ترک تریاک با متادون

آیا ترک تریاک با متادون امکان پذیر است؟ روش ترک تریاک با متادون چند روز طول می کشد؟ ترک اعتیاد با متادون چه عوارضی دارد؟

متادون نوعی داروی مخدر به شکل قرص و شربت است که برای تسکین دردهای شدید و مزمن و نیز درد ترک اعتیاد به تریاک و سایر مواد افیونی مانند کراک و هروئین مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف متادون به عنوان دارو یا استفاده برای درمان اعتیاد بدون تجویز پزشک و بیش از مقدار تجویز شده به شدت اعتیادآور است و توصیه نمی شود. در این مقاله قصد داریم به تاثیر متادون در ترک اعتیاد به ویژه ترک تریاک بپردازیم. تاپایان با ما همراه باشید. (برای اطلاع از شرایط ترک اعتیاد در خانه با شیوه‌های مدرن می‌توانید هم‌اکنون با کلینیک تخصصی تهران پاک تماس بگیرید)

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

ترک تریاک با متادون برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از متادون برای ترک کردن تریاک و سایر مواد مخدر برای همه افرادی که قصد درمان اعتیاد را دارند مناسب نیست. همچنین مصرف متادون به جای هر ماده مخدر دیگری روشی برای درمان اعتیاد به حساب نمی آید. بلکه تنها با نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد گاهی مصرف متادون می تواند به کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر با دوز بالا کمک کند.

به علاوه برای معتادانی که مواد مخدری همچون کراک را به صورت تزریقی و با دوز بالا استفاده می کنند و در معرض ابتلا به هپاتیت یا ایدز قرار دارند طبیعی است که پزشک متادون را برای این افراد جایگزین کند. اگر شما مخاطب گرامی دچار اعتیاد به تریاک، شیره یا سایر مواد مخدر هستید، می توانید برای اطمینان از کارآمد بودن مصرف متادون برای ترک اعتیاد خود با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک تماس بگیرید.

ترک تریاک با متادون چگونه است؟

متادون ماده ای افیونی و اعتیادآور است. لذا مصرف این دارو برای ترک اعتیاد باید لزوما با تشخیص و تجویز پزشک متخصص صورت پذیرد. معمولا پزشکان متادون را برای کاهش و کنترل علائم ترک اعتیاد به تریاک و سایر مواد مخدر در افرادی که اعتیاد طولانی مدت و دوز مصرفی بالایی داشته اند تجویز می کنند.

مصرف متادون با تغییر نحوه پاسخ دهی مغز و سیستم عصبی بدن نسبت به درد، علائم خماری را کاهش داده و اثرات شادی آورمخدرهایی نظیر هروئین، مرفین و تریاک را قطع می کند.

مصرف متادون برای ترک مواد مخدر معمولا یک بار در روز است. مگر آنکه به تشخیص پزشک افزایش یابد. این دارو درد ناشی از خماری را به مدت 4 تا 8 ساعت تسکین می دهد.

متادون تنها بخشی از برنام ترک اعتیاد تریاک است. بنابراین دوز و مدت مصرف متادون باید توسط پزشک تعیین شده و بیمار به دقت آن را رعایت کند. قسمت اصلی و مهم تر برنامه ترک اعتیاد اراده و درمان روانشناختی بیمار است. مصرف بیش از حد و طولانی مدت متادون اثر بخشی دارویی ان را از بین برده اعتیاد به متادون اتفاق می افتد که عوارض جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:برای ترک تریاک چه بخوریم درد نکشیم

ترک تریاک با متادون چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ترک تریاک با متادون به شرایط بیمار از جمله سن، سلامت جسمانی، میزان و مدت مصرف تریاک بستگی دارد. ترک تریاک روزها یا هفته ها ادامه دارد و مصرف داروهایی نظیر متادون تنها کمک می کند در طول درمان علائم آزاردهنده را کمتر و خفیف تر تجربه کنید.

اگر اعتیاد شما به تریاک طولانی مدت بوده، مدت ترک ممکن است بیش از 8 ماه تا یک سال طول بکشد. اما مصرف کم در کمتر از 5 ماه موفق به ترک مصرف تریاک می شود.

در حالت کلی اگر مراحل درمان اعتیاد به درستی انجام شود سم زدایی برای ترک تریاک با متادون حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد. ترک تریاک با متادون باید به صورت اصولی و تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد انجام شود.

