عوارض سیگار کشیدن برای زنان چیست؟

عوارض سیگار کشیدن برای زنان اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر از آن هم نیست. استعمال سیگار برای همه افراد خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله انواع سرطان ( سرطان ریه، دهان، حنجره، مری، حلق، لوزالمعده، کلیه و مثانه)، بیماری‌ های ریوی و مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی و عروقی و حتی خطر مرگ را افزایش می دهد. با این وجود برخی عوارض و خطرات سیگار تنها مختص به زنان بوده و سلامت آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. به طوری که متخصصان کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک نیز این موضوع را کامل تایید می کند.

زنان باید این واقعیت را بپذیرند که بر خلاف تبلیغات شرکت های تولید تنباکو و سیگار، استعمال سیگار نه تنها موجب افزایش شأن اجتماعی، جذابیت و زیبایی آن ها نخواهد شد بلکه تاثیر منفی در سلامت جسمی و روحی آن ها دارد. مصرف سیگار باعث بروز انواع بیماری های جسمی، افزایش بیماری های روانی و افسردگی شده و زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان خواهد بود.

می توان گفت مصرف دخانیات و سیگار قابل پیشگیری ترین دلیل مرگ و میر در دنیا می باشد. سالانه بیش از 140 هزار زن دردنیا به دلایل مرتبط با سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهند. این افراد یا خود سیگار می کشند یا به طور مداوم در معرض دود سیگار سایرین به ویژه همسر و خانواده قرار دارند. بیش از 27 درصد زنان سیگاری در سن 25 تا 44 سالگی هستند.

 حتما بخوانید:روشهای  ترک اعتیاد زنان

مضرات سیگار برای زنان

خطرات نه تنها جسم و روان زنان را تهدید می کند بلکه بر وضعیت باروری و سلامت جنین و نوزاد نیز تاثیر منفی دارد. از جمله مضرات و عوارض سیگار کشیدن برای زنان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عوارض سیگار بر باروری زنان

در کنار عوارض متداول سیگار که اغلب افراد درمورد آن ها آگاهی دارند، مصرف سیگار موجب ناباروری در زنان و مردان نیز می شود. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار عملکرد تخمدان ها را کاهش داده باعث می شود تخمک گذاری مختل شود. همچنین این مواد سرعت از بین رفتن تخمک ها را نیز تسریع می کنند.

علاوه بر این مواد شیمیایی موجود در توتون و تنباکو ترشحات گردن رحم را تغییر داده و آن را برای اسپرم سمی می کند. این امر در نهایت باعث دشوار شدن بارداری در زنان می شود. میزان باروری زنان سیگاری کمتر از زنان غیر سیگاری بوده و میزان نازایی در این افراد تقریبا دو برابر سایرین است.

از طرفی درمان های کمک باروری مانند IVF نیز در زنان سیگاری تاثیر کمتر دارد. زنان سیگاری برای درمان IVF داروی بیشتری برای تحریک تخمدان نیاز دارند. با این حال در هنگام تخمک برداری تعداد تخمک کمتری دارند. این افراد در مقایسه با بیماران IVF غیر سیگاری 30 درصد میزان بارداری کمتری دارند.

عوارض سیگار کشیدن برای زنان چیست

تاثیر سیگار بر بارداری زنان

مواد شیمیایی موجود در توتون و تنباکو در بدن مادران بارداری که سیگار می کشند از طریق جریان خون به جنین منتقل می شود. این مواد شیمیایی سمی خطرات جدی برای سلامت مادر و جنین در پی دارند.

استعمال سیگار موجب آسیب به تخمک و اسپرم می شود. لذا عوارضی مانند سقط جنین، مرده زایی، نقایص مادرزادی جنین، ناهنجاری های کروموزومی مانند سندروم داون، پارگی زودرس غشاها، جفت سرراهی،  زایمان زودرس، حاملگی خارج از رحم در مادران سیگاری بیشتر از زنان باردار غیر سیگاری است.

همچنین سیگارکشیدن در دوران بارداری منجر به محدودیت رشد جنین، وزن کمتر از طبیعی نوزاد در زمان تولد، افزایش احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی در بزرگ سالی، افزایش سندروم مرگ ناگهانی نوزاد و ابتلا به آسم می شود.

بیشتر بخوانید: قرص بوپرنورفین چه عوارضی دارد و چطور از آن خلاص شویم؟

سیگار کشیدن و بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن یا PID موجب بروز عفونت در اندام های تولید مثل زنان مانند لوله های فالوپ، رحم و تخم دان ها شده و یکی از دلایل مهم بارداری خارج رحم، چسبندگی لگن و سایر مشکلات باروری در زنان است. بیماری التهابی لگن در زنان سیگاری 33 درصد بیشتر از زنان غیر سیگاری رخ می دهد.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

تاثیر سیگار بر یائسگی زودرس

آغاز مصرف سیگار در سنین نوجوانی خطر ابتلا به یائسگی زودرس را در زنان تا سه برابر افزایش می دهد. زنان سیگاری دو الی سه سال زودتر از سایر زنان یائسه می شوند. یکی از عوارض سیگار کشیدن برای زنان بروز مشکلات قاعدگی مانند خونریزی غیرطبیعی، آمنوره (عدم وجود پریود)، ترشحات و عفونت واژن در این گروه جنسی است.

