علت وسوسه بعد از ترک اعتیاد و راه درمان

اغلب افرادی که اقدام به درمان اعتیاد می کنند وسوسه بعد از ترک اعتیاد به سراغ آن ها می آید. برخی از این افراد نمی توانند بر وسوسه خود غلبه کنند و دچار عود اعتیاد می شوند. وسوسه یا ولع یک حالت روانی و ذهنی است که فرد تمایل شدیدی به مصرف موادمخدر پیدا می کند. این وسوسه می تواند برای آغاز مصرف مواد مخدر یا مصرف مجدد بعد از ترک اعتیاد باشد.

تنها افرادی به سلامت و با موفقیت از این شرایط عبور می کنند که مهارت و فنون غلبه بر وسوسه را آموخته باشند و بکار ببرند. افرادی که تصور می کنند قادر نیستند از این ولع مصرف دوری کنند و نمی دانند چگونه با آن مقابله کنند دچار عود اعتیاد و مصرف مجدد مواد مخدر یا الکل می شوند. با مرکز ترک اعتیاد تهران پاک همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

وسوسه بعد از ترک اعتیاد

اگر فرد بخواهد برای همیشه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را کنار بگذارد، بعد از دوره سم زدایی و قطع مصرف باید بتواند در مقابل میل به مصرف مجدد بعد از ترک اعتیاد مقاومت کند.

معمولا در اولین روزهای قطع مصرف مواد و اوایل شروع درمان وسوسه مصرف بسیار شدید است. اما به تدریج و با گذشت زمان کمتر می شود.

میل و تقاضای درونی برای مصرف ممکن است هر بار چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. این حس درونی می تواند خود را به صورت اضطراب، تنش، انزوا، افزایش ضربان قلب و حالت های دیگر نشان دهد.

وقتی فرد این حالت ها را تجربه می کند نباید احساس گناه و ضعیف بودن داشته باشد. بلکه باید راه حل های عملی غلبه بر وسوسه را یاد گرفته و به کار ببندد.

وسوسه های بعد از ترک اعتیاد زمانی قدرت خود را از دست می دهد و تحت کنترل قرار می گیرد که به طرز درستی با آن مقابله شود. مصرف گاهگاه  مواد مخدر به بهانه هایی مانند مهمانی رفتن، عصبی بودن، نیاز به آرامش، از دست دادن روحیه، تمرکز برای رانندگی و انجام  کار و غیره موجب تقویت قدرت وسوسه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دلیل سرفه بعد از ترک سیگار چیست و چطور درمان می شود؟

درمان وسوسه بعد از ترک اعتیاد

کنترل و درمان وسوسه های بعد از ترک اعتیاد برای اینکه با موفقیت انجام شود، نیازمند آموزش، زمان، تمرکز و حمایت اطرافیان است. برای کنترل وسوسه های زمینه ساز مصرف مجدد مواد مخدر فرد می تواند استراتژی ها و راهکارهای زیر را مدنظر قرار داده و به آن ها عمل کند:

کنترل افکار

زمانی که به دچار وسوسه برای مصرف مواد مخدر شدید سعی کنید به فکر کردن به مواد مخدر پایان دهید و ذهن خود را با فکر کردن به موضوعات دیگر مشغول نمایید. همچنین از افکار منفی مانند من نمی توانم، از من ساخته نیست فمن ضعیف هستم و غیره دوری کنید.

درمان وسوسه های بعد از ترک اعتیاد

یادآوری پیامدهای منفی اعتیاد

فکرکردن به پیامدهایی که اعتیاد برای شما داشته، چیزهایی که با اعتیاد از دست داده اید، مشکلات و گرفتاری هایی که به خاطر اعتیاد برای شما پیش آمده است و سایر نتایج منفی اعتیاد تا حد زیای می تواند از لغزش مجدد پیشگیری نماید.

