انواع مواد مخدر جدید و انواع روانگردان ها

انواع مواد مخدر جدید شامل مواد خطراناک و به ظاهر شادی آور است. به طور کلی مواد مخدر در واقع انواع مختلفی از داروها و ترکیبات شیمیایی و طبیعی بوده که به خاطر ایجاد وابستگی به مصرف دوباره، در گروه مواد اعتیاد آور قرار گرفته است.

همین طور خرید و فروش انواع مواد مخدر صنعتی جدید به خصوص در ایران ممنوع بوده و ایران برای این آن مجازات از پیش تعیین شده ای در نظر گرفته است.

مرکز ترک اعتیاد تهران پاک در ادامه برای شما انواع مواد مخدر را معرفی کرده تا بیشتر با آن ها آشنا شوید و بدانید که بعضی از داروهای ساده نیز میتوانند در این گروه قرار بگیرند.

انواع مواد مخدر جدید و قرص‌ها

شناخت انواع روانگردان ها و مواد مخدر برای پیشگیری از اعتیاد لازم ضروری است. مصرف این مواد باعث می شود فرد معتاد در طول زمان برای ارضا شدن و بازیابی حس نئشگی، ماده ها مخدر قوی تری را امتحان کند. به طور کلی انواع مواد مخدر صنعتی جدید که برخی از انواع قرص روانگردان را نیز شامل می شود، عبارت است از:

مواد مخدر تریاک

یکی از خطرناک ترین مواد مخدر تریاک است که همه با آن آشنایی دارند. ویژگی های این ماده مخدر شبیه به هروئین است. تریاک از یک گیاه به اسم کوکنار و یا خشخاش گرفته می شود. فرد معتاد با مصرف این مواد در ابتدا حس خوشحالی گذرا خواهد داشت و در مرحله دوم فرد را وادار به مصرف دوباره تریاک می کند.

بیشتر بخوانید: عوارض اعتیاد به تریاک و شناخت علائم آن

حشیش

حشیش یک ماده مخدر جامد بوده که از گیاه شاهدانه بدست می آید. حشیش به صورت تکه های جامد قهوه ای و یا مشکی هستند. خطرات استفاده کوتاه مدت از حشیش شامل احساس سردرگمی، هراس، کاهش توانایی یادگیری، ناهماهنگی در حرکات، بدگمانی، اضطراب و …است.

خطرات استفاده دراز مدت از حشیش نیز به صورت پارانوئید، روانپریشی، افسردگی و اضطراب، جنون، اسکیزوفرنی و … بروز داده می شود.

بیشتر بخوانید: عوارض حشیش بر بخش‌های مختلف بدن

ماری‌جوانا

ماریجوانا که امروزه بسیاری از افراد اسم آن را شنیده اند، یک نوع دیگر از مواد مخدر بوده که از گل گیاه شاهدانه به دست می آید. خطرات استفاده از ماری جوانا افزایش فشار خون، سرگیجه، خشکی چشم، پارانوئید و …است.

هروئین

هروئین یکی از انواع مواد مخدر صنعتی جدید است که از خشخاش تشکیل شده و نوع تغییر شکل یافته آن نیز به صورت مرفین یافت می شود.

خطرات استفاده از هروئین برای فرد مصرف کننده بعد از استعمال اعتیاد بسیار زیاد، قطع تنفس و در نتیجه مرگ می شود. چرا که با موادی مثل تالک، گچ و آرد ترکیب می شود.

استعمال تزریقی این مواد باعث بروز حساسیت در بدن و خارش شدید می شود. هرویئن باعث آسیب به قلب و عروق خونی، سو تغذیه، آسی به کبد و کلیه و عفونت می شود.

 

بیشتر بخوانید: قرص ماشروم چیست و با ال اس دی چه تفاوتی دارد؟

کوکائین

یکی از خطرناک ترین مواد مخدر کوکائین است. این ماده  به شکل گرد شکل و سفید رنگ بوده که از برگ های خشک شده گیاه کوکا ایجاد می شود. استفاده این ماده مخدر از راه بینی موجب آسیب رسیدن به پره میانی بینی و همینطور ایجاد حفره در آن می شود.

کوکائین یکی از خطرناکترین مواد مخدری بوده که بعد از حتی اولین مصرف ممکن است باعث بروز سکته قلبی شود. در ادامه نیز به ریه آسیب زده و مشکلات تنفسی و تشنج ایجاد می کند و حتی مرگ ناگهانی در پی دارد. استفاده ماده کوکائین در دراز مدت باعث کاهش وزن، توهم و پارانوئیداست.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

قرص ال اس دی

یکی از انواع روانگردان ها LSD است خطرات ناشی استفاده از ماده مخدر ال اس دی شامل تشنج، مرگ، افسردگی، خودکشی و جنون هستند.

