قرص روانگردان ال اس دی : آسیب ها و روش ترک اعتیاد

قرص روانگردان ال اس دی یا LSD مخفف Lysergic acid diethylamide که آن را با نام اسید نیز می شناسند، ماده اعتیاد آور و توهم زا نیمه صنعتی است. این ماده خطرناک از ترکیب نوعی قارچ طبیعی و ماده صنعتی دی اتیل آمید بدست می آید.

گیرنده های سرتونین در بدن، در درک و تفسیر واقعیت نقش دارند. در حالت طبیعی مغز محرک های اضافه و نامربوط را حذف می کند تا ادراک صحیحی از واقعیت داشته باشد. با فعال شدن بیش از حد گیرنده های سرتونین تحت تاثیر ال اس دی، محرک های نامربوط در مغز پردازش شده و ادراک واقعی مختل می شود. در ادامه اطلاعات بیشتر در مورد این قرص را از زبان یک کلینیک ترک اعتیاد در تهران بخوانید.

قرص روانگردان ال اس دی

این ماده توهم زا بی رنگ و بی بو به صورت خوراکی و به شکل قرص، آدامس، کپسول و قطره مصرف شده و حدود30 الی 60 دقیقه بعد از مصرف اثرات آن نمایان می شود. تنها مقدار اندکی از این ماده یعنی به اندازه دو دانه نمک اثرات ماده را بروز می دهد. برای پیشگیری از اعتیاد دانستن برخی اطلاعات در مورد این داروی روانگردان خطرناک لازم و ضروری است.

مصرف کنندگان قرص ال اس دی باور دارند تجربیاتی را احساس کرده اند. درحالی که وقایعی که آن ها از آن صحبت می کنند فقط در مغزشان اتفاق افتاده است. گاهی فرد از دیدن صداها و شنیدن رنگ ها می گوید که ناشی از تداخل حواس به دلیل مصرف LSD است.

قرص روانگردان ال اس دی که قوی ترین ماده توهم زا در جهان است، اولین بار در سال 1938توسط شیمیدان سوییسی آلبرت هافمن به منظور درمان اختلالات تنفسی تولید شد. امروزه این ماده غیر قانونی بوده به نام های دیگری از جمله اسید (Acid)، تریپ (Trip)، تبز (Tabs)، لاکی (Lucky)، داتز (Dots) و میکرودات (MicroDot) نیز شناخته می شود. (در مقاله دیگری از بلاگ کلینیک تهران پاک درباره روش‌های ترک ال اس دی توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را نیز بخوانید)

انواع ال اس دی

ال اس دی تنها یک نوع دارد و آن خود LSD است. تنها موردی که در ال اس دی تفاوت ایجاد می کند میزان خلوص ماده فعال آن است.

در آخرین مرحله تولید ال اس دی، ناخالصی ها و ایزومرهای غیرفعال از ماده اصلی جداسازی می شود. حدود 30 درصد محصول نهایی ال اس دی خالص و 70 درصد باقی مانده ایزومرهای غیرفعال هستند. این ناخالصی ها بر مغز تاثیری ندارند اما اثرات سوء فراوانی بر بدن دارند.

بیشتر بخوانید: قرص ماشروم چیست و با ال اس دی چه تفاوتی دارد؟

 

عوارض مصرف ال اس دی

مصرف ال اس دی اثرات شدید و گاه جبران ناپذیری بر روح و روان و جسم فرد دارد. عوارض مصرف ال اس دی را می توان اینگونه بیان کرد:

1 – عوارض ذهنی و روانی ال اس دی

  • توهم و هذیان پارانوئید
  • اختلال در تفکر و استدلال انتزاعی
  • آشفتگی ادراکی
  • مسخ شخصیت
  • اختلال ادراکی ماندگار
  • اختلال در تمرکز، توجه و دقت
  • تغییرات خلقی شدید
  • اختلال در قضاوت.

بیشتر بخوانید:قرص روانگردان ال اس دی : آسیب ها و روش ترک اعتیاد

2 – عوارض جسمانی ال اس دی

  • عدم احساس درد
  • تاری دید
  • تهوع و تشنج
  • سرگیجه
  • قهقه های ناگهانی
  • عدم تعادل و ناهماهنگی در حرکت
  • لرزش و تنفس نامنظم
  • افزایش دمای و بدن و تعریق شدید
  • افزایش ضربان و تپش قلب و فشار خون
  • گشاد شدن مردمک چشم و واکنش به نور
  • کما و خطر مرگ در صورت استفاده طولانی مدت و دوز بالا.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

اعتیاد به ال اس دی

اگر اعتیاد را تنها وابستگی فیزیکی و جسمانی به یک ماده بدانیم، مصرف ماده ال اس دی موجب اعتیاد نمی شود. اما مصرف مداوم و طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت شده و مصرف کننده برای تجربه حس و حال خوش مصرف اولیه، مقدار بیشتری ماده روانگردان مصرف می کند.

