آیا قرص دراگون برای ترک اعتیاد موثر است؟

قرص دراگون چیست؟ آیا قرص دراگون برای ترک اعتیاد موثر است؟ مصرف قرص و کپسول دراگون چه عوارضی دارد؟

بسیاری از افراد مبتلا در دام اعتیاد که از وضعیت بیماری و اعتیاد خسته شده و به دنبال راهی برای نجات خود هستند گاهی برای ترک اعتیاد به هر روش غیر علمی و مصرف هر نوع دارویی روی می آورند. قرص دراگون یکی از همین داروهای ترک اعتیاد است در برخی موارد توسط افراد مورد سوءمصرف قرار می گیرد. دراگون خود اعتیادآور بوده و در اثر استفاده نادرست مشکلاتی مانند تشنج و حتی را برای افراد به دنبال دارد.

در این مقاله از کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک به معرفی قرص دراگون، دلایل مصرف، عوارض جانبی و بررسی تاثیر آن بر ترک اعتیاد خواهیم پرداخت.

قرص دراگون چیست؟

قرص دراگون (Dragon) دارویی مفرح و ضد اضطراب مشابه تریاک است امروزه توسط بسیاری از افراد و مراکز ترک اعتیاد نامعتبر به عنوان داروی ترک اعتیاد مصرف می شود. این مصرف این دارو آزمایش اعتیاد را ثبت نشان نمی دهد اما مانند سایر مواد مخدر باعث وابستگی جسمی و روانی در افراد خواهد شد.

ماده اولیه و اصلی این دارو میراگینین (Mitragynine) است (که در زبان فارسی با نام های میتراژینین و میراگنین نیز شناخته می شود) و از گیاهی به نام کراتوم بدست می آید.

کراتوم یک گیاه استوایی است که به طور طبیعی در آسیای جنوب شرقی می روید. برگ های این گیاه به طور سنتی دست چین شده و در آفتاب خشک می شود. سپس به پودر ریز تبدیل شده و به صورت دم کرده (چای)، قرص، کپسول یا عصاره مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه کراتوم به دلیل خواص روانگردانی و شادی آور بودن و انرژی زایی و تسکین درد در ابتدا جایگزین تریاک و سپس شیره تریاک شد. بدون آنکه افراد از اعتیادآور بودن گیاه کراتوم و ماده میراگینین اطلاع داشته باشند.

قرص های دراگون با دوز معمولی، حاوی میزان کمی میراگینین هستند و در نتیجه حالت سرخوشی کمتری ایجاد می کنند. در واقع هر چه میزان میراگینین قرص بیشتر باشد، حالت سرخوشی ایجاد شده بیشتر خواهد بود.

گاهی در قرص های دراگون علاوه بر میراگینین از ترکیبات دیفنوکسیلات و دیگر مسکن های قوی نیز استفاده می شود که اثر کاهش درد این قرص را افزایش می دهد.

برخی سودجویان نیز برای اینکه دراگون را یک داروی گیاهی و بدون ضرر و عوارض معرفی کنند به ترکیب آن آویشن و رزماری که عطر گیاهی قوی دارند اضافه می نمایند.

قرص دراگون در ایران به صورت 2.1 تا 2.2 به فروش می ‌رسد. رنگ اصلی دراگون قهوه ‌ای یا نارنجی است ولی در ایران نمی ‌شود بر اساس رنگ خلوص و قدرت قرص را تشخیص دارد. این قرص در خارج از ایران به شکل پودر و کپسول وجود دارد.

قرص و کپسول دراگون

دلایل مصرف کپسول دراگون

یکی از دلایل افراد برای مصرف قرص و کپسول دراگون درمان اختلالات جنسی مردان است. اما اغلب افرادی که مصرف دراگون روی می آورند کسانی هستند که گول تبلیغات پوچ سودجویان را خورده و از این دارو را برای ترک اعتیاد به مواد مخدر مصرف می کنند.

دراگون حتی در برخی مراکز ترک اعتیاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید بدانید که این دارو نه تنها تاثیری در ترک اعتیاد ندارد بلکه خود اعتیادآور بوده و عوارض جانبی شدیدی را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: داروی گیاهی برای ترک اعتیاد

عوارض جانبی مصرف قرص دراگون

همه داروهایی که برای درمان بیماری های مختلف مصرف می شوند اغلب با عوارض جانبی همراه هستند. قرص دراگون نیز به دلیل اعتیادآور بودن و ایجاد وابستگی شدید، از این قاعده مستثنی نیست و مصرف آن عوارض و پیامدهای ناخواسته و گاه شدیدی را به دنبال دارد.

در واقع با افزایش دوز مصرف دراگون شخص حالت سرخوشی بیشتری را تجربه می کند و همین موضوع می تواند باعث اوردوز و افزایش احتمال تشنج، کما و حتی مرگ شود.

