مصرف قهوه برای ترک اعتیاد

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟ آیا خوردن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار در دوره ترک اعتیاد منعی ندارد؟ فواید و مضرات قهوه برای ترک اعتیاد چیست؟

قهوه یک نوشیدنی پر مصرف و پرطرفدار در جهان است و مصرف آن یک عارت روزانه برای بسیاری از افراد است. قهوه حاوی آنتی اکسیدان بوده و در درمان برخی بیماری ها مفید است. همچنین نوشیدن آن باعث افزایش انرژی، بهبود خلق و خو، تقویت حافظه، افزایش هوشیاری و سطح انرژی برای انجام کارهای روزانه می شود.

اما سوال اینجاست که با وجود همه خواص و احساس خوشایندی که قهوه در فرد ایجاد می کند، آیا می توان در هر زمانی و به هر اندازه قهوه نوشید؟ آیا کسی که در حال ترک اعتیاد به مواد مخدر است می تواند قهوه بنوشد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا پایان این مقاله از کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک با ما همراه باشید.

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

بسیاری از افرادی در دوره ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر، دارو و الکل برای غلبه بر ضعف و بی حالی خود به مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار یا نوشابه های انرژی زا و مشروبات غیر الکی روی می آورند.

اگرچه مصرف این نوع نوشیدنی ها برای ترک اعتیاد به مواد مخدر خطر کمتری نسبت به نوشیدنی های الکلی دارد اما نوشیدن بیش از حد قهوه و کافئین نیز بی خطر نبوده و باید با احتیاط مصرف شود. چراکه مصرف مداوم کافئین اعتیادآور است و منجر به سردرد و دردهای جسمانی می شود.

برای پاسخ به این سوال که «آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟» شاید بهتر باشد فواید و مضرات نوشیدن قهوه در زمان ترک اعتیاد را بشناسیم.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

فواید قهوه برای ترک اعتیاد

همانطور که می دانید قهوه حاوی کافئین زیادی است و برخی نوشیدن آن را برای ترک اعتیاد مفید می دانند زیرا:

  • افزایش انرژی بدن
  • غلبه بر بی حوصلگی و ضعف و بی حالی
  • کاهش دردهای ناشی از ترک مواد مخدر

مضرات نوشیدن قهوه در زمان ترک اعتیاد

با وجو فواید ذکر شده بسیاری از محققان و پزشکان متخصص ترک اعتیاد معتقدند نوشیدن قهوه در زمان ترک اعتیاد مضر است. زیرا:

  • نوشیدن قهوه وابستگی به مواد مخدر را افزایش می دهد: برخی افراد در دوره ترک اعتیاد عوارض و فشار زیادی را تحمل می کنند. در این میان افراد که برای کاهش علائم روانی و جسمانی ترک اعتیاد به طور مداوم قهوه و نوشیدنی های انرژی زا می نوشند، صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی خود وارد می کنند. پس از مدتی، مصرف این نوع نوشیدنی ها کافئین و کدئین مورد نیاز بدن آن ها تامین نمی کند و دوباره به مصرف مواد بر می گردند.
  • مصرف قهوه روند بهبودی را مختل می کند: قهوه علاوه بر اینکه اعتیادآور است، منجر به برهم خوردن نظم خواب، بی خوابی و افزایش اضطراب و استرس می شود. افزایش استرس روند بهبودی و درمان اعتیاد را مختل کرده و باعث می شود فرد با بروز تکانش های عصبی و روانی شرایط غیرنرمالی را بگذراند.
  • قهوه رفتار پرخطر را افزایش می دهد: قهوه باعث افزایش تحریک پذیری مغز می شود. تحریک مغز در کنار بی قراری و اضطراب ناشی از قطع مصرف مواد احتمال بروز رفتارهای غیر عادی، پرخطر و پرخاشگری را افزایش می دهد. در این حالت ممکن است فرد با توجه محیط و شرایطی که در آن قرار دارد واکنش و رفتار نامناسبی نشان داده و برای خود و دیگران خطر آفرین باشد.
  • افزایش مشکلات گوارشی و تغذیه ای د راثر مصرف قهوه: اغلب افراد قهوه را همراه با شکر مصرف می کنند و همین موضوع باعث کاهش ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری ها می شود. از طرفی کاهش قند خون ناشی از نوشیدن قهوه بیمار در حال ترک را به سمت مصرف مجدد مواد مخدر و اعتیاد شدیدتر سوق می دهد. همچنین قهوه و نوشیدنی های کافئین دار، میل به مصرف مواد غذایی را در فرد سرکوب کرده و بیماردچار کاهش وزن و سوءتغذیه شدیدتری می شود.

