ترک اعتیاد با دارو چقدر موثر است؟ | معرفی داروهای ترک اعتیاد

ترک اعتیاد علاوه بر سم زدایی و ترک فیزیکی، ترک روانی و درمان روح بیمار را نیز شامل می شود. تنها در این حالت است که بیمار به مصرف مجدد گرایش پیدا نمی کند. امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و خدمات درمانی، داروهایی برای کمک به درمان و ترک اعتیاد تولید شده است. با وجود تاثیر مثبتی که این داروها دارند، مصرف خودسرانه آنها وابستگی و اعتیاد جدیدی را برای فرد ایجاد می کند.

داروهای ترک اعتیاد معمولا برای تسکین علائم ترک، به عنوان جایگزین ماده مخدر تجویز می شوند. به مرور دوز مصرفی این داروها کاهش می یابد به طوری که بعد از مدتی بدن فرد نیازی به مصرف مواد مخدر ندارد.

مصرف داروی ترک اعتیاد تنها با تجویز و نظر پزشک مجاز است. در غیر این صورت عواقب جدی به دنبال خواهد داشت. شاید لازم باشد در مورد ترک اعتیاد با دارو اطلاعات بیشتری داشته باشید. در ادامه با مرکز ترک اعتیاد در تهران تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

داروهای ترک اعتیاد

داروهای ترک اعتیاد را معمولا در پروسه درمان، به عنوان جایگزین ماده مخدر مورد استفاده قرار می دهند. برخی داروها نیز برای کاهش علائم و  عوارض ترک و درد جسمانی مصرف می شوند.

هریک از داروهای ترک اعتیاد اثربخشی متفاوتی داشته و برای کمک به یکی از روش های درمانی تولید و عرضه شده است.

با گذشت زمان و مصرف خود سرانه این دارو ها و عدم کنترل بازار دارو و سودجویی فرصت طلبان، برخ یاز این دارو ها خود به عنوان یک مخدر مورد سوءمصرف قرار گرفته اند.

داروهای ترک اعتیاد نیز همانند سایر داروها باید با تجویز پزشک مصرف شوند. مصرف خود سرانه این داروها نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه اعتیادآور بوده و عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد در منزل

انواع داروهای ترک اعتیاد

برای درمان اعتیاد به مواد مخدر داروهای زیادی توسط متخصصان تجویز می شود. برخی از مهم ترین و پرکاربردترین این دروها عبارتند از:

ترک اعتیاد با داروی بوپرنورفین

داروی ترک اعتیاد B2 یا بوپرنورفین یک مسکن قوی برای ترک اعتیاد، ضد درد و جایگزین مواد مخدر است. این دارو برای ترک موادی مثل هروئین و کوکایین کاربرد دارد. مصرف خودسرانه، بدون برنامه و بیش از حد B2 موجب وابستگی شدید و اعتیاد می شود. تزریق قرص بوپرنورفین در داخل رگ بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به مرگ شود.

عوارض مصرف بوپرنورفین: تهوع، استفراغ، یبوست، آبریزش بینی، سردرد، معده درد، کمردرد، مشکلات تنفسی، تب، احساس گرما و تعریق، ضعف و خستگی، مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی از جمله عوارض قرص B2 است.

تداخلات دارویی بوپرنورفین: این دارو با داروهای بیهوشی، تیوپنتال، ریفامپین، فنیتوئین، دیگوکسین و مهارکننده های موندآمین اکسیدار تداخل دارد.

داروهای ترک اعتیاد

قرص متادون برای درمان اعتیاد

متادون یک داروی صنعتی و شبه مخدر است که برای درمان اعتیاد به هروئین و سایر مخدرها استفاده می شود. این دارو اثرات مخرب مواد مخدر را ندارد و برای پیشگیری و کاهش علائم ترک و مسکن دردهای مزمن توسط متخصص برای معتاد تحت درمان تجویز می شود. متادون به تنهایی باعث ترک اعتیاد نمی ‌شود و تنها بخشی از روند درمان است.

عوارض مصرف متادون: کاهش و سنگینی تنفس، تپش قلب، درد قفسه سینه، دردهای شکمی، اختلالات فشار خون، سردرد و سرگیجه برخی از عوارض مصرف و تغییر دوز متادون است.

تداخلات دارویی متادون: متادون معمولا با داروهایی که برای درمان بیماری ‌های روانی، افسردگی، پارکینسون، میگرن و عفونت‌های شدید مصرف می شود تداخل دارد.