قرص روان گردان اکستازی

با مصرف اکستازی دمای بدن فرد به شدت افزایش یافته و دچار گرمازدگی می شود که این بسیار خطرناک است. فرد مصرف کننده برای اینکه تشنگی خود را برطرف کند آب زیاد مینوشد اما این نوشیدن بیش از حد اب باعث رقیق شدن بیش از حد خون شده و موجب از بین رفتن تعادل سدیم خون می شود. در نتیجه اعضای بدن از جمله مغز درگیر شده و منجر به مرگ فرد می شود. در نمونه های دیگر مشاهده شده که بعد از یکی دور مصرف، فرد حس خستگی و افسردگی خواهد داشت و در ادامه به کبد، مغز و کلیه او آسیب میرساند که موجب تشنج، توهم گویی و استفراغ می شود.

بیشتر بخوانید:

قرص روانگردان ال اس دی : آسیب ها و روش ترک اعتیاد

قرص کتامین

از دیگر انواع مواد مخدر صنعتی جدید که باعث اعتیاد در افراد می شود، کتامین است. کتامین بعد از مصرف در بدن فرد موجب بروز مشکلاتی مثل عدم تعادل و هماهنگی، مشکلات بینایی، توهم های بسیار وحشتناک، احساس جدایی و گم گشتگی می شود.

قرص متادون

یکی از انواع روانگردان ها قرص متادوم است که اثر و خطرات حاصل از مصرف این دارو موجب کما و مرگ می شود.

شیشه یا آمفتامین

آمفتامین بعد از استفاده کوتاه مدت منجر به احساس افسردگی، خستگی، اختلال در دید، سرگیجه، خشونت، اضطراب، افزایش قلب و تنفس، خشکی دهان، مرگ ناگهانی و سکته قلبی می شود. همینطور در دراز مدت نیز باعث اسیب به مغز و حافظه، وحشتزدگی، توهم، کاهش وزن، تشنج و در نهایت مرگ می شود.

قارچ

یکی از خطرناک ترین مواد مخدر قارچ است. عوارض ماده مخدر قارچ درد شکم، تهوع و اسهال است.

مواد استنشاقی

از جمله موادهای استنشاقی میتوان به حلال ها “INHALANTS” اشاره کرد. خطرات این ماده شامل خفگی، لکه در اطراف دهان، حالت تهوع و سرفه های شدیداست. در دراز مدت نیز شاهد خون ریزی بینی، کاهش اکسیژن به مغز و آسیب به مغز، آسیب به کلیه، کبد و سیستم عصبی و شش ها، سردرد و کاهش حس بویایی در فرد خواهید بود.

بیشتر بخوانید:بهترین راه های ترک اعتیاد به گوشی

انواع روانگردان ها

در کنار انواع مواد مخدر صنعتی جدید میتوان مواد روان گردان را هم نام برد که به چهار قسمت اصلی تقسیم می شوند که به صورت زیر هستند:

محرک ها

محرک ها باعث کاهش خستگی، افزایش انرژی، هوشیاری ذهنی و فعالیت جسمانی، رفع گرسنگی، افزایش ضربان قلب و فشار خون می شوند.

سرکوبگرها

این موادها نیز همانطور که از اسمش پیداست برعکس محرک ها انرژی، هوشیاری ذهنی، ضربان قلب، فعالیت جسمانی و سرعت تنفس را کاهش می دهند. همینطور سرعت عمل را کاهش داده و خواب اور هستند.

حتما بخوانید: ترک اعتیاد در منزل

توهم زاها

این موادها در بدن فرد باعث تغییر و اختلال در خل و خو، ادراک و حواس شنوایی، بینایی و احساسات و اختلال در درک زمان و مکان می شوند. همینطور در بعضی موارد ترس، وحشت و القا حالت رویا مشاهده شده است.

مخدرها

به طور کلی انواع روانگردان ها  و انواع مواد مخدر جدید باعث حس کرختی، رخوت، خواب شدید و بی حسی می شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های ترک ماشروم

اعتیادآورترین موادهای جهان کدام اند ؟

  • هروئین
  • الکل
  • کوکائین
  • باربیتورات‌ها
  • نیکوتین

سرعت تاثیر گذاری مواد مخدر در بدن افراد چقدر است؟

  • خوردن انواع مواد مخدر صنعتی جدید و سنتی بین بیست تا سی دقیقه
  • تزریق کردن آن در رگ بین پانزده تا سی دقیقه
  • تزریق کردن آن در ماهیچه بین سه تا پنج دقیقه
  • استنشاق آن بین پنج تا هشت دقیقه
  • ریختن در چشم بین سه تا پنج دقیقه