ترک اعتیاد به کوکائین

آیا ترک اعتیاد به کوکائین امکان پذیر است؟ چگونه می توان اعتیاد به کوکائین را درمان کرد؟ بهترین روش برای ترک کوکائین چیست؟

کوکائین ماده ای به شدت اعتیادآور است که حتی یکبار مصرف آن می تواند موجب وابستگی شود. وابستگی و اعتیاد به کوکائین علاوه بر جنبه جسمی و فیزیولوژیکی، وابستگی روانی و ذهنی نیز ایجاد می کند. به همین دلیل ترک اعتیاد آن به ویژه در افرادی که اعتیاد طولانی مدت و دوز مصرفی بالایی دارند تا حدودی پیچیده است و باید تحت نظر و مراقبت پزشک متخصص انجام شود.

اگر نشانه های اعتیاد به کوکایین را عزیزانتان مشاهده کردید، هرچه سریعتر و قبل از آنکه دیر شود برای دریافت مشاوره و راهنمایی و بهره مندی از بهترین روش ترک کوکائین با توجه به شرایط فرد معتاد با مرکز ترک اعتیاد تهران پاک تماس بگیرید.

کوکائین چیست و چگونه به دست می آید؟

کوکائین ماده ای پودری، نرم و سفید رنگ با مزه ای تلخ است که از برگ های گیاه اریتروکسیلون کوکا بدست می آید. این ماده محرک بسیار قوی با قدرت اعتیادآوری شدید است که مستقیما بر مغز اثر گذاشته و خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این محرک قدرتمند با تاثیری که بر سیستم اعصاب مرکزی می گذارد باعث ایجاد حس سرخوشی و شادی فراوان در فرد می شود.

کوکائین قیمت بالایی دارد، به همین دلیل دلالان این مخدر را با مواد خنثی مانند نشاسته، پودر تالک، شکر، یا مواد فعال همچون پروکائین یا بنزوکائین یا مواد محرک از قبیل آمفتامین مخلوط می‌ کنند. لذا مصرف کنندگان آسیب بیشتری از مصرف کوکیین متحمل می شوند.

آیا کوکائین اعتیادآور است؟

کوکائین به شدت اعتیادآور است. اعتیاد آوری این ماده به حدی زیاد است که فرد نمی تواند مقدار مصرف را پیش بینی یا اشتیاق به مصرف را کنترل کند. در نتیجه معتاد به کوکائین مدام در فکر تهیه و مصرف مواد است. به طوری که ممکن است تمام درآمد و پس انداز خود را صرف خرید مواد مخدر کند.

موضوع مهم دیگر در رابطه با اعتیاد به کوکائین ایجاد تحمل نسبت به آن است. به این معنی که فرد با مصرف دوباره کوکائین حس خوب و سرخوشی بار اول را پیدا نمی کند و برای دستیابی به آن میزان سرخوشی و احساس لذت مدام مصرف خود را افزایش می دهد و تقریبا هیچ گاه به هدف نمی رسد.

حدود 75 درصد از افرادی که مصرف کوکائین را تجربه کرده اند، در دام اعتیاد گرفتار شده اند. از آن جایی که قطع مصرف و ترک اعتیاد این ماده مخدر با عوارض روحی و روانی مانند افسردگی همراه است، شکست درمان اعتیاد آن بسیار محتمل است.

بنابراین اگر قصد دارید برای همیشه اعتیاد به کوکایین را ترک کنید باید این کار را به صورت اصولی و تحت نظر پزشک متخصص و ترجیحا در مرکز ترک اعتیاد معتبر انجام دهید.

ترک اعتیاد به کوکائین

خطرات و مضرات اعتیاد به کوکائین

آثار و نشانه های مصرف کوکائین بلافاصله بعد از مصرف نمایان شده و بعد از 30 تا 60 دقیقه از بین می رود. لذا معتادان به کوکائین اغلب هر نیم تا یک ساعت یک بار برای مصرف مجدد از جمع یا محل کار خود را ترک می کنند.

عوارض و علائم مصرف کوکائین را می توان به دو دسته روانی و جسمانی تقسیم بندی نمود:

1- علائم و عوارض جسمانی مصرف کوکائین

• افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • گشادی مردمک چشم
  • اختلال در خواب
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • اختلالات گوارشی
  • اختلال در خواب
  • کاهش قوی جنسی
  • پرحرفی و بی ربط گویی
  • لرزش و اسپاسم عضلانی
  • خونریزی مکرر و سوارخ شدن تیغه بینی در صورت مصرف استنشاقی کوکائین

2- علائم و عوارض روانی مصرف کوکائین

• سرخوشی و احساس خوب عمومی
  • افزایش انرژی
  • توهمات حسی مانند احساس خزیدن حشره زیر پوست
  • کاهش قدرت تمرکز و توجه

