامه این روند مصرف روز به روز افزایش یافته و فرد بیشتر در دام اعتیاد فرو می رود.

بنابراین مصرف کنندگان باید از مصرف خودسرانه این دارو به شدت خودداری کرده و در صورت ابتلا به اعتیاد هرچه سریعتر برای درمان اقدام نمایند.

مورفین چیست

عوارض مصرف مورفین

مصرف خودسرانه و بیش از حد مورفین علاوه بر ایجاد اعتیاد عوارض جبران ناپذیری برای جسم و روان فرد در پی دارد.

عوارض جسمانی مصرف مورفین

• مشکلات تنفسی (کند شدن تنفس)
  • مشکلات گوارشی

• سستی، تنبلی و کاهش تحرک
  • خیره ماندن

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاکعلائم اعتیاد به مورفین

فرد معتاد به مورفین هنکام مصرف این مخدر علائم و نشانه های جسمی، روانی و روفتاری مختلفی را از خود بروز می دهد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

علائم جسمانی اعتیاد به مورفین

• تنگی نفس و مشکلات تنفسی
  • اختلال در مهارت های حرکتی
  • اختلال در گفتار
  • خستگی شدید
  • گرفتگی و اسپاسم عضلات
  • افزایش فشار خون
  • کاهش اشتها
  • ظهور لکه و جوش های ریز در نقاط مختلف بدن
  • سرگیجه مزمن
  • تغییرات پوستی مانند ظاهر شدن رنگدانه های مایل به آبی در نقاط مختلف بدن
  • نامنظم شدن چرخه قاعدگی در زنان
  • تورم صورت و اندام ها
  • افزایش تشنگی
  • احساس درد به ویژه در کمر و پهلو ها

علائم روانی اعتیاد به مورفین

علائم روانی مصرف مورفین شباهت بسیاری به علائم سایر اختلالات روانشناختی دارد. لذا تشخیص علائم روانی دراین افراد دشوار است. به عبارتی ممکن است فرد در اثر ابتلا به اختلالاتی مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی در دام اعتیاد به مورفین گرفتار شده باشد.

بنابراین در صورت مشاهده علائم روانی زیر لازم است فرد برای تشخیص نوع اختلال به روانپزشک را روانشناس مراجعه نماید.

• احساس بی قراری، استرس و اضطراب
  • بی ثباتی احساسات عاطفی
  • افزایش پارانویا
  • تغییرات شدید در خلق و خو مانند تغییر از شادی به غم به صورت ناگهانی و در یک مدت کوتاه
  • بی توجهی
  • ضعیف شدن قدرت تشخیص و قضاوت
  • اختلال در عملکرد ذهنی و شناختی

علائم رفتاری اعتیاد به مورفین

• خواب بیشتر
  • گوشه گیری و انزوا طلبی
  • میل به تنهایی و عدم حضور در جمع های خانوادگی و دوستانه
  • بی میلی نسبت به انجام سرگرمی ها و فعالیت های مورد علاقه
  • تغییر در سطح رعایت بهداشت
  • غیبت بی سابقه در محل کار یا تحصیل
  • تغییر در خلق و خو مانند غمناکی یا تحریک پذیری
  • مشکلات مالی بی دلیل
  • تلاش برای دریافت نسخه متعدد از پزشک
  • پنهان کاری، انکار و دروغ
  • اصرار به مصرف مورفین با وجود آگاهی از وابستگی

عوارض مورفین

عوارض مصرف مورفین در بارداری

عوارض مصرف مورفین در بارداری بسیار شدید بوده و سلامتی جنین را تهدید می کند. موفین از طریق بندناف به جنین منتقل و باعث وابستگی او می شود. به طوری که نوزاد بعد از تولد با علائم شدید ترک مواجه خواهد شد.

مصرف مورفین در بارداری موجب نقص در تکامل سلول های جنینی و تاخیر در صفحه عصبی و قشر مخ می شود. نوزادانی که از مادران معتاد به دنیا می آیند باید برای ترک مورفین مورد بررسی پزشک و مراقبت قرار گیرند.

