چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

آیا می دانید برای تشویق معتاد به ترک اعتیاد چه باید کرد؟ اعتیاد هریک از اعضای خانواده چالش بزرگی است که سایر اعضا را نیز از لحاظ احساسي، ذهني، فردي و اجتماعي، درگير مي کند و آسيب هاي متعددی به دنبال دارد.

هنگامی که متوجه اعتیاد یکی از اعضای خانواده یا دوستان و نزدیکان می شویم بهتر است به جای نگرانی و آشفتگی، به دنبال این باشیم که چگونه فرد معتاد را راضی به ترک کنیم؟ برای کمک به فرد معتاد چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟ با فرد معتاد چگونه رفتار کنیم؟

برای یافتن پاسخ این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر تا پایان با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط استفاده از مرکز ترک اعتیاد تهران پاک می‌توانید همین حالا با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

راضی کردن معتاد برای ترک اعتیاد

هنگامی که می خواهید فرد معتاد را برای ترک اعتیاد راضی کنید معمولا با دو حالت مواجه می شوید. حالت اول زمانی است که شخص معتاد متوجه مشکل خود هست و تمایل به ترک دارد، حتی برای ترک اقدام کرده و احتمالا ناموفق بوده است. راضی کردن این فرد کار دشواری نیست و تنها لازم است با او همراه شده و مسیر را برایش هموار کنید.

اما حالت دوم مواجهه با فرد است که اعتیاد خود را انکار می کند. راضی کردن این فرد که اعتیاد خود را نمی پذیرد، یا اعتیاد را مشکلی نمی داند که بخواهد آن را درمان یا رفع کند کار سخت و پیچیده ای است. فراموش نکنیم که سلامتی و بهبودی عزیزانمان ارزش این سختی ها را دارد.

زمانی که بخواهیم چنین فردی را در مسیر بهبودی قرار دهیم، لازم است انگیزه هایی را در او ایجاد کنیم. نحوه برخورد با فرد معتاد برای راضی کردن او به ترک بسیار مهم است. در حالی که هیچ یک از ما نمی دانیم که چطور با مصرف کننده مواد مخدر برخورد صحیحی داشته باشیم و چگونه صحبت کنیم.

معمولا زمانی که متوجه اعتیاد به مواد مخدر اطرافیانمان می شویم نوعی گیجی و سردرگمی مارا فرا می گیرد و ممکن است با پرخاشگری و رفتارهای نامناسب دیگر با بیمار برخورد کنیم.

در این شرایط مشاورین متخصص کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک می توانند به شما کمک کنند که چگونه فرد معتاد را برای ترک راضی کنید. در ادامه با نحوه برخورد و رفتار صحیح با فرد معتاد آشنا خواهیم شد.

تشخیص اعتیاد فرد

برای تشخیص اعتیاد لزومی به تست اعتیاد نیست. توجه به تغییر رفتاری و جسمانی و علائم اعتیاد به مواد مخدر در فرد می تواند وجود اعتیاد را در وی آشکار نماید.

از لحاظ روانی فرد معتاد از حضور در جمع دوری می کند و تنهایی را ترجیح می دهد. عملکردهای شغلی، تحصیلی و اجتماعی او افت می کند و ممکن است بیکار شود. سعی می کند علائم و نشانه های خود را با بهانه ها و دلایل مختلف توجیه کند. به دروغ گویی روی می آورد. بسیار پرحرف می شوند و در زمینه های مختلف اظهار نظر می کنند. حتی ممکن است علائم افسردگی در او دیده شود.

از لحاظ جسمانی نیز تغییراتی در فرد قابل مشاهده است. مثلا در معتادان تزریقی، اغلب جای سوزن در دستشان وجود دارد و ابزار نامتعارفی مانند زرورق سیگار یا سرنگ در وسایلشان پیدا می شود. داروهای مخدر به همراه دارند. ساعت خوابشان تغییر کرده است. دائما کسل و خواب آلود هستند. رغبتی برای ورزش، فعالیت های بدنی و کارهای مورد علاقه شان ندارند. به بهداشت فردی بی توجه می شوند. علائم خماری مانند آبریزش بینی، خارش بدن و تغییر اندازه مردمک چشم در آنها جلب توجه می کند و به مشکلات و بیماری های جسمانی مرتبط با مصرف مواد مخدر مبتلا می شوند.