دوری از شرایط برای کنترل وسوسه بعد از ترک اعتیاد

برای اینکه کمتر دچار وسوسه شوید سعی کنید از افراد، شرایط و مکان هایی که اعتیاد و مصرف مواد مخدر را به شما یادآوری می کند دوری کنید. هرگز به مکان هایی که در آن مواد مصرف کرده اید نروید. از ملاقات با افرادی که هنوز به مصرف مواد اعتیاد دارند اجتناب نمایید. سعی کنید با افراد سالم، هدفمند و مثبت اندیش ارتباط برقرار کنید. شرایط و روابطی که شما را به اعتیاد می کشاند تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: عوارض خوردن مشروب بعد از ترک تریاک

یافتن جایگزین مناسب

برای کنترل و درمان وسوسه بعد از ترک اعتیاد جایگزین مناسبی را پیدا کنید. هنگامی که وسوه به سراغ شما آمد به جای تمرکز بر وسوسه فعالیت جایگزین را انجام دهید. فعالیت هایی مانند پیاوه روی و کارهایی که نیازمند تمرکز و استفاده از دست ها باشد.

کمک خواستن

زمانی که به هیچ طریقی نمی تواند وسوسه خود را کنترل کنید و امکان لغزش بسیار زیاد است، با مشاور و درمانگر خود تماس گرفته و مشورت بگیرید. اگر به مشاور دسترسی ندارید کمک خواستن از یک عضو حمایتگر خانواده یا یک دوست دلسوز و خیرخواه می تواند مفید باشد.

از صحبت کردن در مورد وسوسه مصرف و کمک خواستن خجالت نکشید. چرا که میل به مصرف مجدد بعد از ترک اعتیاد امری طبیعی است که باید به طرز صحیحی بر آن غلبه کرد.

صحبت کردن با خود

صحبت کردن با خود و انگیزده دادن به خودتان می تواند بسیار مفید باشد. با خودتان اینگونه جملات را تکرار کنید: “مواد مصرف نمی کنم و باید پاک بمانم”، “مصرف مواد حال من را بهتر نمی کند بلکه دچار احساس گناه می شوم.” البته صحبت با خود روی دیگری نیز دارد که می تواند وسوسه را شدیدتر نماید. از تکرار و فکر کردن به جملاتی مانند “من عصبی هستم و مصرف مواد من را آرام می کند.” به شدت بپرهیزید.

به تاخیر انداختن تصمیم برای مصرف

همانطور که قبلا گفته شد قدرت وسوسه به مرور زمان و با کنترل صحیح کاهش می یابد و از بین می رود. بنابراین اگر دچار وسوسه بعد از اعتیاد شدید که مواد مصرف کنید یا الکل بنوشید به خودتان بگویید الان و امروز یا امشب مصرف نمی کنم و تصمیم گیری در مورد مصرف خود را به وقت دیگری موکول کنید. با این کار تا مدتی از شر وسوسه خلاص می شوید و قدرت وسوسه نیز با گذشت زمان کاهش می یابد.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

وسوسه های بعد از ترک اعتیاد و نفس عمیق کشیدن

وسوسه معمولا در شرایط استرس زا ایجاد می شود. لذا با کمک روش های آرام سازی مانند تمرین نفس عمیق شدت و قدرت وسوسه کاهش می یابد.

تزریق انرژی مثبت به خود

همواره به خود یادآوری کنید که قوی هستید و می توانید در مقابل شرایط سخت و وسوسه های شدید بعد از اعتیاد مقاومت کنید. به خود بگویید که این احساسات منفی زودگذر هستند و با تمرکز قدرت می توانید آن ها را کنترل کنید. از روش های افزایش تمرکز مانند مدیتیشن و دعا و مناجات کمک بگیرید.

تبریک به خود بعد از کنترل وسوسه

هنگامی که با موفقیت از پس یک موقعیت تنش زا برآمدید و وسوسه شتان فروکش کرد به خود تبریک بگویید و با انگیزه قوی تر راهتان را ادامه دهید.

ورزش کردن

ورزش و فعالیت بدنی بهترین راه برای مقابله با وسوسه است. فعالیت فیزیکی  مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، بدن سازی، کوهنوردی وسوسه را از ذهن دور کرده و بدن را به فعالیت مفید مشغول می کند.