موارد منع مصرف متادون: مصرف متادون برای برخی افراد خطرات جدی ایجاد می کند. فردی که یکی از بیماری های آسم، مشکلات تنفسی شدید و انسداد روده را دارد باید درمانگر را از بیماری خود مطلع نماید.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

نالوکسان برای درمان اعتیاد

نالوکسان یکی از داروهای موثر درمان اعتیاد است. این دارو توسط گیرنده‌ های عصبی مغز جذب شده و سیستم عصبی را از مواد مخدر پاک می‌ کند. نالوکسان به منظور تشخیص و درمان مسمومیت های ناشی ازمواد مخدر و کمای ناشی از آن استفاده می ‌شود. این دارو باعث می شود بدن با علائمی ماند تهوع و استفراغ به مصرف مجدد مواد مخدر واکنش شدید نشان دهد. این داروی درمان اعتیاد فرآیند بهبودی و ترک را سرعت می بخشد.

عوارض مصرف نالوکسان: اختلال در تمرکز، بی اشتهایی، تغییرات فشار خون، تهوع و استفراغ مهمترین عوارض جانبی مصرف نالوکسان است.

بیشتر بخوانید:بهترین روش ترک تریاک در منزل

داروی ترک اعتیاد نالتروکسان

نالتروکسان یک داروی کمکی و مسکن برای کاهش درد ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل است. نالتروکسان با مهار گیرنده‌ های اوپیوئیدی میل به مصرف مواد مخدر در فرد را کاهش می‌دهد. تا زمانی که این دارو در بدن باشد فرد حس خوشایند ناشی از مصرف مواد را ندارد.

عوارض مصرف نالتروکسان: سردرد، درد در ناحیه شکم، اضطراب و بی قراری، اختلال در خواب، عصبانیت، درد عضلات مفاصل، کاهش اشتها، خشکی دهان، احساس خستگی غیرعادی، عفونت دستگاه تنفسی، حساسیت محل تزریق (خارش، درد، التهاب)، تهوع و استفراغ از جمله عوارض جانبی داروی نالتروکسان است.

داروی سابوکسون برای ترک اعتیاد

سابوکسون نوعی داروی مخدر صنعتی و ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان است. از این دارو با وابستگی جسمی و روانی کمتر برای کاهش علائم و کمک به ترک مواد مخدر از جمله هروئین، تریاک و مورفین استفاده می شود.

عوارض مصرف سابوکسون: خواب آلودگی و ضعف شدید، تهوع و استفراغ، درد معده، زردی پوست و چشم، کاهش اشتها، درد عضلانی، احساس گرما یا سرمای شدید.

حب الشفا یا حب جدوار

حب الشفا یک داروی گیاهی مسکن و ضد درد قوی است که در کنار داروهای اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو بدون ایجاد وابستگی و اعتیاد موجب تقویت بدن و درمان ضعف جنسی و درد های ناشی از التهاب می شود.

عوارض مصرف حب الشفا: یبوست، بی خوابی، سرگیجه، تهوع، تب و خشکی دهان از رایج ترین عوارض مصرف این دارو است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین داروی گیاهی برای ترک متادون

شربت برای ترک تریاک

شربت تریاک دارویی است که در کنار سایر داروها و قرص های ترک اعتیاد استفاده می شود. این دارو با خاصیت مسکن و ضد درد جایگزین ماده مخدر شده و فرآیند ترک را برای بیمار راحت تر می کند. طول عمر، عوارض و خواص این شربت مانند تریاک است و بدن بیماران راحت تر با آن تطبیق می یابد. مصرف خودسرانه و بیش از حد این دارو نه تنها باعث وابستگی می شود بلکه بسیار خطرناک است.

انواع داروهای ترک اعتیاد

مسکن قوی برای ترک اعتیاد

عده زیادی از معتادان که از درد و علائم و عوارض ترک اعتیاد واهمه دارند به دنبال دارو و مسکن قوی برای التیام و کاهش درد هستند. این افراد عموما در دام فروشندگان و مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد گرفتار می شوند که دارو هایی گرانقیمت و ناشناخته را با عنوان مسکن قوی برای ترک اعتیاد به آن ها می فروشند.

اکثر این داروها با نام های مختلفی چون بهترین داروی ترک اعتیاد، مسکن قوی برای درد ترک اعتیاد، قوی‌ترین داروی ترک اعتیاد، داروی ترک اعتیاد تضمینی، داروی ترک اعتیاد گیاهی توسط سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه ‌های اجتماعی و حتی برخی از عطاری ‌ها به طور گسترده تبلیغ و فروخته می شوند.

