عوارض اعتیاد به تریاک و شناخت علائم آن

عوارض اعتیاد به تریاک و شیره صدمات جبران ناپذیری را برای سلامت بدن به همراه دارد. تریاک ماده ای صمغ مانند است که از درون گیاه سبز و نارس خشخاش بدست می آید. شیره گیاه در ابتدا سفید بوده و در مجاورت هوا به قهوه ای تیره تغییر رنگ می دهد. این ماده که به شدت اعتیادآور است، از زمان های قدیم تا کنون یکی از در دسترس ترین و رایج ترین مواد مخدر در ایران بوده و مورد سوء مصرف قرار می گیرد.

دانستن اطلاعاتی در مورد عوارض اعتیاد به تریاک می تواند در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد. حتما می دانید که تریاک یکی از پرمصرف ترین مواد مخدر در ایران است که مصرف و اعتیاد به آن در بین اقشار و سنین مختلف در جامعه رواج داشته و افراد مختلف را در دام خود گرفتار می کند.

تریاک در ترکیبات سایر مخدرهای افیونی مانند شیره، هروئین، کراک، متادون و اکسی کودون نیز استفاده می شود.

افراد معتاد به تریاک آن را به صورت خوراکی، تدخینی و تزریقی مورد سوئ مصرف قرار می دهند. در صورت مصرف خوراکی نئشگی زودتر اتفاق افتاده و علائم خماری نیز سریعتر بروز می کند. با این روش مصرف مشکلات قلبی، دیابت، آسیب ها و اختلالات گوارشی برای فرد پیش می آید. در موارد شدیدتر نیز احتمال خفگی، تشنج، مسمومیت حاد و مرگ وجود دارد. در ادامه با مرکز ترک اعتیاد تهران پاک همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

حتما بخوانید: ترک اعتیاد در منزل

علائم اعتیاد به تریاک

اغلب در ابتدای مصرف فرد تصور می کند احسای آرامش و تمرکز بیشتری دارد و عملکردش بهبود یافته است. همچنین فکر می کند می تواند مصرف خود را کنترل کرده و هرزمان بخواهد مصرف خود را قطع کند. اما با گذشت زمان متوجه می شود برای رسیدن به حال و هوایی که در روزهای اول تجربه کرده ناچار است مصرف خود را افزایش دهد و بدون مصرف تریاک نمی تواند عملکرد طبیعی داشته باشد.

تشخیص اعتیاد به تریاک در روزهای اول دشوار است. اما بعد از مدتی نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک در فرد نمایان می شود. اطلاع از علائم اعتیاد به تریاک باعث می شود بتوان اعتیاد نزدیکان را در مراحل اولیه تشخیص داد و هرچه زود تر برای درمان اقدام نمود.

علائم اعتیاد به تریاک و شیره را می توان به دو دسته علائم رفتاری و علائم جسمانی تقسیم کرد:

بیشتر بخوانید: قرص روانگردان ال اس دی : آسیب ها و روش ترک اعتیاد

1-         علائم رفتاریاعتیاد

  • افت شغلی یا تحصیلی
  • کاهش مسئولیت پذیری در امور مختلف
  • ناتوانی در تمرکز بر کارها
  • کاهش اعتماد به نفس و خود کم بینی
  • احساس افسردگی و غمگینی مداوم
  • بی قراری و تحریک پذیری
  • انزوا و گوشه گیری
  • رسیدگی نکردن به ظاهر و آشفتگی و ژولیده بودن
  • درخواست پول غیر معمول از اطرافیان

2-         علائم جسمانی

  • تعریق شدید
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • تب و لرز
  • اختلال در خواب (بی خوابی یا خواب آلودگی و خمیازه کشیدن مداوم)
  • بی اشتهایی
  • گیجی و منگی
  • مشکل در بینایی و تنفس
  • کاهش تمایلات جنسی
  • انقباض مردمک چشم.

(در مقاله‌ای دیگر از بلاگ کلینیک تهران پاک، به طور کامل درباره نشانه‌ها و علائم اعتیاد توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز حتما بخوانید)

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

دلایل اعتیاد افراد به تریاک

یکی از دلایل اعتیاد افراد به تریاک باورهای غلط و نگرش هایی است که جنبه علمی ندارند. افراد مختلف از قدیم بر این باورند مصرف تریاک با عوارض جانبی کمتر برای تسکین و کاهش درد های مزمن بویژه در افراد مسن نقش بسزایی دارد و موجب درمان دیابت و کنترل قند خون می شود، همچنین اعتقاد دارند مصرف تریاک سبب افزایش قوای جنسی و بهبود کیفیت روابط جنسی خواهد شد. به علاوه این افراد معتقدند تریاک قدرت تمرکز را افزایش می دهد و نسبت به سایر مواد افیونی اعتیاد آوری کمتری دارد.

این باور های غلط، در کنار سهولت در دسترسی به این ماده و استفاده از آن به عنوان نوعی وسیله پذیرایی از مهمان در برخی مناطق موجب گرفتار شدن افراد در دام اعتیاد به تریاک شده است.