از طرفی ورزش منظم و مداوم با ترشح اندورفین که نوعی مخدر طبیعی است وسوسه مصرف را در فرد کاهش می دهد.

مطالعه کردن و کسب اطلاعات مفید

مطالعه و خواندن کتاب، مجلات و مقالات مختلف به ویژه در زمینه ترک اعتیاد علاوه بر اینکه اوقات فراغت شما را پر می کند باعث می شود اطلاعات مفیدی کسب کرده و آن ها را برای خود به کار ببرید.

درمان وسوسه بعد از ترک اعتیاد

صحبت کردن با دیگران و ابراز احساسات

بهبودی و درمان اعتیاد یک مسیر طولانی است که پیمودن آن به تنهایی بسیار سخت است. در مورد احساسات و افکار خود با دیگران به ویژه اطرافیان دلسوز و حمایتگر، مشاور و روانشناس یا افرادی که مانند شما زمانی در دام اعتیاد گرفتار بوده اند، صحبت کنید.

این کار باعث می شود به صورت عقلانی و با دید بازتر به مساله نگاه کنید و بتوانید با میل غیر منطقی به مواد مخدر بهتر مقابله نمایید. از طرف دیگر صحبت کردن و ابراز احساسات بار سنگین افکار از دوش شما برداشته می شود و بهتر می توانید درمورد کارهای مفید و اهدافتان تمرکز کنید.

پرکردن اوقات فراغت

معمولا وسوسه بعد از ترک اعتیاد مصرف در اوقات بیکاری به سراغ فرد می آید. سعی کنید همواره مشغول باشید. در اوقات فراغت  و بیکاری به انجام فعالیت های مورد علاقه و جدید بپردازید.

کارهایی مانند رسیدگی به گلدان ها و باغچه، کارهای هنری، رفتن به استخر و سینما، آموزش یک مهارت جدید، یادگیری ساخت صنایع دستی، نگهداری از حیوانات، پرندگان و غیره. حتی می توانید برای ایجاد انگیزه بیشتر از این گونه فعالیت ها کسب درآمد نمایید.

رژیم غذایی سالم و استراحت کافی

یک راه درمان وسوسه بعد از اعتیاد تغذیه سالم است. رژیم غذایی سالم، متعادل و سرشار از پروتئین، ویتامین و کربوهیدرات داشته باشید. از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین خودداری کنید. به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید. این موارد موجب تقویت بدن و افزایش توانایی مقابله با وسوسه خواهد شد.

مصرف داروهای تجویز شده

گاهی پزشک درمانگر با توجه به شرایط فرد ممکن است داروهایی را برای درمان وسوسه بعد از ترک اعتیاد تجویز نماید. داروها و مکمل های تجویز شده را مطابق با دستور پزشک به طور کامل مصرف کنید.

2 نظرات

  • توسطAMIR
    Posted 2022-11-25 1:19 ق.ظ

    با سلام
    این مطلب بسیار مفید و آموزنده بود
    تشکر بسیار از تهیه کننده این مطلب
    ما میتوانیم در زمان وقوع وسوسه به روز های تاریک اعتیاد خود فکر کنیم و پی ببریم که چقدر خود و اطرافیانمان را عذاب دادیم چه روز های سخت و طاقت فرسا ، را پشت سر گذاشته ایم و در نهایت توانسته ایم این بیماری را درمان کنیم .!
    پس با مقابله با این وسوسه های کوچک ، بزرگ دیگر به آن روز های برنگردیم
    (( خداوندا تاریکی ها را تجربه نموده ایم ، ما را با روشنایی ها آشنا گردان .! ))

    • توسطمدیر سایت
      Posted 2022-11-28 4:29 ق.ظ

      هدف ما کمک به شما مخاطبان گرامیست. خوشحالیم که این مطلب مورد توجه و عنایت شما قرار گرفته.

نظر خود را اضافه کنید