عواقب ابتلا به اعتیاد

عوارض اعتیاد چیست؟ چیزی که امروزه باید برای آن متاسف بود و افسوس خورد، مصرف مواد مخدر خطرناکی حشیش، کوکائین، هروئین، ال اس دی، ماری جوانا و … بین جوانان و نوجوانان بوده که روز به روز آمار مصرف آن رو به افزایش است. متاسفانه شبکه بین المللی قاچاق مواد مخدر همه دام اعتیاد را گسترده می کنند.

افرادی که معمولا دچار اعتیاد می شوند، در ابتدا فکر می کنند که چیز بدی نیست و برای خیلی هم یک تفریح و تنوع محسوب می شود ولی کم کم با گذشت زمان و رخنه اعتیاد در بدن و زندگی فرد، این تفریح به یک نیاز و در نتیجه بیماری تبدیل می شود.

شاید بهتر باشد عوارض اعتیاد به مواد مخدر را از زبان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران بخوانیم.

عوارض و عواقب اعتیاد

اعتیاد به مرور زمان موجب بروز بیماری های ریوی، بیماری های روانی و … خواهد شد. علاوه بر آسیب هایی که به جسم و روح فرد معتاد وارد می کند، باعث می شود که در طول زمان اثرات بسیار بدی روی دوستان و خانواده خود گذاشته و کم کم از سمت خانواده و دوستان خود طرد شود. بنابراین تا دیر نشده به درمان اعتیاد اقدام کنید تا زندگی خوب و سالمی را ادامه دهید. به طور کلی عوارض و عواقب ابتلا به اعتیاد در بعدهای مختلف جسمی، روانی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی عبارتند از:

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

عوارض جسمی اعتیاد به مواد مخدر

عوارض جسمی مصرف مواد مخدر خیلی وحشتناک تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. تنها گوشه ای از این عوارض جسمی حاصل از مصرف مواد مخدر شامل ضعف قوای جسمانی و کاهش وزن بسیار شدید، پوسیدگی و اسیب پذیر بودن دندان ها، ملتهب شدن مخاط دهان، نقصان ترشحات غدد بزاقی، عقیم شدن مردان و نازایی بین زنان، کمتر شدن تمایلات جنسی، اختلال در کار دستگاه عصبی در صورت استفاده مداوم و تنبلی کبد است.

همچنین می‌توان از عوارض اعتیاد به مواد مخدر به تاثیرات بسیار بر دستگاه گوارش، ورم کلیه ها، ابتلا به یرقان، مشکل در دفع مکرر ادرار همراه با درد، التهاب تارهای صوتی، ابتلا به بیماری های برونشیت مزمن، آسم، تپش قلب، سل، خشکی پوست، تنگی نفس و دوران سر، شکنندگی ناخن ها، ابتلا به سرطان، سکته قلبی و … اشاره کرد.

عوارض روانی اعتیاد مواد مخدر

از جمله عواقب مصرف مواد مخدر و قرص های روانگردان می توان به عدم داشتن تعادل روانی، عدم توجه به اصول و قوانین جامعه، ضعف اراده، نداشتن حس مسئولیت، بیقراری اشاره کرد.

همچنین عوارض روانی اعتیاد باعث بروز حس خصومت زا، اضطراب دائم و حس تنهایی، بی کفایتی، اختلال در خواب، اختلالات روانی و … از جمله عوارض روانی مصرف مواد مخدر است.

حتما بخوانید: ترک اعتیاد در منزل

بروز مشکلات خانوادگی در اثر اعتیاد

یکی از بدترین عوارض و عواقب اعتیاد به مواد مخدر به پیدایش مشکلات خانوادگی مربوط می شود. فرد معتاد در خانواده خود با وضع نابسامان روبرو شده، محدودیت روابط خانوادگی پیدا کرده، نمیتواند فرزندان خود را به درستی تربیت کند، از خشونت در خانواده استفاده می کند. همچنین سطح خانوده را از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پایین آورده و در آخر طلاق و آمار ازدواج روز به روز بیشتر می شود.

عوارض و عواقب اجتماعی اعتیاد

از جمله عوارض اجتماعی مصرف مواد مخدر، نداشتن حس مسئولیت نسبت به جامعه و خانواده، سطحی و تصنعی شدن روابط اجتماعی، دوری کردن از پیوندهای قوی عاطفی و بیشتر شدن جرم و جنایات در جامعه است.

همچنین از عوارض اعتیاد مواد مخدر می توان به شیوع بیماری های واگیردار و خطرناکی مثل ایدز و هپاتیت، محروم شدن نسل آینده و ایجاد مشاغل کاذب اشاره کرد.

بروز مشکلات مالی در اثر اعتیاد به مواد مخدر

بروز مشکلات مالی اولین چیزی است که فرد معتاد را درگیر خود م ی کند. از جمله عوارض اعتیاد و مصرف مواد مخدر باید به هزینه بسیار بالای مصرف، هزینه درمان اعتیاد او، نگهداری از معتادان و کاهش فرایند کار اشاره کرد.

از سوی دیگر این رفتار نابهنجار باعث افزایش هزینه های مبارزه با ورود مواد مخدر به داخل کشور و بالا رفتن هزینه دادگاه ها و قضات در این زمینه، هزینه تشکیل سمینارها و طرح های تحقیقاتی هم می شود.