LSD از نظر ذهنی و روانی صدمات جبران ناپذیری بر مغز و سیستم عصبی فرد دارد و وابستگی روانی شدیدی به دنبال دارد. به طوری که  فرد برای مصرف دوباره دچار وسوسه، اضطراب و سردرگمی می شود.

حتما بخوانید: ترک اعتیاد در منزل

ترک قرص روانگردان ال اس دی

اغلب افراد مصرف کننده قرص روانگردان ال اس دی اعتقاد دارند که این ماده اعتیاد آور نیست و نیازی به اقدان برای درمان و ترک وجود ندارد. این افراد فکر می کنند هر زمان که بخواهند می توانند به راحتی مصرف آن را کنار بگذارند و از عوارض از بین رفتن اثر ال اس دی اطلاعی ندارند. اما باید بدانیم این ماده مخدر صدمات فراوانی به روان و مغز فرد وارد می کند و برای ترک آن مشاوره با پزشک متخصص و تیم روانکاوی ضروری است.

با توجه به وابستگی روانی قرص روانگردان ال اس دی ، باید میل به مصرف مجدد در فرد مصرف کننده طی روند ترک از بین برود.  ترک و درمان مصرف LSD با جلسات مشاوره و روان درمانی فردی و گروهی و پیگیری تیمی متخصص شامل روانپزشک، روانشناس و رواندرمانگر دنبال می شود.

بیشتر بخوانید: انواع مواد مخدر جدید و انواع روانگردان ها

تجربه مصرف ال اس دی

تجربه مصرف LSD اثرات ادراکی فراوانی بر حواس پنج گانه، تفکر و عواطف فرد بر چای می گذارد. یا مصرف قرص ال اس دی فرد دچار لرزش، احساس سبکی در سر و فشار بر بدن می شود. همچنین بینایی وی با دیدن رنک های تند، دید تار، هاله نور ئ تغییر در رنگ و شکل اشیا تحت تاثیر قرار می گیرد.

ادراک مصرف کننده از زمان تحریف شده و فرد گذر زمان را تندتر یا کندتر حس می کند. افکار غیر معمول به سرعت از ذهن شخص عبور کرده و احساس برتری به او می دهد.

یک تجربه مصرف ال اس دی این بوده که  فرد همزمان احساس اضطراب و گیجی دارد. در عین حال سرخوشی، خوشبختی، آرامش و زندگی در رویا را نیز تجربه می کند.

بیشتر بخوانید :عوارض اعتیاد به تریاک و شناخت علائم آن

سوالات متداول :

1 – مدت زمان اعتیاد به قرص ال اس دی چقدر است؟

تاثیرات قرص LSD به عنوان یک داروی محرک خیلی زود در رفتار مشخص می شود و سه تا چهار روز پس از مصرف مداوم، فرد به آن معتاد می شود.

2 – آیا مصرف LSD در ظاهر مشخص می شود؟

تاثیر قرص روانگردان ال اس دی بیشتر از آن که فیزیکی باشد، روحی و روانی است. مهم ترین تاثیرات فیزیکی این دارو شامل افزایش ضربان قلب، کاهش دید، مشکلات تنفسی و لرزش بدن است. تاثیرات روانی آن نیز شامل توهم و هذیان، کاهش قدرت تمرکز و آشفتگی ادراکی است.

3 – آیا اعتیاد به قرص ال اس دی درمان دارد؟

خوشبختانه کنار گذاشتن قرص LSD هم مثل هر داروی روانگردان دیگری امکان پذیر است. بهترین روش ترک اعتیاد به این دارو، شرکت در جلسات مشاوره و روان درمانی فردی و گروهی در یک کلینیک ترک اعتیاد است. برای دریافت مشاوره رایگاه با کارشناسان کلینیک تهران پاک تماس بگیرید.

همچنین می توانید از طریق فرم زیر ، سوالات و نظرات خود را با متخصصین کلینیک در میان بگذارید.

نظر خود را اضافه کنید