نقش مشاوره روان درمانی در ترک اعتیاد

مشاوره چه نقشی در روان درمانی و موفقیت برنامه‌های ترک اعتیاد دارد؟ یک روانشناس یا دکتر ترک اعتیاد چگونه می‌تواند در این زمینه به افراد کمک کند؟ مشاوره ترک اعتیاد مرحله‌ای است که در بیشتر مواقع افراد در مراکز ترک اعتیاد و یا حتی آن دسته از افرادی که در منازل خود اقدام به این عمل می‌کنند، از آن بهره می گیرند، یعنی شما با مشاوره می‌توانید راهنمایی‌های لازم در خصوص مقابله با استرس، اضطراب، وسوسه، خشم و دیگر مشکلاتی که در طول ترک اعتیاد به وجود می‌آید، را کاملا مدیریت و کنترل کنید، چون معمولاً بازگشت دوباره در آن دسته از افرادی که ترک کرده‌اند وجود دارد که این مشکل می‌تواند با کمک یک روانشناس و مشاوره به حداقل برسد. در این مقاله به بررسی نقش مشاوره روان درمانی در موفقیت برنامه‌ های ترک اعتیاد می پردازیم.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

بررسی نقش مشاوره روان درمانی در موفقیت برنامه‌ های ترک اعتیاد

مشاوره روان درمانی یک نقش بسیار مهم و اساسی در فرآیند ترک اعتیاد دارد. ترک اعتیاد به یکی از چالش‌های بزرگ و پیچیده در جوامع امروزی تبدیل شده است که نیاز به رویکردهای گوناگون و کامل برای مداخله و درمان دارد. در این راستا، مشاوره روان درمانی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و موثر در کمک به افراد مبتلا به اعتیاد برای ترک و بهبود وضعیت زندگی‌شان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع مشاوره با ارائه پشتیبانی، راهنمایی‌ها، مدیریت استرس، ارتقاء مهارت‌های ارتباطی، و کمک به شناسایی و مدیریت عوامل موثر بر اعتیاد، به فرد در فرآیند ترک اعتیاد کمک می‌کند.

همچنین، این نوع مشاوره به دیگر اعضای خانواده و محیط اطراف افراد معتاد نیز کمک می‌کند تا بهترین حمایت و پشتیبانی را فراهم کنند و به فرآیند ترک اعتیاد کمک کنند. در مجموع، مشاوره روان درمانی به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی و حیاتی در راهبرد‌های کلی درمان و ترک اعتیاد، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

گفتیم که افراد پس از ترک اعتیاد همواره در معرض خطر و بازگشت دوباره هستند که در چنین مواقعی یک روانشناس و مشاوره می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به شما آموزش داده و این روند را به حداقل برساند، حتی در بیشتر مواقع برخی از متخصصان جهت پیشگیری کردن از بازگشت مجدد روش‌های درمانی را نیز در پیش می‌گیرند و داروهای مختلفی را تجویز می‌کنند. اما به طور کلی یک روانشناس می‌تواند وظایف زیر را در روند ترک اعتیاد در قبال فرد مصرف کننده انجام دهد، یعنی دکتر ترک اعتیاد معمولا در مراکز ترک اعتیاد و کمپ ترک اعتیاد می‌تواند خدمات زیر را در اختیار شما قرار دهد:

بررسی نقش مشاوره روان درمانی در موفقیت برنامه‌ های ترک اعتیاد

خدمات روان درمانی

نخستین تاثیر مثبت مشاوره بر روانشناسی در روند ترک اعتیاد ارائه دادن خدمات روان درمانی مختلف است که این نوع خدمات معمولاً به صورت فردی یا گروهی انجام می‌شود و انتخاب کردن نوع خدمات دقیقاً بستگی به نوعی اعتیاد و مشکل افراد در این زمینه دارد.

این نوع از خدمات برای آن دسته از افرادی که دچار افسردگی، اختلال دو قطبی، شخصیت مرزی و شخصیت ضد اجتماعی هستند، تحت کنترل و نظر روانشناس و دکتر ترک اعتیاد انجام می‌ شود که البته ضروری است این خدمات به صورت صفر تا صد با تجویز و پیشنهاد روانشناس انجام شود.

خانواده درمانی

از دیگر وظایف یک روانشناس در حوزه ترک اعتیاد خانواده درمانی می‌ باشد، چون این معضل نه تنها فرد بیمار بلکه کلیه اعضای خانواده وی را نیز درگیر خواهد کرد، به این ترتیب افرادی که گرایش به مصرف انواع مختلف مواد مخدر دارند، آسیب‌های روانی در محیط خانواده مواجه هستند که این موضوع در خصوص اعضای خانواده نیز صدق می‌کند. مشاور می تواند به گفتگو و صحبت با تک تک اعضای خانواده پرداخته و بنیان خانواده را تقویت کند.

