بهترین روش ترک ال اس دی و عوارض ترک آن

بر خلاف بسیاری از داروهای روان گردان دیگر، ال اس دی به طور طبیعی و نه شیمیایی، از قارچی گرفته می‌شود که روی غلاتی مانند چاودار رشد می‌کند. LSD معمولاً به صورت خوراکی استفاده می‌شود، اما در برخی موارد به روش‌های دیگری نیز مصرف می‌شود. در حالی که اعتیادآور بودن آن ثابت نشده است، اما همچنان یک ماده غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود و بنابراین در طول غربالگری مواد مخدر مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نتیجه، بسیاری از افراد علاقه‌مندند که بدانند چه مدت این ماده در بدن باقی مانده و ترک ال اس دی چقدر طول می‌کشد. جواب این سوال و موارد دیگر در ادامه این مقاله آمده است.

(برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط ترک اعتیاد با روش‌های تخصصی و تحت نظر پزشک متخصص در مرکز ترک اعتیاد تهران پاک، همین حالا با شماره‌های زیر تماس بگیرید)

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

ال اس دی چیست؟

ال اس دی که با نام علمی لیسرژیک اسید دی اتیل آمید یا به عنوان “اسید” یا LSD نیز شناخته می‌شود، یک داروی توهم زا بسیار قوی است. ال اس دی در واقع یک داروی روانگردان است که تغییراتی در ادراک، حس زمان و مکان و خلق و خوی ایجاد می‌کند. این دارو در دوزهای بسیار کم (حدود 20 میکروگرم) فعال است و بیشتر به صورت خوراکی به شکل قرص، قطره یا کاغذ بلاتر مصرف می‌شود که روی زبان جذب شده و سپس بلعیده می‌شود.

مهم است که بدانید مصرف بیش از حد ال اس دی می‌تواند منجر به احساس جدایی و بیگانگی شود. تحقیقات نشان می‌دهد که برای اکثر افراد، 20 میکروگرم LSD آنقدر کم است که فقط اثرات سرخوشی را ایجاد می‌کند. اما این دارو بر روی افراد متفاوت، اثرات مختلفی دارد که در برخی موارد ممکن است عوارض جسمی ‌و روانی جدی ایجاد شود. وقتی فردی که ال اس دی مصرف می‌کند تجربه مثبتی داشته باشد، به آن «سفر خوب» می‌گویند. با این حال، برخی از افراد ممکن است تجربه بدی با آن داشته باشند که این وضعیت به “سفر بد” معروف است.

آیا ال اس دی اعتیادآور است؟

یکی از قوی‌ترین و موثرترین داروهای توهم‌زا، ال اس ‌دی با نام عمومی لیسرژیک اسید دی اتیل آمید است که به عنوان “اسید” نیز شناخته می‌شود. حتی در مقادیر کم، این دارو می‌تواند تغییرات خلق و خوی قوی و توهمات بینایی ایجاد کند. به طور کلی داروهای توهم‌زا پتانسیل بالایی برای وابستگی فیزیکی ندارند؛ به این معنی که وقتی مصرف دارو متوقف می‌شود، علائم ترک بروز نمی‌یابند. اگرچه ال اس دی به عنوان دارویی اعتیادآور در نظر گرفته نمی‌شود، اما می‌تواند تحمل ایجاد کند.

اعتیاد به ال اس دی

در حقیقت استفاده طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد تحمل نسبت به ماده شود، به طوری که شخص برای تجربه همان اثر به دوزهای بالاتر نیاز دارد. کاربران می‌توانند هم تحمل و هم وابستگی روانی به داروهای روانگردان مانند LSD داشته باشند. موارد مستندی از استفاده طولانی مدت و شدید وجود دارد که باعث عوارض جانبی منفی مانند پارانویا یا روان پریشی می‌شود. در مواردی ممکن است ترک ال اس دی نیاز به درمان در یک مرکز توانبخشی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های ترک ریتالین

