مصرف ترامادول چه عوارضی برای زنان دارد؟

ترامادول دارویی ضد درد با خواص مخدری است که برای کنترل دردهای متوسط تا شدید از جمله دردهای مفصلی، جراحی ها، دردهای سرطانی و بیماری های زنان و زایمان تجویز می شود. داروی ترامادول ضعیف تر از مورفین و قوی تر از استامینوفن عمل می کند و مکانیسم اثر آن مانند سایر مسکن های مخدری است. لذا مصرف آن هیچ گاه بیش از دو هفته برای بیماران توصیه و تجویز نمی شود.

این دارو به صورت خوراکی و تزریقی موجود است. نوع خوراکی آن به شکل قرص و کپسول در دسترس می باشد. اما نوع تزریقی آن تنها در اورژانس بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف مقادیر بیش از حد مجاز و توصیه شده این دارو می تواند موجب مسمومیت شبیه به مواد مخدر شده و مصرف طولانی مدت آن اعتیاد و وابستگی را به دنبال دارد. اگرچه در گذشته ترامادول به عنوان یک مسکن معمولی شناخته می شد اما امروزه به یک ماده اعتیادآور با سوءمصرف بالا تبدیل شده و عواقب شدیدی را به بار آورده است. به طوری که به ترک اعتیاد زنان برای این دارو نیاز پیدا می کند. در ادامه با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

علل سوء مصرف ترامادول

اثری که ترامادول در بدن ایجاد می کند شبیه به داروهای ضد افسردگی است. اگرچه یک داروی مخدری است اما برخلاف مورفین هوشیاری و فعالیت بدن را افزایش می دهد. همین موضوع دلیل گرایش بسیاری از مصرف کنندگان ترامادول می باشد.

قیمت پایین، دردسترس بودن، ارادئه بدون نسخه در برخی داروخانه ها و عدم اطلاعات کافی در مورد عوارض این دارو از جمله سایر دلایل گسترش سوء مصرف ترامادول در کشور به ویژه در بین جوانان است.

اغلب افرادی که به دام اعتیاد به ترامادول گرفتار شده اند، دلیل روی آوردن به ترامادول آن ها یکی از موارد زیر است:

• افرادی با مشاغل سخت، کارهای سنگین و شب کاری که برای سرحال ماندن و رفع خستگی از ترامادول استفاده می کنند.
  • مرادانی که در روابط جنسی دچار زودانزالی هستند و به جای درمان اصولی و صحیح، برای رفع این عارضه ترامادول مصرف می کنند.
  • بیمارانی که برای تسکین دردهای شدید با تجویز پزشک ترامادول مصرف کرده اند اما بعد از درمان به مصرف خودسرانه، بیش از حد نیاز و مداوم روی آورده اند.
  • معتادان به سایر مواد افیونی که برای کاهش علائم ترک یا جایگزین کردن ماده مخدر مصرفی خود، استفاده از ترامادول را به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک درمانگر آغاز کرده اند.
  • دانشجویان و دانش آموزانی که برای افزایش تمرکز و موفقیت در آزمون ها مصرف ترامادول را در پیش گرفته اند.

حتما بخوانید: عوارض تریاک برای زنان چیست؟

علل سوء مصرف ترامادول

علائم و عوارض مصرف ترامادول در زنان

همه افرادی که به دلایل مختلف دچار اعتیاد و سوء مصرف ترامادول می شوند با عوارض شدید ناشی از مصرف ترامادول مواجه خواهند شد.

از جمله عوارض شایع مصرف قرص ترامادول برای زنان می توان به مواد زیر اشاره نمود:

• افت فشار خون
  • علائم یائسگی
  • ناباروری
  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • ناتوانی و مشکلات جنسی
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • اختلالات بینایی
  • تعریق
  • نفخ
  • بی اشتهایی
  • اختلالات خواب (بی خوابی یا خواب آلودگی)
  • دردهای مبهم شکمی
  • خارش و بثورات جلدی
  • گیجی، ضعف عمومی و خستگی
  • حالت عصبی و نگرانی
  • پرحرفی
  • خاراندن بدن به ویژه بینی
  • اختلالات تنفسی (کاهش فعالیت سیستم تنفسی)
  • افزایش آنزیم های کبدی
  • افزایش فشار داخل جمجمه
  • مشاهده پروتیین در ادرار
  • کاهش هموگلوبین خون

حتما بخوانید: تاثیر ورزش بر اعتیاد چقدر است؟ | از پیشگیری تا درمان اعتیاد

عوارض قطع مصرف ناگهانی ترامادول

اگرچه اعتیاد به ترامادول بسیار ناخوشایند است اما در صورتی که فرد وابسته به این دارو قصد دارد اعتیاد خود را ترک کند نباید به صورت ناگهانی و خود سرانه مصرف ترامادول را قطع نماید. علائم ناشی از ترک ترامادول به دلیل خاصیت ضدافسردگی آن، شدیدتر از ترک مواد مخدری مانند تریاک است. برای پیشگری و تخفیف عوارض زیر که ناشی از قطع ناگهانی مصرف ترامادول است، ترک و درمان اعتیاد به این دارو باید تحت نظر پزشک انجام شود.