در غیر این صورت، با مصرف خودسرانه و بیش از حد متادون برای ترک اعتیاد رد منزل، نه تنها اعتیاد به تریاک درمان نمی شود بلکه اعتیاد به متادون و عوارض ناشی از آن نیز مشکلات جدید برای بیمار ایجاد خواهد کرد. مصرف نابجا و غلط متادون در منزل خطر اوردوز و مرگ را افزایش می دهد. (در مقاله دیگری از بلاک کلینیک تهران پاک درباره اینکه ترک تریاک با متادون چند روز طول میکشد به طور کامل صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را بخوانید)

قرص متادون

درمان اعتیاد با کمک متادون

هدف از درمان اعتیاد به تریاک با کمک متادون دو مورد زیر است:

  • سم زدایی با متادون

با سم زدایی، بدن از مواد مخدر پاک شده و در صورت عدم مصرف بیمار خمار نمی شود. سم زدایی تنها وابستگی جسمانی را درمان می کند و برای درمان وابستگی روانی به مصرف مواد مخدر روان درمانی و درمان اختلالات زمینه ای اعتیاد مورد توجه قرار گیرد.

در سم زدایی تریاک با متادون، ابتدا مصرف متادون جایگزین مصرف تریاک شده و سپس مقدار متادون مصرفی به تدریج کاهش می یابد تا به طور کامل قطع شود. سم زدایی اولین بخش از شروع برنامه بلند مدت ترک اعتیاد به شمار می رود و درمان کلی نیست. پیگیری درمان اعتیاد و پیشگیری از وسوسه مجدد مراحل بعدی درمان اعتیاد می باشند. سم زدایی با متادون حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد.

سم زدایی با متادون باید تحت نظر پزشک درمانگر اعتیاد و در کلینیک ترک اعتیاد انجام شود. مصرف متادون به منظور ترک اعتیاد در منزل به هیچ وجه توصیه نمی شود.

قرص متادون برای ترک تریاک

  • درمان نگهدارنده با متادون

هدف از درمان نگهدارنده با متادون کاهش آسیب مصرف مواد مخدر است. به عنوان مثال بیماری که به دلیل مصرف تزریقی مواد مخدر به هپاتیت مبتلا شده است و در صورت ادامه این روند خطر ابتلا به ایدز نیز برای او وجود دارد. پزشک برای این بیمار مصرف متادون به جای مواد مخدر دیگر را تجویز می کند. به این ترتیب بیمار از آسیب هایی که در حین تهیه، نگهداری و مصرف مواد مخدر او را تهدید می کنند، در امان خواهد بود.

د ردرمان نگهدارنده مقدار داروی متادون به تدریج افزایش می یابد. به طوری که علائم ترک مشهود نبوده و فرد به مصرف مجدد مواد مخدر گرایش پیدا نکند.

این درمان معمولا طولانی مدت است و ممکن است چندین ماه، بیش از یک سال یا مادام العمر ادامه یابد. در درمان نگهدارند هبا متادون لازم است بیمار به طور مرتب با مراکزدرمانی و ترک اعتیاد در ارتباط باشد.

فواید درمان نگهدارنده با متادون

  • کاهش مصرف مواد مخدر
  • ایجاد ثبات در زندگی بیمار
  • کاهش مصرف خودسرانه داروها
  • کاهش ارتکاب جرم و اعمال غیر قانونی
  • کاهش رفتار های پرخطر مانند تزریق مشترک و احتمال انتقال بیماری های عفونی خطرناک مانند ایدز و هپاتیت
  • کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد

بیشتر بخوانید: چگونه تریاک را ترک کنیم

عوارض ترک غیر اصولی تریاک و شیره با متادون

از جمله مهمترین عوارض روانی و جسمانی درمان غیر اصولی ترک شیره تریاک و تریاک با متادون می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال در خواب
  • بی حالی و سستی
  • افسردگی و احساس نارضایتی از خود
  • اضطراب و بی قراری در طول مصرف متادون
  • یبوست
  • کاهش میل جنسی
  • بی نظمی قاعدگی در زنان
  • درد های عضلانی
  • سرگیجه، تهوع و استفراغ
  • خارش و التهاب پوست
  • ورم دست و پا
  • افت شدید فشار خون
  • ضعف و بی اشتهایی
  • تاری و کاهش دید
  • افزایش تعرق بدن
  • پوسیدگی دندان

خطرات مصرف همزمان تریاک و متادون

تریاک و متادون هر دو بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند. لذا مصرف همزمان آن ها موجب کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی و عوارضی همچون افت شدید فشار خون، مشکلات تنفسی شدید، کما و حتی مرگ است.