حتما بخوانید: عوارض مصرف کوکائین

علائم ترک اعتیاد به کوکائین

علائم ترک کوکائین حدود یک ساعت بعد از آخرین بار مصرف آغاز شده و کم کم شدت پیدا می کند. ممکن است افراد مختلف علائم متفاوتی را تجربه کنند. اما علائم زیر از جمله رایج ترین نشانه های قطع مصرف و ترک اعتیاد کوکائین است:

• احساس پوچی و ناراحتی شدید
  • بی قراری، آشفتگی و اضطراب
  • اختلالات خواب
  • خستگی مزمن
  • تحریک پذیری و احساس خشم
  • مشکل در تمرکز
  • افزایش اشتها

مصرف کنندگان کوکائین، هر از گاهی  برای ترک اقدام می کنند تا خود را از دام اعتیاد نجات دهند. اما با قطع مصرف و مواجه شدن با علائم ترک، درمان خود را شکسته و به مصرف مواد ادامه می دهند. لذا اگر علائم ترک را در عزیزانتان مشاهده کردید اما ناگهان این عوارض جای خود را به انرژی و سرخوشی فراوان داد، باید به اعتیاد فرد مورد نظر مشکوک شوید.

کنترل علائم و عوارض ترک اعتیاد به کوکائین

با مصرف کوکائین بدن به حضور ماده مخدر وابسته شده و با قطع مصرف مدتی زمان لازم است تا به حالت عادی و نرمال خود برگردد و با شرایط بدون حضور مخدر سازگار شود. در طول این مدت علائم و نشانه های ترک که آزار دهنده و ناخوشایند هستند در روح و جسم فرد نمایان می شود. برای کنترل شرایط تا عادی شدن اوضاع راهکارهای زیر می تواند مفید باشد:

• داشتن برنامه منظم برای زمان خواب و بیداری
  • تمرکز بر عادات سالم مانند مدیتیشن، یوگاه و ذهن آگاهی
  • داشتن برنامه مشخص برای صرف غذا
  • مصرف مواد غذایی سالم و مقوی
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم

حتما بخوانید: تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

گروه درمانی برای ترک کوکائین

بهترین روش برای ترک اعتیاد به کوکائین

اعتیاد به کوکائین بیش از آنکه جنبه فیزیکی و جسمانی داشته باشد، ذهن و روان فرد را درگیر می کند و بر زندگی فردی و اجتماعی و روابط خانوادگی، شغلی و محیطی فرد تاثیر می گذارد. متاسفانه امروزه مصرف کوکائین و سایر مواد مخدر و محرک افزایش چشم گیری داشته و تقاضا برای درمان و ترک مواد مخدر رو به افزونی گذارده است. لذا روش درمانی موثری که بتواند فرد را از چنگال اعتیاد رهایی بخشد اهمیت فراوانی دارد.

از آنجایی که ترک کوکائین معمولا با علائم ترک مواد محرک از قبیل افسردگی، تحریک پذیری، خواب آلودگی، اضطراب، خستگی، افزایش اشتها و میل شدید به مصرف مواد محرک همراه است بهترین روش برای ترک کوکائین روش سم زدایی تدریجی و سپس ادامه روند درمان در منزل تحت نظر پزشک متخصص است.

چرا که در این روش، بیمار دوره درمان خود را تحت نظر پزشک، روانپزشک و روانشناس متخصص سپری کرده و علائم و شرایط جسمی و روحی فرد به طور کامل مدیریت می شود. در عین حال بیمار با کمک مشاوران و روانشناسان مرکز و شرکت در جلسات گروه درمانی و مشاوره خصوصی می تواند مهارت های خود را برای کنترل ذهن و فکر تقویت کند و در با وسوسه مصرف مجدد مقابله کند.

بهتر است بدانید، احتمال بازگشت به اعتیاد کوکائین حتی بعد از سال ها پاک بودن بالا است. بنابراین بیمارانی که دوره درمان اعتیاد به کوکایین را با موفقیت به پایان رسانده اند باید ارتباط خود را روانشناسان درمانگر خود حفظ کنند. این افراد تا سالهای سال به کمک مشاوران و گروهای حمایت اجتماعی نیاز دارند تا بتوانند ریشه های اعتیاد را در خود درمان کرده و برای همیشه پاک بمانند.

بستری در کلینیک ترک اعتیاد برای درمان همه افراد الزامی نیست. گاهی پزشک و روانپزشک متخصص کلینیک با توجه به مدت و مقدار مصرف بیمار و بعد از انجام معاینات و آزمایشات تشخیص می دهد که فرد می تواند با روش ترک اعتیاد سرپایی برای درمان اعتیاد به کوکایین اقدام کند و باقی مراحل درمان را به شرط حفظ ارتباط با مرکز ترک اعتیاد، در منزل سپری کند.