ال اس دی چطور عمل می‌کند؟

به طور کلی، جدول زمانی تاثیر LSD می‌تواند چیزی شبیه به این باشد:

  • در عرض حدود 10 دقیقه پس از مصرف دارو، مصرف کننده احساس سرخوشی می‌کند.
  • حدود 45 تا 90 دقیقه پس از مصرف LSD، فرد ممکن است علائم فیزیکی را تجربه کند. اینها می‌تواند شامل ضربان قلب سریع، حالت تهوع و استفراغ باشد.
  • حدود یک ساعت پس از مصرف ال اس دی، توهمات بینایی شروع می‌شود. بسیاری از افراد می‌گویند که در این حالت نقاط رنگارنگ و تصاویر پیکسلی می‌بینند.
  • حدود 90 دقیقه پس از مصرف دارو، این اثرات تشدید می‌شود.
  • اوج توهم حدود سه ساعت پس از مصرف ال اس دی است.
  • کاربر اغلب بعد از حدود پنج ساعت به واقعیت برمی‌گردد؛ اثرات LSD باید بعد از حدود 10 ساعت محو شود.
  • پس از حدود 16 ساعت، اثرات دارو باید به طور کامل از بین رفته باشد.
  • پس از این مرحله، فلاش بک و سایر اختلالات عاطفی می‌تواند برای روزها، هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها رخ دهد.

در واقع، وضعیتی به نام «اختلال ادراک پایدار توهم‌زا» (HPPD) می‌تواند باعث شود که فردی از اختلالات بینایی و عود توهم برای یک سال یا بیشتر پس از قطع مصرف LSD رنج ببرد. همچنین ممکن است فرد پس از ترک ال اس دی برای مدت طولانی از روان پریشی و اختلالات خلقی مداوم رنج ببرد.

ال اس دی چه مدت در بدن شما باقی می‌ماند؟

در حالی که نیمه عمر LSD تقریباً 5 ساعت است، اثرات آن می‌تواند نزدیک به 12 ساعت یا بیشتر باقی بماند. حداکثر غلظت LSD در بدن یک فرد معمولاً حدود 1.5 ساعت پس از مصرف یک دوز واحد رخ می دهد. تشخیص LSD در بدن فرد پس از حدود 24 ساعت دشوار است زیرا دارو عمدتاً به صورت متابولیت از طریق ادرار دفع می‌شود.

علائم اعتیاد به ال اس دی

علائم سوء مصرف کوتاه مدت LSD حدود چهار ساعت پس از شروع به اوج خود می‌رسد و سپس شروع به کاهش می‌کند. در بیشتر مواقع، اثرات دارو در عرض 12 ساعت کاملاً از بین می‌رود، اما در صورت مصرف دوز بالا، می‌تواند به صورت فورانی تا یک هفته عود کند.

علائم اعتیاد به ال اس دی عبارتند از:

  • ضربان قلب سریع یا تپش قلب
  • فشار خون بالا
  • مردمک‌های گشاد شده
  • عرق کردن و لرز
  • معده درد و اسهال
  • ظاهر برافروخته در صورت
  • سرگیجه و تاری دید
  • خشکی دهان

علائم اعتیاد به ال اس دی

این علائم و علائم دیگر معمولاً پس از خارج شدن دارو از بدن از بین می‌روند. اما مصرف مداوم یا مکرر LSD می‌تواند منجر به علائم طولانی مدت سوء مصرف ال اس دی شود که از بین بردن اثرات درازمدت اعتیاد به ال اس دی چندان آسان نیست. فردی که از تجربه ال اس دی لذت می‌برد، زمانی که تحت تأثیر دارو نباشد ممکن است افسرده شود.

استفاده زیاد همچنین می‌تواند منجر به احساس اضطراب و پارانویا شود که با خروج دارو از بدن هم تمام نمی‌شود. سردرگمی و مشکلات مربوط به حافظه کوتاه مدت، عدم ثبات شخصیت مانند تغییرات ناگهانی در احساسات یا پرخاشگری نیز ممکن است بروز پیدا کنند.

