بهترین مرکز ترک اعتیاد به الکل

چه راهی برای ترک اعتیاد به الکل وجود دارد؟ مطمئنا میدانید که الکل یک نوشیدنی روان گردان و اعتیاد آور قوی است که از تقطیر و تخمیر برخی غلات بدست می آید. مصرف مداوم این نوشیدنی باعث وابستگی و اعتیاد به آن می شود. اعتیاد به الکل معمولا با یک اختلال شخصیتی مانند افسردگی همراه است که درمان ان را دشوار تر می کند. در ادامه با مرکز ترک اعتیاد تهران پاک همراه باشید تا بیشتر به بررسی روش ترک اعتیاد به الکل بپردازیم.

عوارض مصرف الکل

تاثیر الکل روی افراد مختلف به عواملی مانند جنسیت، سن، وضعیت سلامت جسمی و روحی، وضعیت خلق و خو، میزان تحمل و نحوه سوخت و ساز بدنی بستگی دارد. به طور کلی می توان عوارض مصرف الکل را اینگونه برشمرد: لکنت زبان، سردرد، خواب آلودگی، عدم هوشیاری، مشکلات تنفسی، اسهال و استفراغ، انحراف دید و شنوایی، ناراحتی معده، کاهش ادراک و هماهنگی، تصمیمات غیر منطقی، از دست دادن حافظه، از دست رفتن سلول های قرمز خون و کم خونی و اغما. عوارض مصرف الکل برای زنان تنها محدود به خود فرد نیست و دوران بارداری و شیردهی بر جنین و نوزاد نیز الثیر می گذارد. مصرف الکل در کوتاه مدت و بلند مدت عوارض مختلفی بر بدن دارد.

مرکز ترک اعتیاد به الکل

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد به تریاک در کلینیک و راه خلاصی از مورفین

عوارض کوتاه مدت مصرف الکل

  • آسیب های غیر عمدی مانند تصادفات رانندگی، سقوط، سوختگی و غرق شدن
  • خشونت با نزدیکان و بد رفتاری با کودکان
  • مرده به دنیا آمدن یا سقط شدن جنین، بروز نواقص جسمی و روانی هنگام تولد
  • سردرگمی، بی تفاوتی و عدم تعلق
  • مسمومیت های الکلی منجر به اختلالات تنفسی، کما و مرگ
  • رفتارهای جنسی پرخطر مانند رابطه جنسی محافظت نشده و خطر تجاوز
  • کمبود ویتامین B1 و اختلالات حافظه و فراموشی

عوارض مصرف الکل در بلند مدت

  • مشکلات عصبی مانند زوال عقل، سکته مغزی و نوروپاتی
  • مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و خودکشی
  • مشکلات اجتماعی همچون بیکاری، کاهش بهره وری و مشکلات خانوادگی
  • مشکلات قلبی و عروقی، سکته قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و فشار خون بالا
  • ابتلا به انواع سرطان دهان، گلو، مری، کبد، روده بزرگ و پستان
  • بیماری های کبدی مانند هپاتیت الکلی و سیروز
  • مشکلات دستگاه گوارش از جمله پانکراتیت و گاستریت
  • آسیب دائمی به مغز
  • سوء تغذیه

بیشتر بخوانید: در کمپ ترک اعتیاد چه می گذرد؟

عوارض و اثرات ترک الکل

هنگامی که فرد معتاد به الکل تصمیم به ترک الکل می گیرد، مغز هم برای عملکرد عادی و بدون نیاز به الکل تلاش می کند.

تلاش مغز برای بازگشتن به حالت عادی و بازیابی تعادل از دست رفته سبب بروز رفتارهایی مانند افسردگی، عصبانیت و استرس می شود. در واقع خماری همین نشانه های جسمی و روحی است که موجب می شود فرد نتواند مصرف الکل خود را کنترل نماید.

مصرف بیش از حد الکل و مسمویت ناشی از الکل ممکن است موجب باعث مرگ شود. این خطر برای افرادی که مصرف خود را به طور کامل قطع کرده و پس از مدتی دوباره مقدار زیادی می نوشند و همچنین افرادی که دائما مقدار زیادی مصرف می کنند بیشتر و جدی تر است.

هذیان خمری یا جنون الکلی از جمله سایر عوارض خماری معتادان الکل است که باعث بروز اختلالات روانی و عصبی شدید و گاها کشنده می شود.

عوارض بعد از عمل جراحی مانند عفونت، خونریزی، کاهش عملکرد قلب و ریه و تاخیر در بهبودی زخم ها نیز برای الکلی هایی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند خطرناک تر است.