داروهای غیرمجاز و شگفت انگیز ترک اعتیاد حاوی مواد مخدر مختلف مانند کدئین، ترامادول، متادون، کافئین، بوپرنورفین، فلوکستین، دیازپام، تایمول موادی از این قبیل هستند. در ساخت برخی از این قرص های ترک اعتیاد چندین دارو را با هم ترکیب شده است. این قرص ها بسیار خطرناک، با عوارض جانبی زیاد و البته اعتیادآور هستند.

مراقب باشید برای رهایی از دام اعتیاد در دام شیادان نیافتید و مشکل بزرگتری برای خود ایجاد نکنید. برخی از داروها با خاصیت مسکن قوی که توسط پزشک و روانپزشک برای درمان معتادان تجویز می ‌شود عبارتند از: بوپرنورفین، شربت تریاک، متادون، نالوکسان، نالتروکسان، سابوکسون.

قرص فلفلی یا دوغی برای ترک اعتیاد!!!

قرص فلفلی یکی از داروهایی است که به شکل کپسول توسط برخی عطاری ها به عنوان داروی گیاهی ترک اعتیاد فروخته می شود.

محتویات این کپسول به طور دقیق مشخص نیست. اما در ترکیبات آن انواع گیاهان مانند فلفل قرمز، زنجبيل، خشخاش، باباآدم، زنيان، پودر برگ و کاسه شقايق و انواع داروهای شیمیایی مانند استامينوفن کدئين، ترامادول، دیازپام، اگزازپام، آمي‌ تريپتيلين، نورتريپتيلين، ديفنوکسيلات و متادون وجود دارد.

مصرف هر یک از گیاهان فوق خواص درمانی خاص خود را دارد. اما مصرف همزمان آن ها با هم به شکل کپسول و در ترکیب با داروهای شیمیایی اعتیادآور بی شک خطرناک است. این قرص ها در مکان های نامناسب و غیر بهداشتی و توسط افراد ناآگاه ترکیب و تولید می شوند. هیچ یک از این داروها 100 درصد گیاهی نیست و در ترکیب آن حداقل یک داروی شیمیایی محرک و ضد اسهال وجود دارد.

علت نامیدن این داروها به قرص فلفلی وجود مقدار زیادی فلفل در ترکیب آن هاست. جذب سریع فلفل در بدن موجب حس گرگرفتی لحظاتی پس از بلعیدن است. علاوه بر این فلفل برخلاف مصرف مواد مخدر میل جنسی را افزایش داده و تقریبا سالم ترین ماده اضافی برای پرکردن کپسول درمقایسه با گچ یا پودر چوب است و خطر و ضرر کمتری دارد.

به علاوه بو و طعم تند فلفل باعث می شود رقیبان یا مصرف کنندگان کنجکاو نتوانند بو و طعم مواد اصلی را تشخیص دهند.

سخن پایانی

داروهای ترک اعتیاد هیچ یک به تنهایی باعث درمان و ترک اعتیاد نمی شود. این داروها تنها برای کمک به درمان اعتیاد و کاهش علائم و عوارض ترک تجویز و مورد استفاده قرار می گیرند.

مصرف خودسرانه که اغلب بیش از حد نیز می باشد موجب وابستگی و اعتیاد ثانویه خواهد شد. به علاوه مصرف طولانی این داروها اثرات منفی مشابه به اعتیاد بر بدن دارد. بنابراین تشخیص لزوم استفاده و تجویز نوع دارو و میزان مصرف تنها باید توسط متخصص ترک اعتیاد و درمانگر صورت پذیرد.

در صورت مشاهده هر نوع عارضه شدید باید پزشک درمانگر به پزشک درمانگر اطلاع داد شود. همچنین چون اکثر این داروها با سایر داروها تداخل دارند پزشک باید قبل از تجویز از همه بیماری ها و داروهای مصرفی بیمار مطلع باشد.

15 نظرات

  • توسطسعیدیک معتاد
    Posted 2021-10-24 5:39 ق.ظ

    تمام روشهاو داروهایی که شما نام بردید فقط نقش موقت یک جایگزین مواد مخدر مصرفی رادارند وبعلت طولانی بودن پروسه ی درمان ودر دسترس بودن دارهایی چون متادون و قرص B2،بیشتر از فرآیند ترک احتمال اعتیاد شدیدتر وجود دارد چراکه تجربه نشان داده فرد معتاد بجای ترک ماده مخدر داروهای فوق رانیز به اعتیاد خویش بیفزاید