اگر متوجه نشانه های اعتیاد در هریک از اعضای خانواده و نزدیکان شدید پیش از هر اقدام و برخوردی با فرد مورد نظر ابتدا با یک درمانگر متخصص و روانشناس مرکز ترک اعتیاد مشورت کنید. با بکارگیری راهنمایی متخصصان می توانید واکنش و رفتار مناسبتری با فد معتاد داشته باشید و او را برای درمان و ترک اعتیاد راضی کنید.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

با فرد معتاد چگونه رفتار کنیم؟

رفتار و تاثیر خانواده و دوستان تاثیر بسزایی در گرایش به اعتیاد و ترک اعتیاد دارد. این افراد به خوبی می توانند با حمایت و پشتیبانی فرد معتاد را برای ترک تشویق کرده و به او انگیزه و روحیه بدهند.

بیمار گرفتار در دام اعتیاد برای ترک نیازمند درک و همراهی اطرافیان است. خانواده برای اینکه بتوانند بهترین رفتار و واکنش را در مواجهه با اعتیاد اعضای خود داشته باشند باید در زمینه عوامل گرایش به مصرف مواد مخدر و و عوارض اعتیاد و همچنین ترک اعتیاد اطلاعات جامع و کاملی را از مراجع معتبر کسب کنند.

اعضای خانواده باید بکوشد عوامل زمینه ساز اعتیاد در خانه و خانواده از بین برده و با فراهم نمودن بستر امن و توجه به خواسته ها و نیازهای روانی و عاطفی بیمار نقش خود را در ایجاد انگیزه برای ترک فرد ایفا کنند.

در شرایطی که رفتار ما به عنوان خانواده و اطرافیان با معتاد درست باشد، بیمار اعتیاد عزت نفس از دست رفته خود را باز می یابد و با جدیت قدم در راه درمان بگذارد. در این راستا مشاوره با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد تهران پاک می تواند به شما کمک کند.

برای کمک به فرد معتاد چه کارهایی انجام دهیم؟

مهمترین مسئله برای موفقیت درمان اعتیاد تمایل و اراده خود فرد است. اگر فردی تمایلی به ترک ندارد باید پیش از هر اقدامی انگیزه لازم برای ترک را در او ایجاد شود. راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا به درستی با معتاد رفتار کرده و با ایجاد انگیزه او به ترک تشویق کنید.

1. واقعیت را بپذیرید و اطلاعات کسب کنید

اگرچه قبول وضعیت اعتیاد هر فرد برای خانواده و نزدیکان دردناک است اما اولین قدم برای کمک به فرد معتاد برای ترک این است که اعتیاد او را بپذیرید. این پذیرش باعث می شود واقع بینانه به مسئله نگاه کنید و تصمیمات درست و منطقی بگیرید. سپس باید در مورد علل گرایش به اعتیاد، ماده مخدر مصرفی، عوارض مصرف و ترک آن اطلاعات کافی کسب نمایید تا درک بهتری از وضعیت بیمار خود داشته باشید و طول دوره درمان غافلگیر نشوید.

حتما بخوانید: عوارض روانی ترک اعتیاد

2. در برابر انکار معتاد صریح و قاطع برخورد کنید

اکثر افرادی که مواد مخدر یا الکل مصرف می کنند با وجود علائم و عوارض جسمانی و روانی مشهود برای خود و اطرافیان، اعتیاد خود را انکار می کنند یا باور دارند که مصرف آن ها تحت کنترل خودشان است و معتاد نشده اند.

اگر می خواهید معتاد را برای ترک راضی کنید باید ابتدا به طور صریح و شفاف با او طوری صحبت کنید که وجود مشکل اعتیاد را بپذیرد. در این گفتگو باید به او بفهمانید که وضعیت بد و مشکلش برای شما مهم  و نگران کننده است و هدف شما تنها کمک کردن به او می باشد.

درمورد اثرات منفی اعتیاد بر زندگی و موقعیت اجتماعی حال و آینده با او  حرف بزنید. برای نتیجه بخش بودن این گفتگو صبور باشید و از عصبانیت، پرخاشگری و رفتار های تند بپرهیزید. اجازه دهید او هم درمورد مشکلاتش با شما صحبت کند.

