عوارض تریاک برای زنان چیست؟

عوارض تریاک برای زنان و چه به روزشان می آورد؟ متاسفانه تعداد زنان معتاد روز به روز در حال افزایش است. از طرفی زنان معمولا بیشتر از مردان اعتیاد خود را پنهان می کنند و شرایط تهیه مواد برای آن ها دشوار تر است. بنابراین مشاهده می شود اعتیاد زنان در برخی موارد انحرافات اخلاقی و ارتکاب به جرائم مربوط به مواد مخدر مانند جابجایی مواد را به دنبال دارد.

گرایش زنان معمولا به مصرف تریاک است و سایر مواد مواد مخدر مانند شیشه، الکل، کراک، هروئین، حشیش  اکستازی در اولویت های بعدی قرار دارند. به طوری که بیش از 55 درصد زنان معتاد، تریاک مصرف می کنند.

براساس آمارهای رسمی سالیانه تعداد زیادی نوزاد معتاد متولد می شوند که علت آن اعتیاد مادر به مواد مخدر است.

بنابراین به دلیل گرایش بالای زنان معتاد به مصرف ماده افیونی تریاک و تاثیر منفی این ماده مخدر بر جنین و نوزاد قصد داریم در این مقاله به عوارض تریاک برای زنان بپردازیم. پس با بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران همراه باشید.

 حتما بخوانید:روشهای  ترک اعتیاد زنان

تاثیر اعتیاد به تریاک بر باروری زنان

مصرف مواد مخدر از جمله تریاک تاثیر قابل توجهی در ناباروری زنان دارد. مواد مخدر معمولا موجب کاهش میل جنسی، اختلال درتخمک گذاری و کاهش تخمک ها می شود. در نتیجه زنان با اعتیاد نابارور می شود. اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر نازایی موجب افزایش احتمال بارداری خارج از رحم نیز خواهد شد.

این عوارض نه تنها در زنان معتاد بلکه در زنانی که خود اعتیاد ندارند اما به مدت طولانی در معرض دود مواد مخدر قرار داشته اند مشاهده می شود.

همچنین مصرف تریاک و سایر مواد افیونی زمینه ساز بیماری التهابی لگن و HIV بوده و سقط جنین را افزایش می دهد.

با توجه به مواد ذکر شده زنان برای جلوگیری از ناباروری و درمان نازایی باید از مصرف هر نوع ماده مخدر و سیگار اجتناب کرده و سعی کنند در معرض دود ایم مواد نیز قرار نگیرند. در صورت اعتیاد به تریاک و سایر مواد مخدر نیز لازم است پیش از اقدام به بارداری تحت نظر پزشک متخصص اقدام به درمان اعتیاد نمایند. (در مقاله دیگری از بلاگ کلینیک تهران پاک درباره بهترین زمان ترک اعتیاد در بارداری صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز حتما بخوانید)

بیشتر بخوانید: قرص بوپرنورفین چه عوارضی دارد و چطور از آن خلاص شویم؟

درمان اعتیاد نوزاد معتاد

عوارض تریاک برای زنان باردار

استفاده از هر نوع ماده مخدر از جمله تریاک عوارض شدید و گاه جبران ناپذیری را برای مادر و جنین به دنبال دارد. اگر باردار هستید و به تریاک اعتیاد دارید یا به علت سوء مصرف ماده مخدر توسط اعضای خانواده در معرض دود تریاک قرار دارید باید هرچه سریعتر توسط پزشک معاینه شوید.

پزشک متخصص باید ابتدا سلامت مادر و جنین را بررسی کرده و سپس برای ترک اعتیاد مادر برنامه ریزی نماید. مصرف تریاک و اعتیاد به آن برای سلامت مادر و فرزند مضر است و عوارض مختلفی را برای هریک در پی دارد.

از جمله عوارض تریاک و مشتقات آن برای مادر می‌ توان به مشکلات تنفسی و ریوی، عفونت ناشی از استفاده از سرنگ مشترک برای مصرف تزریقی تریاک، بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی و کما اشاره کرد. سقط جنین، سقط جفت، مرده زایی، زایمان زودرس، نوزاد نارس، اندازه کوچک سر، مرگ ناگهانی نوزاد، کاهش وزن هنگام تولد و سندروم پرهیز نوزاد نیز عوارضی است که مصرف تریاک توسط مادر برای جنین دارد.

سندروم پرهیز نوزادی به عوارضی گفته می شود که نوزادِ مادرِ معتاد با آن به دنیا می آید. مواد افیونی مانند تریاک، متادون، هروئین و شیره به راحتی از جفت عبور کرده و به نوزاد می رسد. در نهایت نوزاد با وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر به دنیا می آید. این گونه نوزادان چنانچه بعد از تولد مواد دریافت نکنند علائم محرومیت از مواد در آن ها مشاهده می شود.

شدت علائم ترک در نوزاد به مقدار ماده مصرفی مادر و مدت مصرف او بستگی دارد. به طور کلی نوزادی که از مادر معتاد به تریاک متولد می شود به عوارض زیر دچار می شود:

  • بی خوابی
  • بی اشتهایی
  • استفراغ شدید
  • تعریق
  • عوارض پوستی
  • گریه های بلند
  • لرزش بدن
  • خمیازه

حتما بخوانید: تاثیر ورزش بر اعتیاد چقدر است؟ | از پیشگیری تا درمان اعتیاد

تاثیر علائم ترک اعتیاد در زمان بارداری بر جنین

ترک اعتیاد در زمان بارداری بسیار مشکل و پر ریسک است و می تواند موجب بروز اثرات و علائم ترک اعتیاد در جنین شود. برخی عئارض ترک تریاک مادر مانند مشکلات تنفسی و عضلانی برای جنین بسیار خطرناک است. زیرا اکسیژن رسانی به جنین را مختل می کند.

به همین دلیل ترک اعتیاد زنان باردار به هیچ وجه نباید ناگهانی و خودسرانه باشد و حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. پزشکان معمولا برای ترک روش جایگزین را توصیه کرده و داروهایی مانند متادون یا نالوکسان را تجویز می نمایند.

تاثیر بو و دود تریاک برای زنان باردار

بو و دود تریاک همانند مصرف تریاک برای سلامت مادر و جنین مضر است. شایع ترین تاثیر دود تریاک برای جنین، کاهش رشد جنین است.

به عبارت دیگر در صورتی که مادر باردار به مدت طولانی در معرض دود تریاک قرار داشته باشد، خود و جنین به همان عوارضی دچار می شود که مصرف و اعتیاد به تریاک برای مادر و جنین دارد.

تاثیر اعتیاد به تریاک بر باروری زنان

درمان اعتیاد نوزاد معتاد

اگر نوزاد به مدت طولانی در معرض دود تریاک و مواد مخدر قرار بگیرد یا از مادر معتاد متولد شود به طور ناخواسته معتاد می شود. اعتیاد این نوزاد را نمی توان در خانه درمان کرد و باید حتما در بیمارستان یا درمانگاه و تحت نظر پزشک ترک داده شود.

چراکه چنین نوزادی بسیار بی قرار است و نمی توان به راحتی او را آرام کرد و برای ترک نیاز به دارو نیز دارد.

پزشک با تجربه با توجه به علائم نوزاد، میزان و درجه اعتیاد او را تشخیص داده و سپس برای درمان اقدام می کند. ترک و بهبودی کامل نوزاد به مقاومت بدن وی، اقتصاد خانواده، میزان و مدت زمان مصرف مادر یا قرار گرفتن در معرض دود مواد مخدر بستگی دارد.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

نظر خود را اضافه کنید