بهترین روش سم زدایی بدن از مواد مخدر تنها در 3 روز

سم‌زدایی از مواد مخدر، یک تجربه چالش‌برانگیز است که افراد را در بازیابی سلامت و فرار از اعتیاد هدایت می‌کند. این فرآیند، به مجموعه‌ای از روش‌ها و مراحلی اشاره دارد که افراد به‌وسیله آن‌ها مواد مخدر را از بدن خود حذف کرده و به‌سلامتی و وضعیت بهتری بازگردند. گرچه ممکن است زمان‌بر و دشوار باشد، اما برای افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و می‌خواهند از این اعتیاد بهبود یابند، بسیار اساسی است.

روش‌ها و مراحل سم زدایی بدن از مواد مخدر می‌تواند بسیار متنوع باشد و به شرایط و نیازهای هر فرد وابسته است. عواملی نظیر نوع ماده مخدر مصرفی، میزان و مدت‌زمان مصرف و ویژگی‌های بدنی هر فرد تأثیرگذار هستند. این فرآیند ممکن است تحت نظر گروه‌های متخصص بهداشتی و روانشناسی اجرا شود که هدف آن ارتقاء روان و فیزیکی افراد در مسیر بهبود و بازیابی است.

(چنانچه می‌خواهید درباره شرایط دریافت خدمات بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد در منزل توسط پزشک متخصص کلینیک تهران پاک، به عزیزان خود کمک کنید تا در کوتاه‌ترین زمان و بدون درد از اعتیاد رهایی یابند، همین حالا با شماره 02188571026 تماس بگیرید و از مشاوران مجرب ما مشاوره دریافت کنید)

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

سم زدایی بدن از مواد مخدر چیست؟

سم زدایی بدن از مواد مخدر به معنای خارج شدن مواد سمی و مخدر از بدن است. فرقی ندارد بیمار چه نواع ماده مخدری را مصرف می کند، سم زدایی اولین مرحله در فرآیند بازتوانی و درمان و ترک اعتیاد است. چندین مرکز ترک اعتیاد بر روی روش سم زدایی بدن با شیر و رژیم غذایی و یا دارو تاکید زیادی دارند. هنگامی که بیمار معتاد تصمیم می گیرد مصرف مواد مخدر را کنار بگذارد و اعتیاد خود را درمان نماید، در اولین مرحله باید مواد مخدر به طور کامل از بدن او خارج شود که به این کار سم زدایی گفته می شود.

سم زدایی بدن از مواد مخدر چیست

از آنجایی که مصرف مواد مخدر موجب وابستگی جسمی و ذهنی می شود، در دوره سم زدایی علائم و عوارض جسمی و روحی عدم یا کاهش مصرف ماده مخدر در بیمار بروز می کند. به همین دلیل در این دوره بیمار معتاد باید تحت نظر و مراقبت پزشک، روانشناس و کادر درمانی باشد تا از عوارض شدید و ناخوشانید و گاه جبران ناپذیر پیشگیری شود.

سم زدایی از بدن به روش های مختلفی انجام می شود. انتخاب روش مناسب برای سم زدایی به نوع ماده مخدر، مقدار و مدت زمان مصرف، سن، شرایط جسمانی و روحی بیمار بستگی دارد و توسط  پزشک متخصص درمانگر اعتیاد تعیین می شود.

بیشتر بخوانید: ترک سریع متادون | بهترین جایگزین برای متادون

چگونه مواد مخدر را از بدن خارج کنیم؟

عوامل متعددی، از جمله ویژگی‌های خاص مواد مخدر، بر توانایی کلیه‌ها در دفع دارو تأثیر می‌گذارند. برای خروج گسترده دارو یا متابولیت از طریق ادرار، لازم است که محلول در آب باشد و به نحوی به پروتئین‌های موجود در جریان خون متصل نشود. در درمان مسمومیت با برخی داروها، اسیدیته ادرار با تغییر آن توسط آنتی‌اسیدها یا مواد اسیدی به‌صورت خوراکی، دفع دارو را تسریع می‌کند. توانایی کلیه‌ها در دفع داروها به این بستگی دارد. 

در صورت مصرف مواد مخدر، ممکن است نیاز باشد که آن‌ها را به‌سرعت از بدن خارج کنید.

هر نوع ماده مخدر ممکن است در بدن شما به یک‌شکل عمل کند. افزایش میزان مایعات، تغذیه سالم، نوشیدن نوشیدنی‌های سم‌زدا و ورزش می‌تواند به خروج مواد مخدر از بدن کمک کند. سم‌زدایی کامل ممکن است زمان‌بر باشد، بنابراین بهتر است حداقل یک هفته زمان دهید تا مواد مخدر به‌طور کامل از بدن شما خارج شوند.

نوشیدن آب به میزان کافی برای خروج مواد مخدر از بدن شما مفید است. روزانه دو تا سه لیتر آب بنوشید. آب غلظت مواد مخدر را در بدن شما رقیق می‌کند و ادرار متعدد هم کمک می‌کند تا مواد مخدر به‌سرعت از بدن شما خارج شوند.