مضرات قهوه برای ترک اعتیاد

برای ترک اعتیاد چه چیزهایی نباید بخوریم؟

اعتیاد و مصرف طولانی مدت انواع مواد مخدرباعث مختل شدن عملکرد دستگاه گوارش و عمل هضم و جذب مواد غذایی در بدن می شود. از طرفی اعتیاد موجب کاهش توجه فرد به سلامت بدن خود و رژیم غذایی سالم می شود. از این رو فرد معتاد معمولا دچار ضعف و بی حالی و در معرض سوء تغذیه و کمبود شدید مواد مغذی قرار دارد.

در افرادی که به تازگی مصرف مواد را کنار گذاشته و روند درمان اعتیاد خود را آغاز کرده اند، دریافت وعده های غذایی و میان وعده های منظم و مقوی اهمیت فراوانی دارد. در غیر این صورت دچار افت قند خون شده و تمایل و وسوسه آن ها برای مصرف مجدد مواد افزایش می یابد.

این افراد باید از خوردن هر نوع خوراکی که باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی و از دست دادن کنترل اعصاب می شود اجتناب نمایند. از جمله این خواکی ها می توان به شکر، قهوه، چای و کاکائو اشاره کرد.

حتما بخوانید: تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

بهترین جایگزین قهوه در زمان ترک اعتیاد

نوشیدن قهوه در دوران ترک اگرچه ممکن است انرژی مناسب و دلچسبی به فرد بدهد، اما اگر فرد با مصرف قهوه رفتارهای پرخطر و غیرقابل کنترلی از خود بروز دهد بهتر است از نوشیدن آن صرف نظر کند.

این افراد بهتر است نوشیدنی های دیگری را جایگزین قهوه و نوشیدنی های کافیئن دار نمایند.

در ادامه چند چند نوشیدنی را به شما معرفی خواهیم کرد که علاوه بر افزایش انرژی به کنترل دردو بی قراری در زمان ترک اعتیاد به شما کمک خواهد کرد.

  • سرکه سیب: سرکه سیب که طی یک فرآیند تخمیری از سیب بدست می آید، یک تقویت کننده انرژی و جایگزینی مناسب برای قهوه در دوره ترک اعتیاد است.
  • دمنوش نعنا: دمنوش و چای نعنا باعثث تقویت سیستم دفاعی بدن، کاهش استرس، ایجاد آرامش و نشاط در فرد می شود.
  • لیمو ترش تازه: لیموترش یک سم زدای قوی است که با داشتن آنتی اکسیدان های فعال باعث سم زدایی بدن و پاکسازی خون از مواد سمی در زمان درمان اعتیاد می شود. نوشیدنی آب و لیمو تازه بدون کالری و کافئین و غنی از ویتامین C بوده و گزینه ای مناسب برای آغاز یک روز پر انرژی است.
  • آب نارگیل: آب و عصاره نارگیل یک نوشیدنی مقوی و آرامبخش با ارزش غذایی بالا است که باعث افزایش انرژی و نشاط در افراد می شود.
  • پروبیوتیک ها: موادغذایی و نوشیدنی های پروبیوتیک به جذب بهتر ویتامین B در بدن کمک کرده و باعث کاهش افسردگی می شوند.

کلام پایانی

با توجه به موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که نوشیدن قهوه اگرچه باعث افزایش انرژی و نشاط در فرد شده و بیمار بی حوصلی و بی حالی کمتری را تحمل می کند، اما مضرات قهوه برای بیمار در حال ترک اعتیاد بیش از فواید آن است.

بنابراین توصیه می شود در دوره ترک اعتیاد در منزل از نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا و حاوی کافئین بپرهیزید. بعد از درمان اعتیاد و بازگشت به زندگی سالم فرصت کافی برای لذت بردن از نوشیدن یک فنجان قهوه برای شما وجود دارد. در دروه طول دوره درمان تحت نظر پزشک متخصص از یک رژیم غذایی سالم و مقوی پیروی کنید تا آسیب های وارد شده بر بدن شما جبران شده و توان از دست رفته را باز یابید.

نظر خود را اضافه کنید