حتما بخوانید: مصرف ترامادول چه عوارضی برای زنان دارد؟

روش های ترک اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین معمولا جسم و روان فرد را به شدت درگیر می کند و کنار گذاشتن ناگهانی آن برای افراد بسیار ناخوشایند است.

افراد بعد از ترک مورفین وسوسه زیادی برای مصرف مجدد دارند. لذا برای ترک موفق و بدون بازگشت اعتیاد به مورفبن مراحل ترک و درمان باید به صورت کاملا اصولی، تحت نظر پزشک متخصص و در کلینیک ترک اعتیاد انجام پذیرد.

با توجه به وابستگی روانی که مورفین برای بیمار ایجاد می کند لازم است در کنار سم زدایی و ترک فیزیکی، فرد جلسات روانشناسی و مشاوره را نیز دنبال کند.

علائم قطع مصرف و ترک اعتیاد مرفین

قطع مصرف و ترک اعتیاد مورفین مانند ترک اعتیاد سایر مواد مخدر اگر به روش غیر اصولی باشد و فرد به یک باره مصرف خود را به صفر برساند علائم خماری و ترک به صورت شدید در وی بروز می کند.

بروز عوارض شدید ترک بسیار خطرناک است و می تواند سلامتی فرد را به مخاطره انداخته و حتی منجر به مرگ شود. به علاوه ترک غیر اصولی و بدون نظارت پزشک احتمال شکست درمان و وسوسه مصرف مجدد با دوز بالاتر را نیز افزایش می دهد.

همچنین فرد به تنهایی و حتی با کمک خانواده و نزدیکان نمی تواند بر وابستگی روانی غلبه کند و لزوما باید به روانشناس و مشاور مراجعه کند.

موارد زیر شایع ترین علائم ترک و خماری ماده مخدر مورفین است:

• تعریق شدید
  • لرزش دست و دیگر اعضای بدن
  • احساس درد و ناراحتی شدید

پیشگیری از اعتیاد به مورفین

به دلیل اعتیادآور بودن و شدت وابستگی که مورفین در فرد ایجاد می کند، توصیه می شود هیچگاه به صورت خودسرانه و از سر کنجکاوی یا برای درمان اعتیاد به سایر مواد مخدر مانند تریاکف مورفین مصرف نکنید.

اگر به دلایل پزشکی و برای درمان دردهای مزمن ناچار به استفاده از مرفین هستید مقدار دوز مصرفی و زمان مصرف را بدون نظر پزشک تغییر ندهید. همچنین از مصرف دراز مدت این دارو بپرهیزیدو  بعد از پایان دوره درمان به هیچ عنوان مصرف آن را ادامه ندهید.

مورفین مادهای مخدر از جنس مواد افیونی و به شدت اعتیادآور است که عوارض جسمانی و روانی جبران ناپذیری برای فرد دارد. به همین جهت توصیه می شود تنها در شرایط ضروری و تحت نظر پزشک با دوز مصرفی مشخصی آن را مصرف نمایید.

مورفین چه برای ترک اعتیاد استفاده شود یا به عنوان داروی ضد درد، وابستگی جسمی و روانی ایجاد می کند و ترک آن چالش هایی را به همراه دارد و افراد به راحتی زیر بار ترک آن نمی روند.

از آنجایی که ترک غیر اصولی مورفین می ‌تواند منجر به سکته، حمله قلبی و حتی مرگ شود و همچنین برای آنکه فرد مصرف کننده مورفین بتواند ترک راحت، موفق و بدون بازگشتی داشته باشد بهتر است برای درمان اعتیاد به کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک مراجعه کند.

• توسطعلی
    Posted 2022-07-11 10:13 ب.ظ

من بیشتر مواد هارو مصرف کردم هیچ چیز مثل پاک ماندن زیبا نیست…تریاک.. کراک..ترامادول..لورازپام..کلونازپام..اگزازپام..کدئین..آلپراز..حشیش..مشروب..و غیره همه اینا رو مصرف کردم و العان بمدت ۱۰ ساله چیزی مصرف نمیکنم حتی سیگار هم نمی کشم

• توسطرضا احمدی