معمولا 8 تا 12 ساعت بعد از کاهش مصرف و ترک الکل شخص ممکن است علائمی مانند لرزش، تحریک پذیری، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، ناراحتی اپیگاستر، بالا رفتن مختصر تا متوسط علائم حیاتی و بی خوابی را تجربه نماید. این علائم در عرض 24 ساعت به اوج رسیده و در مدت 48 تا 72 ساعت فروکش می کند.

از آنجایی که ممکن است این علائم به صورت شدید بروزکند و حتی فرد دچار تشنج شود بهتر است ترک اعتیاد به الکل در کلینیک ترک اعتیاد و تحت نظر مداوم پزشک متخصص انجام پذیرد.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

بهترین شیوه ترک الکل

برای ترک اعتیاد در منزل الکل اولین قدم که ظاهرا ساده هم به نظر می رسد قطع نوشیدن آن است. برخی افراد با تکیه بر توان و اراده خود می توانند مصرف الکل را ترک نمایند. اما افرادی با وابستگی شدید برای ترک اعتیاد خود نیازمند کمک پزشک متخصص ترک اعتیاد و نظارت کادر درمانی هستند.

ترک اعتیاد به الکل چند مرحله لازم است:

پذیرش و آمادگی برای ترک

ترک هر نوع ماده اعتیاد آور به صورت اجباری و بدون رضایت  و خواست خود فرد معمولا نتیجه قابل قبول و طولانی مدتی به دنبال نخواهد داشت. حتی در صورت موفقیت فرد باز هم به مصرف گرایش پیدا خواهد کرد.

اولین اقدام برای شروع فرآیند ترک پذیرش و خواست خود فرد است. اینکه قبول کند به مصرف الکل وابسته و معتاد است و با توجه به مضراتی که دارد لازم است هرچه سریعتر برای ترک اقدام نماید.

روش های درمان اعتیاد به الکل

سم زدایی برای ترک اعتیاد به الکل

فرآیند قطع مصرف الکل و انتظار برای از بین رفتن تمامی آثار به جای مانده آن در بدن را سم زدایی می گویند. مرحله سم زدایی معمولا با بروز علائم خماری همراه است. اما در صورتی که این مرحله تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد انجام شود و فرد از حمایت اجتماعی و خانوادگی برخوردار باشد این مرحله راحت تر و موثر تر سپری خواهد شد.

پیش از مرحله سم زدایی لازم است بیمار تحت معاینه دقیق قرار گیرد و سلامت روحی و جسمی وی مورد ارزیابی قرار گیرد.

نوتوانی برای درمان اعتیاد

مصرف الکل عوارض روحی و جسمی مخرب متعددی بر فرد خواهد داشت. لازم است بعد از ترک به این عوارض توجه شده مورد درمان قرارگیرد. در مرکز ترک اعتیاد به الکل در تهران بعد از مرحله سم زدایی بیمار تحت مشاوره روانشانسی قرار گرفته و برای درمان اختلالات روانی و رفتاری اقدامات موثر صورت می گیرد.

ترک اعتیاد به الکل در کلینیک

در بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران اکثر پزشکان با تجربه ترک اعتیاد معتقدند به دلیل احتمال بروز عوارض و علائم شدید ترک الکل، بهتر است فرد معتاد برای ترک به مراکز تخصصی ترک اعتیاد مراجعه نمایند. در مراکز معتبر ترک اعتیاد الکل ، فبرد با نظارت پزشک، روانپزشک و روانشناس با مناسب ‌‌ترین روش ها و داروها مورددرمان قرار می گیرد. بر اساس نظر پزشکان متخصص اقدام به ترک به تنهایی بسیار خطرناک است وممکن است منجر به تشنج، اغما و حتی مرگ شود.

بیشتر بخوانید: ترک شیشه در کلینیک در تهران | مراحل و نحوه درمان

برنامه موثر برای ترک اعتیاد به الکل

درمان و ترک اعتیاد به الکل برای اینکه موثر و نتیجه بخش باشد نیازمند پیروی از  برنامه ای مخصوص و مشخص است که بر اساس شرایط روحی و جسمی فرد، میزان مصرف و طول دوره مصرف وی تنظیم شده است. این برنامه درمان‌ هایی همچون مدیریت پیشامد، مشاوره فردی، درمان گروهی، مصاحبه انگیزشی و درمان شناختی-رفتاری را شامل می شود.

برخی برنامه های ترک اعتیاد الکل حضور در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی را نیز در خود دارند. در کل هدف همه برنامه های ترک اعتیاد الکل کمک به بیمار برای بازیابی سلامت جسمی و روانی و حضور موثر در جامعه است.

نظر خود را اضافه کنید