ماندگاری الکل در بدن چقدر است؟

ماندگاری الکل در بدن چند روز است؟ الکل تا چند روز در ادرار، مو، نفس، خون، بزاق و شیر مادر باقی می ماند؟ معتبرترین روش برای تشخیص مصرف الکل چه آزمایشی است؟

تشخیص مصرف الکل از جهات مختلف از جمله اعتیاد به نوشیدن الکل، تاثیر الکل بر فرآیندهای مغز و واکنش های بدن و اختلال در روند اثربخشی برخی داروها حائز اهمیت است. از این رو در این مقاله به موضوع مدت ماندگاری الکل در بدن  خواهیم پرداخت.

ماندگاری الکل در بخش های مختلف بدن با هم متفاوت بوده و به میزان الکل مصرفی و سرعت متابولیسم بدن بستگی دارد. مصرف الکل توسط هر شخص را می توان بعد از ساعت ها، روزها و حتی هفته ها به کمک آزمایشات مختلف تشخیص داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدت زمان باقی ماندن الکل در بدن و تشخیص آن در آزمایش های گوناگون تا پایان این مقاله با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک همراه باشید.

چگونه می توان مصرف الکل را تشخیص داد؟

علاوه بر علائم و شواهد رفتاری که می تواند نشان دهد فردی الکل نوشیده است، آزمایشات مختلفی نیز برای تشخیص مصرف الکل وجود دارد. تست تنفس، آزمایش خون، بزاق، ادرار، مو و شیر مادر روش هایی دقیق برای آشکار سازی نوشیدن الکل هستند. اما نتایج هر یک از این آزمایشات در مدت مشخصی مصرف نوشیدنی های الکلی را مثبت نشان می دهد. زیرا ماندگاری الکل در بخش های مختلف بدن متفاوت است.

حتما بخوانید: بهترین مرکز ترک اعتیاد به الکل

ماندگاری الکل در ادرار چقدر است؟

الکل تا مدت ها بعد از آخرین نوشدین در ادرار باقی مانده و قابل تشخیص است. آزمایشات معمول ادرار که در آن ها متابولیت های الکل از جمله اتیل گلوکورونید مورد ردیابی قرار می گیرد حدود 12 تا 48 ساعت بعد از آخرین نوشیدن الکل را تشخیص می دهند. آزمایشات پیشرفته تری نیز وجود دارد که می تواندتا 80 ساعت بعد نیز مصرف نوشیدنی های الکلی را تشخیص دهد.

تست الکل تنفسی

ماندگاری الکل در نفس چقدر است؟

ماندگاری الکل در نفس به مقدار الکل مصرفی بستگی دارد و تا زمانی که الکل درخون جریان دارد در نفس نیز وجود خواهد داشت. به بیانی دیگر ماندگاری الکل در خون و نفس یکسان است.

سریعترین روش برای تشخیص مصرف الکل یک دستگاه کوچک است که غلظت الکل در خون (BAC) اندازه گیری می کند. برای این تست کافیست فرد در لوله متصل به دستگاه بدمد تا عدد مربوط به BAC روی صفحه نمایش نشان داده می شود. اگر این عدد بالاتر از 02/0 باشد شخص ایمین لازم برای انجام کارهای نیازمند دقت و توجه مانند رانندگی را ندارد. آزمایش تنفس تا 24 ساعت بعد از آخرین نوشیدن مصرف الکل را تشخیص می دهد.

الکل چه مدت در خون باقی می ماند؟

هر چه فرد الکل بیشتری نوشیده باشد یا میزان الکل نوشیدنی بیشتر باشد ماندگاری آن خون طولانی تر خواهد بود. به طور معمول یک کبد سالم یک ساعت زمان لازم دارد تا یک استکان نوشیدنی الکلی را از خون خارج کند. یعنی تا 24 ساعت بعد از نوشیدن الکل در آزمایش خون قابل تشخیص است. اگر در فواصل زمانی کوتاه باز هم الکل بنوشید ماندگاری الکل در خون افزایش می یابد.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

الکل چه مدت در بزاق باقی می ماند؟

نوشیدن الکل حدود 24 تا 48 ساعت در بزاق دهان باقی می ماند و از طریق آزمایش بزاق می توان آن را تشخیص داد.

ماندگاری الکل در مو چقدر است؟

الکل در فولیکول های مو تا 3 ماه بعد از مصرف باقی می ماند. تشخیص مصرف الکل با آزمایش مو تا 90 روز بعد امکان پذیر است.

الکل چه مدت در شیر مادر باقی می ماند؟

بعد از نوشیدن یک استکان نوشیدنی الکلی، الکل حدود 2 تا 3 ساعت در شیر مادر باقی می ماند و از طریق آزمایش قابل تشخیص است. با توجه به اثرات زیان بار الکل برای نوزاد بهتر است مادر تا سه ساعت بعد از نوشیدن الکل از شیردهی به کودک خود بپرهیزد.

حتما بخوانید: مصرف الکل چه عوارضی برای زنان دارد؟

روند خروج الکل از بدن

معده اولین عضو بدن است که الکل وارد آن می شود. معده برخی افراد آنزیم هایی به نام ADH و ALDH دارد که الکل را تجزیه می کند و بخشی از آن را به خون می فرستد. در بقیه افراد که این آنزیم ها وجود ندارد یا مقدار آن ها خیلی کم است، الکل روده کوچک فرستاده شده و از آنجا وارد خون می شود. الکل همراه با خون به کل بدن منتقل شده در این مرحله آثار خود را نشان می دهد.

خون حاوی الکل وارد کبد می شود. کبد که مهمترین وظیفه را در تجزیه الکل بر عهده دارد شروع به پاکسازی خون می کند. حدود 90 درصد الکل خون توسط کبد حذف شده و 10 درصد باقی مانده از طریق کلیه ها، ریه و پوست از بدن خارج می شود.

ماندگاری الکل در بدن

عوامل موثر در ماندگاری الکل در بدن

الکل معمولا با سرعت ثابتی در بدن تجزیه می شود اما برخی افراد اثرات الکل را به مدت طولانی تری احساس می کنند. به عبارت دیگر ماندگاری الکل در بدن آن ها بیشتر است. دلیل این اتفاق تفاوت غلظت الکل در خون یا BAC است. بلافاصله بعد از ورود الکل به جریان خون، بدن سوخت و ساز آن را با نرخ 20 میلی گرم بر دسی لیتر بر ساعت آغاز می کند. به عبارت دیگر، اگر الکل موجود در بدن شخصی 40 میلی گرمبر دسی لیتر خون باشد، با گذشت 2 ساعت این الکل در بدن او تجزیه می شود.

غلظت الکل در خون در افراد مختلف متفاوت بوده و به عوامل متعددی از جمله سن، وزن، سلامت عمومی بدن، ژنتیک، جنسیت، سلامت کبد، داروهای مصرفی، نوشدنی الکل با معده خالی، مقدار و درصد الکل نوشیدنی مصرفی بستگی دارد. با توجه به همه این موارد زمان لازم برای سوخت و ساز نوشیدنی های الکلی مختلف را می توان اینگونه تخمین زد:

  • یک شات کوچک مشروبات الکلی: 1 ساعت
  • یک پیمانه آبجو: 2 ساعت
  • لیوان بزرگ شراب: 3 ساعت
  • چند نوشیدنی: چندین ساعت

نظر خود را اضافه کنید