بیشتر بخوانید: قرص ماشروم چیست و با ال اس دی چه تفاوتی دارد؟

عوارض اعتیاد به تریاک و شیره

مصرف تریاک در کوتاه مدت تا 8 ساعت پس از مصرف عوارضی مانند: تهوع و استفراغ، خشکی دهان، کاهش احساس درد، کاهش فشار خون، سنگینی و رخوت دست و پا، افت عملکرد شغلی و اجتماعی، تغییرات رفتاری و روانی، احساس گرما و گرگرفتگی، خارش بینی، انقباض مردمک (سوزنی شدن مردمک) و انقباض عضلات صاف حالب و مجاری، سردرد شدید، تعریق زیاد، تب و لرز را در پی دارد.

اما مصرف طولانی مدت تریاک اثرات شدید تر و گاه جبران ناپذیری را بر جسم و روان فرد دارد. از جمله این عوارض اعتیاد به تریاک می توان به اعتیاد و وابستگی، کاهش علایق و انگیزه ‌ها، کاهش مسئولیت پذیری، از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس، افسردگی، داشتن افکار خودکشی، بی قراری و اضطراب، انزوا طلبی و دوری از اطرافیان، آسیب های ریوی، کبدی و کلیوی، کاهش فعالیت روده ها و یبوست مزمن و اختلال در دوره قاعدگی در زنان اشاره کرد.

همچنین از دیگر عوارض اعتیاد به تریاک و شیره می توان به کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ در مردان، خارش و تیره شدن پوست، تیرگی لب ها، کهیر، بی اشتهایی و سوء تغذیه، کاهش وزن شدید، بی حسی و عدم تعادل بدن، اختلال در خواب، بی خوابی شبانه و خواب آلودگی و چرت زدن در طول روز اشاره کرد.

اعتیاد به این ماده مخدر عوارض دیگری مث تضعیف سیستم دفاعی بدن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها و عفونت های ویروسی مزمن مانند ایدز و هپاتیت، کاهش سلامت عمومی به دلیل بی توجهی به وضع بهداشت و مراقبت های فردی، بیماری های دهان و دندان، کاهش و بی نظمی تنفس و خطر مرگ به دنبال مصرف زیاد را نیز به دنبال دارد.

اثرات تریاک بر مغز

ماده افیونی تریاک، اثر تضعیف کننده بر مغز دارد و با کاهش جریان خون در نواحی خاصی از مغز فعالیت های آن را کند می کند. همین امر می تواند سبب کاهش هوشیاری، اغما و حتی مرگ شود.

مغز به طور طبیعی برای مواجهه با درد و استرس ماده ای به نام اندورفین ترشح می کند. این ماده با پر کردن فواصل بین سلول های عصبی مانع از مخابره پیام درد شده و به این ترتیب فرد احساس درد کمتری خواهد داشت.

مواد افیونی با مکانیسمی شبیه به اندورفین احساس لذت خاصی را فرد ایجاد می کنند. هنگامی که شخصی به صورت مداوم و طولانی مدت اینگونه مواد را مصرف می کند دچار وابستگی و اعتیاد می شود. چراکه مغز به وجود دائمی مواد مخدر عادت کرده و آن را جایگزین اندورفین طبیعی می کند. در شرایطی که ماده مخدر تریاک به سلول های مغز نرسد فرد درد شدیدی را در بدن خود احساس کرده و برتی رهایی از این احساس ناخوشایند به مصرف دائمی و افزایشی تریاک روی می آورد.

از طرف دیگر اثرات تریاک بر مغز شامل لخته شدن خون در مغز شده و خطر سکته مغزی نیز هست.

بیشتر بخوانید: انواع مواد مخدر جدید و انواع روانگردان ها

علائم و عوارض اعتیاد به شیره تریاک

شیره یکی از مشتقات تریاک است که از جوشاندن و صاف کردن ترکیب تریاک و سوخته تریاک به دست می آید. شیره کدئین و مورفین بیشتری دارد به همین دلیل اثرات آن از خود تریاک شدیدتر و بیشتر است اما تاثیر و نئشگی آن نسبت به تریاک زود تر از بین می رود. شیره نسبت به سایر مواد مخدر مشابه اعتیادآوری بیشتری دارد.

شیره را به صورت تدخینی و خوراکی مصرف می کنند که عوارض مصرف خوراکی آن جدی تر و شدیدتر است.

افرادی که می خواهد اعتیاد به شیره را از خانوده و اطرافیان خود مخفی کنند روش خوراکی را ترجیح می دهند و برای از بین بردن آثار مصرف نیز مواد غذایی با طبع سرد مصرف می کنند.

سخن پایانی

برخی افراد به دلیل باورهای غلط شیره را برای کاهش قند خون و درمان دیابت مصرف می کنند، در حالی که شیره باعث تنگ شدن عروق قلبی و افزایش خطر سکته قلبی می شود. علاوه براین شیره باعث ایجاد مسمومیت، آسیب به دستگاه گوارش، پوسیدگی دندان ها، مشکلات کبدی، تشنج و احساس خفگی در خواب، کاهش میل و قدرت جنسی، برهم خوردن نظم چرخه قاعدگی در زنان، ضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش ابتلا به انواع بیماری‌ها، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و اختلالات تنفسی می شود.

نظر خود را اضافه کنید