  • توسطحمید
    Posted 2022-01-03 9:53 ق.ظ

    با سلام
    توضیحات شما همگی بشکل کلی در مورد ترک مواد بود!
    اگر واقعا کار شما راهنمایی و مشاوره افراد هست.
    بفرمائید که اگر کسی هم به قرص ب۲ و تادون و شربت اوپیوم دست رسی داشت و با عقل سلیم خود فرد معتاد
    بتواند با کم کردن مثلن شربت اوپیوم یا متادون بصورت روزانه نیم سی سی برساند
    الان وقت کمک و مشاوره به اون فرده که میخواهد درد غیر قابل درک رو تحمل کنه.
    اگر واقعن قصد کمک دارید باید مطالبی در مورد کارهایی که فرد ترک کننده باید انجام بده و داروهای کمک کننده برای کمتر کردن دردهای عضلانی ،بخصوص پادرد
    این مطالب کلی تو همه سایتها بصورت کپی و یکسان قرار داره برادر من
    تو این وضعیت اقتصادی فقط کمک به این افراد همینه و بس
    چه کارهایی انجام بدن و چه داروهایی در دسرس هست که واقعن بتواند از درد آنها کم کنه.
    با تشکر

    • توسطقاسم
      Posted 2022-01-28 5:36 ب.ظ

      اقا هیچ دارویی بهتر از اراده و ورزش نمیتونه اون درد وحشتناک قابل توصیف را کم کنه همه اون داروها اشغال هست صبر صبر استقامت

      • توسطمهدی
        Posted 2022-02-03 8:00 ب.ظ

        توی خماری که وزنت ۵۰۰ کیلو نای اب خوردن نداری ورزش کنی الان شما معتادی این نظر رو دادی

        • توسطسجاد
          Posted 2022-06-20 7:03 ب.ظ

          من ۳ سال متادون و شیره مصرف میکردم، با کلی تحقیق و پرس و جو از کسایی که رفتن پیش دکتر روششو یاد گرفتم و نیاز بدنم رو کم کردم و الان ق،عش کردم،پنج روزه هیچی نخوردم ،به جز مسکن که سر دردام اروم شه، اونم وقتابی که تو خونه نشیتم مجبور مبشم بخورم،وقتی میرم بیرون راه میرم در حالت کاااملل عادیم،بهترین چیز برای کسی که داره ترک میکنه اینه که اول از روش درست بره که درد و حاات تهوع نکشه بعد اینکه خودش رو مشغول کنه و بره ورزش های سبک انجام بده

    • توسطمدیر سایت
      Posted 2022-11-10 3:45 ب.ظ

      هدف ما قطعا مشاوره و راهنمایی عزیزانی هست که قصد ترک اعتیاد دارند. اما فراموش نکنیم که اعتیاد یک بیماری به حساب میاد و با یک نسخه ثابت نمی شه همه بیماران رو درمان کرد. شرایط فردی و جسمی و روحی هر بیمار معتاد باید به طور خاص بررسی بشه تا بتونیم یک نسخه و برنامه ترک اعتیاد درست بهش ارائه بدیم.

  • توسطسعید.یک معتاد
    Posted 2022-02-03 5:16 ب.ظ

    فرد معناداری ترک ابتدا باید خودرا تسلیم شخص دیگری کند که قبلا این پروسه را طی کرده و همواره با عقل وی عمل کند.بهتر است این کار در روزهای سم زدایی در یک محیط بسته ولی دوستانه مانند کلینیک ترک اعتیادصورت گیرد.با این تفاوت که در روزهای ابتدا مقداری دارو جایگزین مواد مخدربشود و دوز مصرف آن هر روز کمتر از روز قبل باشد ودر نهایت بعد از صفر شدن دوز دارو فرد بیمار چند روزی دیگر بدون مصرف دارو در همان مرکز سپری کند با کمک کردن به همنوع تازه وارد خود از لحاظ روحی وروانی هم آماده برگشت به جامعه شود و دوران بهبودی خود را تکمیل کند.

  • توسطبینام
    Posted 2022-05-18 10:04 ب.ظ

    سلام.استفاده از دارو مثل متادون خیلی هم خوبه به شرط اینکه کوتاه مدت مصرف بشه واز روز سوم به بعد زمان مصرفشو کمکم عقب بندازی ونهایتا تا دوهفته قطع بشه. من خودم به کمک عرق زنیان خیلی راحت زمان مصرف متادون عقب انداختم تاجایی که روزی چندبار عرق زنیان رو جایگزین دارو کردم وخیلی راحت را و رو قطع کردم.اصلا ترک بدون کمک دارو اشتباه وخطرناکه

  • توسطمهدی
    Posted 2022-06-02 10:40 ق.ظ

    ترک بدون درد محاله ، اول و آخر هرکسی باید مردونه از ده روز تا یک ماه درد رو تحمل کنه ، این داروها فقط بازه ترک رو طولانی تر میکنه، شاید یک هفته با مسیر مصرف نزولی این داروها خوب باشه اما بعد یک هفته بدن شروع به وابسته شدن به ماده جدید هم میکنه ، در کل باید بگم برای فرار از درد ترک در مصرف این داروها نباید پیشگام و افراط کار بود چون از چاله به چاه افتادن هستش ، امیدوارم همه بیماران مبتلا به اعتیاد روزی همه سلامتیشون رو به دست بیارند. آمین

    • توسطسانتوز
      Posted 2022-12-18 12:14 ق.ظ

      متاسفانه؛ دقیقا همینطور است.