متادون و تریاک را نباید به صورت همزمان مصرف کرد و اینگار توسط متخصصین منع شده است. اگر متادون و تریاک را با هم مصرف کردید هرچه سریعتر به پزشک خود اطلاع دهید.

برای ترک تریاک متادون بهتر است یا قرص ب2 ؟

قرص بوپرنورفین یا ب2 و متادون هر دو از جمله داروهای نگهدانده ترک اعتیاد به تریاک و شیره به شمار می روند. همچنین هر دو این داروها اعتیادآور بوده و نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

متادون و ب2 فواید و عوارض جانبی مشابهی دارند و تفاوت اصلی آن ها در تداخل با سایر داروها است. تنها کسی که می تواند بهتر بودن متادون یا ب2 را برای بیمار در حال ترک اعتیاد شیره و تریاک تشخیص دهد پزشک متخصص ترک اعتیاد است.

بهترین راه برای ترک اعتیاد، در منزل و تحت نظر پزشک متخصص است. با این روش شما می توانید اعتیاد خود به مواد مخدر را تحت نظر کادر درمان مجرب و تیم متخصص روانشناسی و مشاوره به طور قطعی و اصولی درمان نمایید.

حتما بخوانید: ترک اعتیاد با دارو چقدر موثر است؟| معرفی داروهای ترک اعتیاد

کلام آخر

توصیه می شود برای گذراندن مراحل درمان اعتیاد به تریاک، شیره و سایر مواد مخدر و افیونی پیش از هر اقدام خودسرانه ای به کلینیک ترک اعتیاد معتبر مراجعه نمایید. در این مراکز تمامی مراحل درمان به صورت اصولی و علمی دنبال شده و داروهای لازم به مقدار مشخص به بیمار داده می شود. با حضور دائمی کادر درمان در کنار بیمار علائم و عوارض ترک به خوبی کنترل شده و از بروز عوارض ناخواسته و آسیب های جدی جلوگیری خواهد شد.

علاوه بر سم زدایی و ترک جسمانی، روانشناسان و مشاوران متخصص این مرکز ترک اعتیاد به شما کمک می کنند زمینه های ذهنی و روانی گرایش به اعتیاد را نیز در خود درمان کنید.

13 نظرات

  • توسطسروش
    Posted 2022-08-26 5:00 ب.ظ

    با سلام و خسته نباشید
    من 12 سال تریاک مصرف میکردم و35 ساله هستم
    الان مدت چهل روز است با کمک شربت متادون ترک کردم به اینصورت که یکماه روزی 2 سی سی و 10 روزه مصرفم رو به یک سی سی کاهش دادم.. ایا این روش مصرف من درسته؟؟
    پیشاپیش کمال تشکر رو دارم از پاسختون
    ارادتمند: سروش

    • توسطشهاب
      Posted 2022-11-20 7:37 ب.ظ

      نخیر بشدت داری اشتباه میکنی،هر چه سریعتر متادون رو بزار کنار تا نیفتادی توش

    • توسطخشایار
      Posted 2023-03-22 2:13 ب.ظ

      اگه تونستی با متادن ترک کنی معجزه کردی امکان ندارد من بعد از 80 روز دردم 5 برابر شد روز 90 شروع کردم یعنی 90 روز هیچی هیچی حتا 1 دونه قرص هم نخوردم

  • توسطفاطیما
    Posted 2022-11-22 7:18 ب.ظ

    یه دختر۷ساله دارم که آزمون کوچیکی اندازه یه عدس صبح ویه عدس شب بهش میدادم الان۲ماه ک بامتادون ترکش دارم میدم ولی هنوزدرددارد اگه متادون ندم.