تشنج ایجاد شده در اثر مصرف دراگون بسیار شبیه به تشنج ناشی از مصرف ترامادول است.

عوارض جانبی مصرف دراگون به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • اختلال در خواب به صورت کم خوابی و بی خوابی
  • وابستگی جسمانی شدید
  • علائم خماری شبیه به ترک تریاک مانند بدن درد شدید، لرزش بدن و عدم تعادل روحی و اخلاقی
  • آسیب به کبد در زمان تشنج مانند کبد چرب
  • احتمال خطر تشنج و مرگ در صورت مصرف بیش از حد

لازم به ذکر است این قرص با داروهایی مانند ترامادول و نوشیدنی های الکی تداخل دارد و نباید به صورت همزمان مصرف شود.

طبق تحقیقات انجام شده مصرف داروهای گیاهی حاوی میراگینین با ترامادول باعث اوردوز شده و خطر مرگ را برای مصرف کننده به همراه دارد. هر چه میراگینین موجود در قرص بالاتر باشد خطر تشنج و کما بیشتر خواهد. میراگینین بالا در قرص‌ های دراگون VIP وجود دارد.

در صورتی که فرد در زمان مصرف این قرص دچار تشنج شود باید از مصرف مجدد آن حتی به میزان کن خودداری نماید. زیرا احتمال تشنج شدید و مرک برای او افزایش می یابد.

تشنج در زمان مصرف دراگون ارتباط مستقیمی با وضعیت سلامت کبد مصرف ‌کننده دارد. اثرات این دارو در کوتاه مدت به مراتب بیشتر از تاثیر مواد مخدر بر بدن گزارش شده است. در صورتی که مشکلات کبدی از جمله کبد چرب دارید از مصرف این دارو بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: برای ترک تریاک چه قرصی بخوریم

آیا دراگون اعتیاد آور است؟

مصرف خود سرانه، کنترل نشده و بدون تجویز قرص دراگون باعث می شود بدن به مرور به این ماده وابستگی جسمی و روانی پیدا کند و عدم مصرف آن حالت خماری را برای فرد ایجاد کند.

اعتیاد به دراگون بسیار خطرناک است و آسیب های جدی به کبد و کلیه وارد می کند.

علائم خماری دراگون بسیار شبیه به خماری و ترک اعتیاد تریاک است. به همین دلیل اغلب افراد برای کنترل علائم قطع مصرف و ترک اعتیاد به مصرف دوزهای بالاتر دراگون یا مصرف مجدد مواد مخدر این بار با مقدار و تکرار بیشتر روی می آورند.

پیامدهای قطع ناگهانی قرص دراگون

با قطع ناگهانی دراگون ممکن است پیامدها و عوارض زیر در فرد بروز نماید:

  • احساس درد شدید
  • لرزش بدن
  • بد خلقی
  • بهم خوردن تعادل روحی

ترک اعتیاد قرص دراگون

همانطور که گفته شد قرص دراگون وابستگی روانی و جسمانی شدید ایجاد می کند. در نتیجه ترک اعتیاد به آن دشوار خواهد شود. بهترین روش برای ترک اعتیاد به قرص دراگون مراجعه به پزشک و کمک گرفتن از مراکز تخصصی است.

توصیه می شود برای ترک اعتیاد در منزل ، در زمان مراجعه به پزشک قرص مصرفی را به همراه داشته باشید تا پزشک بتواند با بررسی ترکیبات تشکیل دهنده آن، روش درمانی مناسبی را برای ترک اعتیاد در نظر بگیرد.

متخصص درمانگر با توجه به وضعیت جسمانی و شدت و مدت اعتیاد ممکن است روش های درمانی مختلف از جمله سم زدایی برای برای بیمار تجویز نماید. همچنین برای کمتر شدن علائم ترک اعتیاد ممکن است داروهایی را تجویز کند تا بیمار بتواند با کمترین صدمات و عوارض جسمانی بهبودی کامل را بدست آورد.

ترک اعتیاد دراگون مانند ترک اعتیاد به سایر مواد مخدر و روانگردان علاوه بر ترک جسمانی به روان درمانی و ترک وابستگی روانی به مصرف دارو نیز نیاز دارد.

لذا بهره مندی از خدمات روانپزشکی و روان درمانی نقش بسیار مهمی در ترک موفقیت آمیز، کم عارضه و بدون بازگشت دراگون دارد. با اینکار درمانگر طی جلسات مختلف براساس وضعیت بیمار می تواند روش درمانی را پیش ببرد.

امروزه روش های روان درمانی مختلفی از جمله گروه‌ درمانی، خانواده‌ درمانی یا روان‌ درمانی مبتنی بر روانکاوی برای افراد با شرایط مختلف توصیه می شود. گاهی نیز برای کنترل عوارض روحی ناشی از قطع مصرف دراگون مانند افسردگی با تغییر خلق و خو دارو تجویز می شود.

نظر خود را اضافه کنید