مخلوط کردن اسید با سایر مواد مخدر باعث افزایش اعتیاد می‌شود؛ کسانی که به ال اس دی اعتیاد پیدا می‌کنند مستعد اعتیاد به دیگر مواد بوده و اغلب مصرف کننده چند دارو هستند. این امری رایج است که اختلال مصرف ال اس دی به اعتیاد به مواد مخدر دیگر، به عنوان مثال، ماری جوانا یا مواد افیونی مرتبط باشد. با داشتن استعداد ژنتیکی برای اعتیاد، مصرف ال اس دی ممکن است به یک عادت تبدیل شود.

علائم اوردوز ال اس دی

برای ایجاد یک واکنش شدید نیاز به دوز بالایی از LSD است. برخی از شدیدترین واکنش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • موارد وحشت زدگی
  • اضطراب شدید
  • افکار وحشتناک
  • توهمات
  • پارانویا
  • نوسانات خلقی سریع
  • روان پریشی
  • تشنج

مصرف بیش از حد ال اس دی غالبا منجر به “سفر بد” می‌شود که عوارض یک سفر بد می‌تواند به طور قابل توجهی از خفیف تا شدید متفاوت باشد؛ در واقع از احساس اضطراب و بیگانگی گرفته تا هذیان و توهمات ترسناک که می‌توانند منجر به تصادف شوند. اگرچه سفر یک تجربه فردی است، اما گزارش‌هایی مبنی بر درگیر شدن در فعالیت‌های خطرناک، مانند اعتقاد به پرواز، صعود به ارتفاعات خطرناک، یا فکر کردن که می‌توان با خیال راحت وارد ترافیک شد، وجود دارد.

این نوع توهمات منجر به صدمات جدی و مرگ و میر شده است. به توصیه پزشکان، فردی که سفر بدی را تجربه می‌کند باید در یک محیط آرام و آرام قرار گیرد تا اثرات آن از بین برود. ماندن در چنین محیطی می‌تواند احتمال آسیب رساندن به خود یا دیگران را کاهش دهد.

بهترین روش‌های ترک اعتیاد به ال اس دی

غالبا برای ترک اعتیاد به مواد مخدر، داروهایی وجود دارد که در طول دوره سم‌زدایی و ترک برای فرد تجویز می‌شود. این داروها به کاهش علائم کمک می‌کنند و به بدن اجازه می‌دهند تا با ناراحتی‌های فیزیکی کنار بیاید. اما در مورد ترک ال اس دی، این مورد صدق نمی‌کند زیرا این دارو از نظر فیزیکی اعتیادآور نیست.

به عبارتی گزینه‌های خاصی برای ترک دارویی ال اس دی وجود ندارد؛ با این حال، اگر فردی در حین ترک تحت نظارت پزشکی باشد، ممکن است به او داروهای ضد افسردگی یا داروهای دیگری داده شود که می‌تواند به کاهش علائم روانی کمک کند. اگر فرد علائم نادری مانند روان پریشی یا افکار خودکشی را تجربه کند، داروهای ترک ال اس دی می‌تواند بسیار مفید باشد.

یک مطالعه نشان داد که کلونازپام برای درمان علائم HPPD در بین افرادی که در حال ترک ال اس دی هستند، موثر است. در صورت سفر بد، ممکن است داروهایی مانند دیازپام یا تریازولام تجویز شود. همچنین، اگر خطر آسیب به خود یا دیگران وجود داشته باشد، ممکن است آرام‌بخش‌های ضد روان پریشی تجویز شوند. برای بیمارانی که تحمل ایجاد کرده‌اند، بهترین راه برای سم زدایی این است که دارو را از بدن خارج کنید. این رویکرد می‌تواند به بازگرداندن تعادل شیمیایی طبیعی در مغز کمک کند.