حتی در این روند وقتی که خانواده‌ها متوجه می‌شوند که فرزندشان در معرض خطر قرار گرفته و یا به مواد مخدر روی آورده است، حتماً باید پیش از هر اقدام از یک روانشناس کمک بگیرند، چون روانشناس می‌تواند در مرحله نخست دلایل گرایش فرد به انواع مواد مخدر را بررسی کند، در نهایت نیز راه و شیوه مناسب را جهت ترک مواد به خانواده‌ها پیشنهاد خواهد داد.

زوج درمانی

از اصلی ترین و مهم‌ ترین وظایف یک مشاوره ترک اعتیاد این است که بتواند به زوج درمانی بپردازد. اگر یکی از زوجین در روند زندگی خود درگیر مصرف انواع مواد مخدر شده‌ باشند، قطعاً این موضوع زندگی زناشویی را نیز تحت شعاع خود قرار خواهد داد، بنابراین لازم است که جهت پیشگیری از خطرات احتمالی و از هم پاشیدن زندگی آنها روانشناس اقدامات لازم را در زمینه زوج درمانی انجام داده و خدمات لازم را به این افراد ارائه دهد.

ریشه یابی دلایل اعتیاد

کنترل استرس

از شایع‌ ترین معضلات و مشکلاتی که افراد در هنگام ترک اعتیاد با آن مواجه می‌ شود موضوع استرس و اضطراب است که با اتخاذ روش‌ های درست باید این روند تحت کنترل قرار گرفته و به افراد کمک کنیم تا بتوانند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. حال در این زمینه یک مشاوره ترک اعتیاد نقش مهم و اساسی دارد، یعنی می‌تواند با ارائه دادن خدمات و همچنین تجویز داروهای لازم در مواقع ضروری از بروز چنین مشکلی پیشگیری کرده و حتی آن را به طور چشم گیری از بین ببرد.

تست روانشناسی

تست‌های روانشناسی از دیگر وظایف روانشناس و دکتر ترک اعتیاد می‌ باشد که در طول دوره درمان از درمان شونده گرفته می‌ شود، یعنی روانشناس می‌ تواند با کمک این تست‌ها ابتدا نوع بیماری را در فرد تشخیص داده و در نهایت با تفسیر آزمون و خطاهای مناسب در این زمینه روش درمانی درستی را در پیش بگیرد.

ریشه یابی دلایل اعتیاد

روانشناس می‌ تواند پس از صحبت با فرد مبتلا به اعتیاد دلایل گرایش وی را به اعتیاد ریشه‌ یابی کند، چون برای بروز سوء مصرف انواع مواد مخدر همواره دلایل مختلفی نقش دارد که بدرفتاری در محیط مدرسه، دعواها و مشکلات خانوادگی، عدم رفع نیاز فرزند، تفریحات غیر سالم و عدم وجود تفریحات سالم، فشارهای روحی و روانی، دوستان ناباب، فراهم نشدن رفاه و امکانات کافی در زندگی از جمله این موارد هستند.

یعنی اگر چنین مشکلاتی در زندگی فرد وجود داشته باشد در بعضی مواقع موجب خواهد شد که نوجوانان یا جوانان به علت عدم تحمل کافی و مقابله با مشکل به وجود آمده به سمت استفاده از مواد مختلف گرایش پیدا کنند.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

سخن آخر

در این مقاله به بررسی نقش مشاوره روان درمانی در موفقیت برنامه‌ های ترک اعتیاد پرداختیم. یکی از اقداماتی که در مراکز ترک اعتیاد جهت دستیابی به موفقیت در این زمینه انجام می‌ شود، استفاده از مشاوره‌ های لازم روانشناس و دکتر ترک اعتیاد می‌ باشد که این افراد می‌ توانند با ارائه دادن خدمات مفید و تجویز کردن داروهای به موقع به افراد کمک کنند فرایند ترک اعتیاد را به درستی پشت سر گذاشته و از بازگشت مجدد این افراد پیشگیری کنند.

به همین دلیل است که نقش روانشناس و مشاور در این زمینه قابل غیر قابل انکار است که در نهایت نیز به حل و فصل کردن شکلات اعصاب و روان در افراد کمک می‌ کند. در سایت کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک بیش تر با موضوع نقش مشاوره روان درمانی در موفقیت برنامه‌ های ترک اعتیاد آشنا شوید.

بیشتر بخوانید | ترک اعتیاد سریع

کلیه خدمات و فعالیت‌های بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران زیر نظر آقای دکتر محمد دادگری ، آقای دکتر کامیار غنی (دکتری مطالعات اعتیاد) و گروهی از پزشکان متخصص و مشاوران درمان اعتیاد صورت می‌گیرد.

نظر خود را اضافه کنید