• تهوع و استفراغ شدید
  • مشکلات تنفسی
  • بی خوابی
  • تعریق
  • اضطراب و بیقراری
  • توهم
  • درد عضلانی
  • گرگرفتگی

موارد منع مصرف ترامادول

در کنار عوارض مصرف ترامادول در زنان مصرف داروی ترامادول برای افرادی که بیماری های مزمن کبدی و کلیوی دارند، زنان حامله و افراد دارای سابقه تشنج نیز ممنوع است. همچنین مصرف همزمان ترامادول با نوشیدنی های الکلی، داروهای خواب آور و سایرمواد و داروهای مخدر بسیار خطرناک است و می توان منجر به تشنج، کما و حتی مرگ شود.

همچنین مصرف این دارو برای افرادی که سابقه اختلالات مغزی مانند صدمه دیدن سر، تومور و تشنج، بیماری های تنفسی، بیماری کیسه صفرا، بیماری پانکراس، مشکلات سیستم ادرار، چاقی، مشکلات معده و روده مانند انسداد، یبوست و اسهال، اختلالات خلقی و روحی مانند گیجی، افسردگی و فکر به خودکشی، اعتیاد به مصرف مواد مخدر و الکل دارند باید با احتیاط و تحت نظر پزشک باشد.

از جمله عوارض شایع مصرف قرص ترامادول برای زنان می توان به مواد زیر اشاره نمود:

مصرف ترامادول در دوران بارداری و شیردهی

مصرف ترامادول در دوران بارداری تنها در صورتی مجاز است که نیاز مبرم به این دارو باشد و جایگزین دیگری برای آن وجود نداشته باشد. زیرا این دارو به جنین آسیب های جبران ناپذیری می رساند و باعث بروز ناهنجاری های جنینی می شود. همچنین یکی از  عوارض ترامادول برای زنان منجر به زایمان زودرس و تولد نوزاد وابسته است. بنابراین مصرف ترامادول در دوران بارداری تنها باید با تجویز پزشک به صورت بسیار محدود باشد.

مصرف ترامادول در زمان شیردهی نیز به دلیل اینکه این دارو وارد شیر مادر شده و از این طریق به نوزاد می رسد و باعث عوارض جدی و ناخوشایندی مانند خواب آلودگی غیرعادی، مشکل تغذیه و مشکل تنفسی و حتی مرگ کودک می شود به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

حتما بخوانید: قرص b2 چیست و عوارض

تاثیر ترامادول در باروری زنان

مصرف طولانی مدت ترامادول قدرت باروری زنان را کاهش می دهد و موجب ناتوانی و مشکلات جنسی، یائسگی زودرس، نامظمی دوره های قاعدگی، و کاهش علاقه به برقراری رابطه جنسی می شود.

بنابراین در صورتی که مادر باردار یا شیرده هستید یا قصر بارداری دارید، و ترامادول مصرف می کنید یا سابقه اعتیاد به این دارو را دارید، برای حفظ سلامت خود و فرزندتان هرچه سریعتر با پزشک مشورت نمایید. (در مقاله دیگری از بلاگ کلینیک تهران پاک درباره بهترین روش‌های ترک اعتیاد در بارداری صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز حتما بخوانید)

سخن پایانی

عوارض ترامادول برای زنان کم نیست. این دارو در کنار اثرات مثبتی که در تسکین درد های مزمن دارد، در صورتی که به صورت خودسرانه، بدون تجویز پزشک یا طولانی مدت مصرف شود می تواند عوارض شدید را به دنبال داشته و موجب وابستگی و اعتیاد شود. از آنجایی که عوارض این دارو برای زنان شدیدتر است و مصرف آن میزان ناباروری و اختلالات جنسی را در زنان افزایش می دهد باید در مصرف آن احتیاط بیشتری به خرج داده شود.

در صورت وابستگی و اعتیاد به ترامادول هرچه سریعتر و پیش از اقدام به بارداری برای درمان و رهایی از دام اعتیاد به این دارو اقدام نمایید.