3. تامین مالی معتاد را قطع کنید

اگر فرد معتاد منبع درآمدی ندارد و شما مخارج او را تامین می کنید و می دانید این پول ها برای خرید مواد هزینه می شود، تامین مالی را قطع کنید. این کار شما ممکن است با خشونت بیمار همراه باشد و بخواهد با زور یا آسیب رساندن به شما یا خودش پول دریافت کند. با این وجود تسلیم نشوید و به گونه ای رفتار کنید که فرد بداند این کار شما بخاطر کمک به او بوده است.

در هر شرایطی طوری رفتار کنید که معتاد احساس نکند پشتش را خالی کرده اید و حمایتش نمی کنید. باید به او بفهمانید که تامین هزینه خرید مواد مخدر نشانه محبت و حمایت نیست.

تامین مالی معتاد

4. با معتاد اتمام حجت کنید

اتمام حجت یکی از قدم های موثر برای ایجاد انگیزه در فرد معتاد است. البته اینکار به میزان تاثیر گذاری شما نیز بستگی دارد. بدون اینکه در فرد احساس گناه ایجاد کنید، به شیوه ای سالم و صمیمانه مشکلاتی که در اثر اعتیاد وی در خانواده پیش آمده یا عواقب این اعتیاد در آینده را بازگو کنید. در کنار این موارد مشکلاتی که با ترک اعتیاد قابل حل بوده و امید به آینده روشن را نیز بیان کنید.

همچنین حمایت خود را نشان داده و تصمیم خود را درصورت ادامه اعتیاد قاطعانه به او بگویید. در این کار احساسی عمل نکنید و قبل از آن با مشاور حاذق مشورت نمایید.

5. برچسب زدن ممنوع

برخی خانوده ها از روی ناآگاهی برای اینکه فرد را اعتیادش آگاه کنند از صفت ها و برچسب های منفی مانند بی مسئولیت و خودخواه استفاده می کنند. این کار با ایجاد احساس خشم، تنفر و کینه در بیمار تنها اوضاع را وخیم تر می کند. در این حالت گاهی فرد از سر لجاجت در برابر ترک مقاومت بیشتری کرده و افزایش مصرف مشکلات بیشتری پیش می آورد.

به جای برچسب زدن، به طور صریح و واضح توضیح دهید که شما از اعتیاد او مطلع هستید و این موضوع شما را آزار می دهید و عواقب بدی به دنبال دارد. به همین دلیل قصد دارید کمک کنید که اعتیاد خود را ترک کند.

در مقابله با فرد معتاد از کنایه زدن و سخن گفتن در لفافه بپرهیزید. حرف خود را به صورت صریح، واضح و بدون ابهام اما صمیمانه و دلسوزانه بیان کنید. به جای برچسب زدن برای تشویق معتاد به ترک اعتیاد بهتر است با یادآوری توانایی ها و مهارت های، اعتماد به نفس از دست رفته را به او بازگردانید.

حتما بخوانید: عوارض اعتیاد به تریاک و شناخت علائم آن

6. فریب بهانه ها و توجیهات را نخورید.

فکر و ذهن فرد معتاد به مهارت خوبی در ارائه توجیه و بهانه سازی دارد. معتادان برای انکار اعتیاد و بعد از آن ادامه اعتیاد بهانه های زیادی مانند بیماری، شکست شغلی، شکست عشقی و ماجراهای رمانتیک دارند و می خواهند ثابت کنند که چاره ای جز مصرف مواد ندارند. هوشیار باشید و به هیچ وجه فریب این بهانه ها و توجیهات را نخورید. در صورت مقاومت در برابر پذیرش اعتیاد از فرد بخواهید آزمایش عدم اعتیاد انجام دهد.

7. محبت و حمایت خود را نشان دهید.

شخص گرفتار اعتیاد معمولا دچار بیماری های روانی و کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس می شود و احساس میکند از سوی جامعه و خانواده طرد شده و حتی اگر اعتیاد خود را کنار بگذارد کسی او را نمی پذیرد. شما باید به عنوان خانواده و نزدیکان احساس مهم و موثر بودن در خانواده و جامعه را به او بدهید و نشان دهید وجود این فرد برای شما ارزشمند است و در هر شرایطی او را دوست دارید. اینکار تاثیر به سزایی در تشویق معتاد به ترک اعتیاد خواهد داشت.