قاعدگی غیر طبیعی و یائسگی زودرس به دلیل اثرات سمی سیگار بر تخمدان ها یا کاهش هورمون استروژن اتفاق می افتد.

تاثیر سیگار بر هورمون ها

داروهای هورمونی جایگزین استروژن زنان را از خطر پوکی استخوان بعد ار یائسگی حفظ می کنند. اما در صورت مصرف سیگار این داروها بی اثر خواهند بود.

زنان سیگاری در صورت استفاده از استروژن در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی، حمله قلبی و سکته مغزی قرار می گیرند. لذا این گروه از زنان قبل از شروع هورمون درمانی باید پزشک خود را از مصرف سیگار مطلع نمایند.

حتما بخوانید: تاثیر ورزش بر اعتیاد چقدر است؟ | از پیشگیری تا درمان اعتیاد

مصرف سیگار و داروهای ضد بارداری خوراکی

آن دسته از زنان سیگاری که برای پیشگری از بارداری از داروهای هورمونی و ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، با خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی از جمله لخته شدن خون و سکته های قلبی و مغزی روبه رو هستند.

این خطر با افزایش سن افزایش می یابد به طوری که زنان سیگاری بالای 35 سال نباید از داروهای خوراکی ضد بارداری استفاده نمایند.

تاثیر سیگار بر پوکی استخوان زنان

سیگار کشیدن خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد. تراکم استخوانی زنان سیگار به ویژه بعد از سن یائسگی حدود 5 تا 10 درصد کاهش می یابد.

مصرف سیگار معمولا به عادات و رفتارهای ناسالمی چون تمایل به رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم و مصرف الکل همراه می شود که همگی ریسک پوکی استخوان در بدن زنان را افزایش می دهند.

بیماری قلبی در زنان سیگاری

  • دود سیگار با آسیب به سلول های خونی ایجاد پلاک و رسوب در دیواره عروق موجب حملات قلبی در فرد سیگاری خواهد شد.

زنان به طور کلی بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. این احتمال در زنان سیگاری به میزان قابل توجهی بیشتر نیز می شود. به طوری که زنان سیگاری 50 درصد بیشتر از مردان سیگاری در معرض حمله قلبی قرار می گیرند.

دلیل این موضوع سطح استروژن در خون خانم ها و ترکیب آن با مواد شیمیایی موجود دود سیگار است.

حتما بخوانید: عوارض تریاک برای زنان چیست؟

سرطان دهانه رحم در زنان سیگاری

بر اساس بررسی های انجام شده سیگار کشیدن موجب سرطان دهانه رحم می شود. به طوری که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در بانوان سیگاری 80 درصد بیشتر از سایر بانوان است. مصرف سیگار باعث آسیب به سلول های دهانه رحم شده و توانایی این سلول ها برای مقابله با عفونت کاهش می باید. در نتیجه بستر برای تکثیر سلول های غیر طبیعی و سرطانی فراهم می شود.

بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم که اقدام به ترک سیگار می‌کنند، در مقایسه زنانی که به مصرف سیگار ادامه می دهند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

سرطان ولوو در زنان سیگاری

از دیگر عوارض سیگارکشیدن برای زنان احتمال ابتلا به سرطان ولوو به عنوان یکی دیگر از انواع سرطان است که در زنان سیگاری بیشتر مشاهده می شود. این سرطان در سطح خارجی دستگاه تناسلی زنان و اغلب در سنین بعد از یائسگی رخ می دهد. زنان سیگاری 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.

عوارض سیگار برای بچه دار شدن

تاثیر سیگار بر ابتلای زنان به سرطان پستان

سرطان پستان یا سینه یکی از رایج ترین انواع سرطان در زنان است که به دلایل مختلفی همچون بارداری در سنین بالا، چاقی، وراثت و مصرف سیگار رخ می دهد.

استعمال سیگار خطر مرگ را در زنان سیگاری مبتلا به سرطان سینه افزایش می دهد. زیرا بدن این افراد قادر به تجزیه مواد شیمیایی موجود در سیگار و مبارزه موثر با سلول های سرطانی نمی باشد.

همچنین احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار داشته اند 40 درصد بیشتر از سایر خانم ها است.

حتما بخوانید: مصرف ترامادول چه عوارضی برای زنان دارد؟

عوارض سیگار در دوران شیردهی

مصرف سیگار در دوران شیر دهی اثرات مخربی بر سلامت مادر و نوزاد دارد. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار وارد خون مادر شده و از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود.

دود سیگار باعث اختلال در فعالیت غددی که وظیفه تولید شیر دارند شده و شیر کمتری تولید می شود. در نتیجه کودک پیش از موعد از شیر گرفته می شود یا تمایلی به گرفتن پستان مادر ندارد.

دود سیگار موجب بروز بیماری هایی مانند سینوس گوش و عفونت، سوزش چشم، برونشیت، سینه پهلو، بیماری های تنفسی به ویژه آسم، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ریه در کودکان می شود.

یکی از عوارض خطرناک کشیدن سیگار در دوران شیردهی زنان افزایش خطر سندروم خفگی کودک در خواب است. این سندروم در کودکانی که والدین سیگاری دارند 7 برابر بیشتر از حالت معمول است.

کودکان والدین سیگاری اغلب دچار تهوع، استفراغ، دل درد و اسهال می شوند و با مشکلات تنفسی بیشتری دست به گریبان هستند.

نظر خود را اضافه کنید