    • توسطمدیر سایت
      Posted 2022-11-28 4:33 ق.ظ

      با سلام به شما دوست عزیز، با توجه به سن کم فرزندتان و آسیب های جدی متادون برای ایشان، هرچه سریعتر برای درمان و ترک متادون تحت نظر پزشک متخصص اقدام کنید. کارشناسان ما می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

    • توسطمهرسام
      Posted 2022-12-09 12:18 ق.ظ

      خیلی دوس دارم ببینمت تا خفت کنم اخه بیشعور کی به بچه مواد مخدر میده من که باور نمیکنم تو پدر یا مادرش باشی

  • توسطM.m
    Posted 2023-01-24 9:21 ق.ظ

    سلام وقتتون بخیر… جوان ۲۴ساله هستم پنج ساله که تریاک و شیره مصرف میکنم سه سال اول تفننی بود و هیچ وابستگی به مواد نداشتم جوری بود که یه بار میکشیدم بعد تا دوماه هیچی نمیزدم و اصلا خماری هم نداشتم … اما به دلایلی دوسال گذشته وابستگی شدید پیدا کردم هر روز یا یه روز در میون میکشیدم زندگی و وقتمو تباه کردم الان که این متنو مینویسم پنج روزه با اراده قلبی نکشیدم یه بسته متادون چهل گرفتم که باهاش ترک کنم هر یه دونه قرص رو به چهار قسمت تقسیم کردم هر روز بعد از خواب بیدار شدن یه تیکشو میخورم و تا شب که میخوام بخوابم اثری از خماری نیست … میخوام بدونم روشم درسته یا نه خیلی برام مهمه که جوابمو بدین از آبرو میترسم که به کسی بگم پنج سال گذشته رو جوری گذروندم که هیچکس از کاری که دارم میکنم مطلع نشده خیلی احتیاط کردم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین و بگین چند روز دیگه طول میکشه تا کلا سم و همه چی از بدنم بره بیرون و روشم درسته یا ن یا هر راهنمایی دیگه اجرکم عند الله ….♥️

    • توسطali
      Posted 2023-02-11 12:38 ب.ظ

      ظاهرا کسی به کسی نیست

  • توسطعلی
    Posted 2023-02-10 10:19 ب.ظ

    سلام
    من 43 سالم است با 69 کیلو وزن و مدت 5 سال است که تریاک با وافور مصرف میکنم
    حدود 6ماه اخیر صبح به اندازه یک نخود صبح میخورم و عصر حدود یک مثقال با وافور میکشم
    خیلی وقته دیگه خسته شدم از این وضعیت مخصوصا که دیگه اون سرخوشی قبل بهم نمیده
    متاسفانه در شهرستان کوچیک زندگی میکنم که همه همو میشناسن
    لطفا جهت ترک با متادون راهنمایی بفرمایید
    هر روز سر کار میرم و وضعیت خانواده جوری است که نمیتونم بستری یا همچین برنامه هایی
    تنها راهی که بفکرم رسیده متادون است که چند برک شماره 20 گرفتم برای ترک
    خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید میزان مصرف در روز در حالی که زندگی روزمره مختل نشه
    منتظر جواب هستم

    سپاس

    • توسطفرهاد
      Posted 2023-03-28 9:59 ب.ظ

      من متادون مصرف میکنم به هیچ وجه متادون مصرف نکن

    • توسطMorteza
      Posted 2023-03-31 1:47 ب.ظ

      سلام دوست عزیز کلن ضد همه.متادون و تریاک چهره رو هم خیلی خراب میکنه

    • توسطمسعود
      Posted 2023-11-02 8:18 ق.ظ

      یه راه بهت میگم اگه جواب نداد هر چی خواستی بگو. دو تا شیشه ۲۵۰ سی‌سی شربت متادن بگیر و بریز توی یک بطری آب معدنی نیم لیتری. به انداره‌ای که ۲۴ ساعت نگهت میداره مثلا روزی پنج یا ده یا پانزده سی‌سی، ازش بخور و بجاش آب بریز روش. هر روز این کار را ادامه بده. بعد چهار پنج ماه بدون هیچ درد و خماری ترک خواهی کرد بدون اینکه از کار و زندگی بیفتی. من بعد ۳۵ سال اعتیاد به این روش ترک کردم. یعنی بعد از ۴ ماه عملا مایع توی بطری تبدیل به آب شده و بعضی وقت‌ها دو سه روز یادت میره بری سراغش. در ضمن هر یک سی‌سی شربت متادون برابر ۵ میلی‌گرم قرص متادون هست

  • توسطکوروش
    Posted 2023-04-18 6:28 ق.ظ

    دوست گرامی برو کلینیک وگرنه تا چند ماه دیگه خدای نکرده متادونی میشی.با دلیل بهت بگم 1قرص متادون ۵میلی یعنی ۷گرم تریاک ئا دو گرم هرویین خلاصه برادرانه میگم حتما اصولی برو کلینیک خوب

نظر خود را اضافه کنید