ترک اعتیاد به کوکائین در منزل

همانطور که گفته شد کوکائین علاوه بر وابستگی جسمی، وابستگی روانی و ذهنی را نیز به همراه دارد. لذا هر برنامه درمانی برای ترک کوکائین نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد. از این رو بیمار باید تحت نظر پزشک متخصص، روانپزشک و تیم روانشناسی و مشاوره اقدام به ترک کوکائین کند. این شرایط در کلینیک ترک اعتیاد به طور کامل مهیا است.

اما برخی افراد به دلایل مختلف از جمله تمایل به مخفی نگه داشتن اعتیاد و ترس از روش های بیمارستانی ترک اعتیاد در خانه ترجیح می دهند. در ادامه در مورد این روش بیشتر بحث خواهیم کرد.

• در قدم اول برای ترک کوکائین در خانه باید اعتیاد خود را بپذیرید و برای ترک اعتیاد به مواد مخدر و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی عزم و اراده جدی داشته باشید.
  • در گام بعد در مورد ترک اعتیاد به کوکائین و عوارض و علائم آن اطلاعات کسب کنید تا بتوانید دوره درمان را با آگاهی طی کنید.
  • با یک پزشک متخصص و روانشناس مشورت کنید، تا با توجه به شرایط و وضعیت شما، برنامه درمانی شخصی شما برایتان تنظیم شود.
  • ترک اعتیاد خود را در تاریخ مشخص و از پیش تعیین شده آغاز کرده و طبق برنامه تنظیم شده پیش بروید. تحت هر شرایطی به تصمیم خود برای ترک کوکائین و برنامه درمان متعهد و پایبند بمانید.
  • با پزشک خود در ارتباط باشید و بروز هرگونه علائمی را به او اطلاع دهید. بدون مشورت و تجویز پزشک هیچ اقدامی انجام ندهید و دارویی مصرف نکنید.
  • شرکت در جلسات مشاوره و روان درمانی با روانپزشک و مشاور را جدی بگیرید. این کار به شما کمک می کند ریشه های ذهنی و روانی گرایش به اعتیاد را در خود کشف کرده و درمان کنید. همچنین مهارت های لازم برای غلبه موثر بر وسوسه و تمایل به مصرف مجدد را آموخته و بکار ببرید.
  • زندگی هدفمند و جدیدی را آغاز کنید. از محیط و افرادی که شما را به سمت اعتیاد سوق می دهند دوری ورزید. بر موفقیت های شغلی و تحصیلی و بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی تمرکز کنید. فعالیت های سالم و مورد علاقه تان را دنبال نمایید.
  • خانواده می تواند نقش موثری در روند درمان داشته باشد. از اعضای خانواده کمک بخواهید.

سم زدایی و ترک کوکائین چند روز طول می کشد؟

معمولا 6 تا 12 ساعت بعد از آخرین مصرف کوکائین علائم ترک و خماری در فرد ظاهر می شود. مدت زمان لازم برای سم زدایی و شدت علائم ترک به مدت و میزان مصرف بیمار بستگی دارد. در اغلب موارد عوارض ترک در حدود 36 ساعت به اوج خود رسیده و تا یک هفته ادامه دارد. اگرچه مدت زمان لازم برای سم زدایی و ترک اعتیاد به کوکائین با توجه به شرایط هر فرد و توسط پزشک متخصص تعین می شود اما می توان زمان بندی ترک کوکائین را اینگونه شرح داد:

• هفته اول بعد ار ترک کوکائین

در مدت کوتاهی بعد از آخرین مصرف علائم ترک مانند خستگی، اضطراب، تغییرات خلق و خو و ولع شدید برای مصرف در فرد ظاهر شده و طی چند روز به اوج می رسد و تا یک هفته ادامه دارد. شکست درمان در این مرحله به دلیل شدت علائم ترک بسیار شایع است.

• هفته دوم تا دهم بعد از ترک کوکائین

در این دوره از شدت علائم کاسته می شود اما وسوسه مصرف همچنان وجود دارد. در این مدت فرد با ناتوانی در تمرکز و توجه و اختلالات خواب مواجه شده و تغییرات خلقی و علائم افسردگی را تجربه می کند.

• بعد از هفته دهم ترک کوکائین

ذهن و جسم بیمار به تدریج با عدم حضور ماده مخدر سازگار شده و علائم ترک کاهش یافته و به تدریج از بین می روند. اما وسوسه مصرف همچنان ادامه دارد و فرد گاهی با اضطراب و ناراحتی عمومی مواجه می شود.