خیلی از افراد به دلیل ترس از عدم اعتماد و پذیرش از طرف اطرافیان و نزدیکان برای درمان اقدام نمی کنند یا بعد از ترک با احساس ناامیدی مجددا به مصرف مواد مخدر روی می آورند. نشان دادن محبت، همدلی و توجه شما به آن ها کمک می کند با احساس تعلق به خانواده و جامعه روحیه و انگیزه لازم برای ترک را کسب کنند.

گاهی اطرافیان معتاد او را به حال خود رها کرده و تلاشی برای ترک او نمی کنند و با اینکار باعث وخیم تر شدن اوضاع می شوند. اطرافیان باید با حمایت های خود انگیزه کافی برای ترک را در فرد ایجاد کنند و به گونه ای رفتار کنند که معتاد زاهی جز ترک مصرف مواد مخدر نداشته باشد. برای جلوگیری از گرایش مجدد به مصرف مواد این حمایت و محبت باید بعد از ترک نیز ادامه یابد.

حمایت از بیمار معتاد

8. اعتیاد عزیزانتان را جار نزنید.

برخی افراد با وجود پذیرش اعتیاد به دلیل واهمه از فاش شدن اعتیاد در محل کار و اطرافیان و رفتن ابرو، از اقدام به ترک خودداری می کنند. باید به این افراد بقبولانیم که تنها آنها گرفتار اعتیاد نیستند و بسیاری افراد با تصمیم به موقع و درست خود را از این بلای خانمان سوز نجات داده اند.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان تصمیم به ترک گرفته است لازم نیست دیگران را از وجود اعتیاد و اقدام به ترک مطلع نمایید. تنها اطلاع یک نفر مورد اعتماد کافیست تا در همه مراحل در کنار فرد معتاد باشد و به او کمک کند تا راحت تر مراحل درمان اعتیاد را طی کند.

9. پیش شرط های فرد معتاد را نپذیرید.

گاهی فرد معتاد از حساسیت و اهمیت اعضای خانواده سوءاستفاده کرده و پیش شرط هایی را برای ترک اعتیاد خود تعیین می کند. خانواده نیز به بکار بردن روش های صحیح تشویق معتاد به ترک اعتیاد با دادن وعده های متفاوت به او باج می دهد تا اعتیادش را کنار بگذارد.

تجربه کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک نشان می دهد باج دادن روش مناسبی برای ایجاد انگیزه ترک ر فرد معتاد نیست و هرگز برای ترک اعتیاد فرزند یا همسرتان باج هایی او را نپذیرید. در واقع شخص معتادی که برای ترک پیش شرط تعیین می کند هنوز در مرحله انکار است و واقعیت اعتیاد خود را نپذیرفته است.

10. تغییر نگرش در رابطه با مراکز ترک اعتیاد و کمک گرفتن از متخصص

برخی معتادان بعد از پذیرش اعتیاد و تصمیم برای ترک از مراجعه به مراکز ترک اعتیاد اجتناب می ورزند. زیرا تصور می کنند در این مراکز قرار است تحت شکنجه قرار گیرند. شما باید این نگرش غلط را در آن ها اصلاح کنید. آن ها باید بدانند در کلینیک ترک اعتیاد، برنامه ریزی و درمان اعتیاد تحت نظر پزشک متخصص و کادر درمان صورت می گیرد و علائم و عوارض ترک به طور صحیح تحت کنترل قرار دارد.

در این مراکز همچنین گروه مشاوران و روانشناسان متخصص به منظور حمایت روانی و جلوگیری از آسیب های روحی و نیز آموزش روش های مقابله با وسوسه و کنترل ذهن حضور دارند. در صورت تمایل به ترک اعتیاد در منزل از قبل با پزشک درمانگر و روانشناس متخصص ترک اعتیاد مشورت کرده و تا پایان درمان اعتیاد به آن ها در ارتباط باشید.

نظر خود را اضافه کنید