  • توسطکوروش
    Posted 2022-09-10 7:56 ب.ظ

    من ۱۲ سال متادون مصرف کردم.این رو می‌نویسم که ترسی از ترک نداشته باشین. همه آدمایی که متادن میخورن می‌دونن که متادن رو میشه با سه چهار روز یکدفعه به ۵ سی سی بیارن.اخه من روزی ۲۰ سی سی مصرف داشتم.در عرض ۳ روز آوردم ۵ سی سی از ۵ سی سی تا ۳ سی سی روزی اگر سرنج داشته باشی دو خط البته به کمک خانمم مهمه یکی باشه کمکت کنه که دوباره وسوسه نشی.از ۳ سی سی معادل ۶۰ قطره با قطره چکونای چشمی . روزی ۳ قطره تا روزی ۲۰ قطره روزی ۱ قطره الآنم ۲۲ روزه بدون درد ترکم.فقط اگه ‌‌دیدین اذیت شدیم توی دوز مشخصی دوباره برگردیم به دوز بالا تر.مثلا اگه ۳ سی سی اذیت شدی اصلا خودت رو اذیت نکن ببر ۳و نیم دوباره بیارش ۳ ۱ روز یا دو روز دیرتر.اینو میگم چون .همراهت می‌تونه خانومت باشه فکر می‌کنه میخوای دوباره شروع کنی ولی اینطور نیست.بدنت یکدفعه خالی کرده اذیت شدن برابر با وسوسه.فدای اونایی که مردونه بزارن کنار به خاطر دختر و پسر کوچولوشون.یا همسر عزیزشون یا خودشون که از همه مهمترن.

    • توسطمحسن
      Posted 2022-12-17 3:25 ق.ظ

      مرسی کورش،حرفت بهم انرژی داد..من متادون مصرف میکنم قبلا روزی یه دونه قرص چهل.یکی گفت بزن به شربت تریاک ترکش راحت تره.از بیست سی سی شربت اوپیوم شروع کردم کم کم رسوندم بعد یه ماه به هشت سیسی یهو دیگه شربت تریاک اصلا بهم جواب نداد حتی سی چهل سیسی گفتم بیخیال برمیگردم همون یه دونه قرص چهل متادون رو کم کم ازش میزنم ولی دیگه متادون بهم جواب نداد مجبور شدم پنج برابرش کنم.ولی الان تو این هفته انشالله میرسونم به همون یه دونه..مرسی از حرفات که بهم انرژی داد

  • توسطعبدالجلیل
    Posted 2022-09-28 8:39 ق.ظ

    آقا والله بالله ترک هیچی نیست الکی شما که دلهره دارین ترستان بیشتر نشه لازم نیست فوری ترک کنین بلند مدت ترک کنین آرام آرام با همان چیزی که مصرف میکنی روز به روز اندازه سر سوزنی کم کن تماااااااااااااام
    بلوچم نوکر همه با معرفت های ایران زمین
    خصوصا شما معتادها که هزار سالم گرد پای مرام یک معتاد هم نیست

  • توسطMehdu
    Posted 2022-10-16 6:09 ب.ظ

    سلام من ده ساله درگیر اعتیاد تریاک هستم و چند سالی میشه ک بارها ترک کردم ولی بعد مدتی دوباره شروع کردم … بنظرم فقط اراده قوووی میخاد وبس ….

  • توسطحمید
    Posted 2023-03-19 1:20 ب.ظ

    سلام. من دو سال متادون مصرف میکردم. نزدیک یک سال اخر رو روزی ۲۰ تا ۲۵ سیسی شربت میخوردم. الان دارم ترک میکنم، ۶ روز هیچی نخوردم بعدش ۴ روز هر روز نصف ب۲ خوردم. ولی الان یک روز گذشته و هیچی نخوردم. بدنم شروع به درد کرده. کسی میتونه کمک کنه. یا بگه این درد تا کی طول میکشه. واقعا دیگه خسته شدم. ممنون میشم کسی کمکم کنه

نظر خود را اضافه کنید