روش های ترک اعتیاد به ال اس دی

بهترین روش ترک ال اس دی، یک برنامه درمانی رسمی ‌برای رهایی از اعتیاد است که در آن می‌توان در محیطی امن و راحت به بهبودی کامل دست یافت. به محض رفع اثرات ترک ال اس دی، توصیه می‌شود وارد یک مرکز توانبخشی شوید. یک تصور غلط رایج وجود دارد که از آن‌جایی که اسید اعتیاد فیزیکی ایجاد نمی‌کند، درمان لازم نیست. با این حال، طیفی از مسائل روانشناختی وجود دارد که باید برای اطمینان از هوشیاری طولانی مدت مورد توجه قرار گیرد.

LSD می‌تواند تأثیر عمیقی بر عملکرد شناختی داشته باشد. فلاش بک ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از آخرین استفاده رخ دهد. به همین دلیل، بهترین درمان یک برنامه بستری یا سرپایی است. درمان بستری برای برخی بهترین گزینه است؛ به خصوص اگر افسردگی، اضطراب یا روان پریشی درگیر باشد. در طول درمان بستری، بیماران در کلینیک دور از محیط عادی و محرک‌هایی که منجر به سوء مصرف مواد می‌شود زندگی می‌کنند.

توانبخشی بستری می‌تواند از 28 روز تا چند ماه طول بکشد. در طول دوره توانبخشی، فعالیت‌های متنوعی مانند درمان فردی و گروهی، درمان شناختی رفتاری، رفتار درمانی دیالکتیکی و همچنین آموزش مکانیسم‌های مقابله‌ای مختلف انجام می‌شود که می‌تواند به زندگی روزمره کمک کند.

بسیاری از فعالیت‌های دیگر که ممکن است بخشی از برنامه درمانی باشد، بارتند از:

  • خانواده درمانی
  • مکمل‌های غذایی
  • هنر درمانی
  • حیوان درمانی
  • درمان در فضای باز
  • درمان جامع نگر
  • باغبانی درمانی

عوارض ترک اعتیاد به ال اس  دی

علائم فیزیکی ناشی از ترک ال اس دی شامل هماهنگی ضعیف حرکات است و علائم روانی عبارتند از:

  • سردرگمی‌
  • نوسانات خلقی
  • توهمات
  • فلاش بک‌ها

ترک ال اس دی چند روز طول می‌کشد؟

حداقل طول دوره درمان ترک ال اس دی بین 10 تا 21 روز است که بسته به میزان دوز مصرفی و شرایط فرد متفاوت است. البته همان‌طور که ذکر شد، بضی از عوارض ترک LSD تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

ترک اعتیاد به ال اس دی در کلینیک تهران پاک

اعتیاد به ال اس دی بیشتر جنبه روانی دارد و باعث کشمکش روحی و روانی می‌شود. در نتیجه، ترک این ماده منحصر به فرد است و نیاز به یک رویکرد خاص دارد. متخصصین ما در کلینیک تهران پاک آماده ارائه خدمات مشاوره و درمان برای ترک آن هستند. مراحل ترک اعتیاد به ال اس دی در کلینیک تهران پاک شامل مشاوره، سم زدایی، درمان‌های مختلف مثل دارویی، سرم تراپی و غیره که همه این خدمات هم به صورت بستری در کلینیک و هم به صورت برنامه ترک اعتیاد در خانه ارائه می‌شود که صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها را به دنبال دارد.

کلام آخر

ال اس دی یکی از رایج‌ترین مواد توهم‌زا است که حتی پس از یک بار استفاده، می‌توان اثرات آن را تجربه کرد. در این مقاله دیدیم که عوارض جانبی روانشناختی این دارو می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از آخرین استفاده باقی بماند. طیفی از انواع مختلف درمان، مانند رفتار درمانی دیالکتیکی و درمان شناختی-رفتاری، در درمان وابستگی توهم‌زا استفاده می‌شود. تلاش‌های بازیابی مداوم، از جمله گروه‌های حمایتی نیز مؤثر بوده است. اگر تجربه استفاده از این ماده را در خود یا اطرافیانتان دارید، لطفا با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

منابع:

arrowpassage.com | addictioncenter.com | therecoveryvillage.com

نظر خود را اضافه کنید