استفاده از چای یا آب زغال‌اخته نیز می‌تواند مؤثر باشد. غذاهای سالم و حذف قندها و چربی‌های ناسالم از رژیم غذایی همچنین ممکن است به متابولیسم سریع‌تر کمک کند. برنامه غذایی با غنی‌تر کردن آن از سبزی‌ها و غذاهای حاوی فیبر، متابولیسم را افزایش داده و داروها را سریع‌تر از بدن شما خارج می‌کند.

آشنایی با انواع سم زدایی

سم‌زدایی از مواد مخدر، یک تجربه چالش‌برانگیز است که افراد را در بازیابی سلامت و فرار از اعتیاد هدایت می‌کند. این فرآیند، به مجموعه‌ای از روش‌ها و مراحلی اشاره دارد که افراد به‌وسیله آن‌ها مواد مخدر را از بدن خود حذف کرده و به‌سلامتی و وضعیت بهتری بازگردند. گرچه ممکن است زمان‌بر و دشوار باشد، اما برای افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و می‌خواهند از این اعتیاد بهبود یابند، بسیار اساسی است.

روش‌ها و مراحل سم‌زدایی بدن می‌تواند بسیار متنوع باشد و به شرایط و نیازهای هر فرد وابسته است. عواملی نظیر نوع ماده مخدر مصرفی، میزان و مدت‌زمان مصرف و ویژگی‌های بدنی هر فرد تأثیرگذار هستند. این فرآیند ممکن است تحت نظر گروه‌های متخصص بهداشتی و روانشناسی اجرا شود که هدف آن ارتقاء روان و فیزیکی افراد در مسیر بهبود و بازیابی است.

1. سم زدایی بدن از مواد مخدر در خانه

برای افزایش سرعت فرآیند ترک مواد مخدر، از فن‌ها و روش‌های متنوعی استفاده می‌شود. در خصوص سم‌زدایی بدن از مواد مخدر در محیط خانگی، از روش‌های متنوعی از جمله نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی، مصرف داروهای گیاهی و سایر درمان‌های طبیعی استفاده می‌شود. در اینجا به‌طور خلاصه، چندین روش را معرفی می‌کنیم. 

استفاده از دم‌نوش‌ همراه با داروهای گیاهی یک تکنیک بسیار موثر در فرآیند سم‌زدایی بدن از مواد مخدر به شمار می‌آید. بااین‌حال، باید توجه داشت که مصرف هرگونه دم‌نوش گیاهی باید تحت نظر یک پزشک متخصص طب سنتی باشد تا هیچ تداخلی با داروهای دیگر در طول درمان ایجاد نشود. در هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود که دم‌نوش‌ها را بدون دستور پزشک متخصص مصرف کنید. 

پاک سازی بدن از مواد مخدر در خانه

به‌عنوان نمونه، برخی از دم‌نوش‌های مورداستفاده برای سم‌زدایی بدن از مواد مخدر عبارت‌اند از: چای سبز، دم‌نوش شیرین‌بیان، چای بابونه، چای نعنا و خار مریم. در کنار اثرات مثبت سم‌زدایی، این دم‌نوش‌ها دارای ویژگی‌های آرام‌بخشی نیز هستند و در کاهش استرس و اضطراب در طول فرایند ترک مواد مخدر نیز موثر می‌باشند. بهتر است هرگز به‌صورت خودسرانه و بدون مشاوره پزشک متخصص از این نوشیدنی‌ها استفاده نکنید.

حتما بخوانید: بهترین دمنوش برای سم زدایی بدن از مواد مخدر

2. سم زدایی با دارو

طریقه سم‌زدایی بدن از مواد مخدر یک فرآیند حیاتی است که با استفاده از داروها، به افراد کمک می‌کند تا از اعتیاد مواد مخدر فارغ شوند. این داروها به‌منظور مداخله در علائم و اثرات ناشی از قطع مصرف مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند و با اثرگذاری بر مغز و سیستم عصبی، فرآیند سم‌زدایی را تسهیل می‌کنند.

یکی از دسته‌های اصلی داروهای مورد استفاده در سم‌زدایی، داروهای تسکین‌دهنده علائم هستند. این دسته شامل داروهایی مانند متادون و بوپرنورفین است که به‌عنوان جایگزین‌های مواد مخدر اعتیاد آور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها با افزایش تراکم گیرنده‌های مواد مخدر در مغز، اثرات مشابه را ایجاد کرده و به افراد کمک می‌کنند تا از اعتیاد خود بهبود یابند.

 در دسته دیگر، داروهای تاثیرگذار بر مسیرهای شیمیایی مغز نیز جای دارند. به‌عنوان مثال، نالترکسون یک داروی که مورد استفاده در سم‌زدایی از مواد مخدر قرار می‌گیرد، است. این دارو اثرات مواد مخدر را کاهش داده و به افراد کمک می‌کند از مصرف ادامه‌ای آن‌ها دوری کنند.

سم زدایی بدن از مواد مخدر با دارو

تجویز و استفاده از داروهای سم‌زدایی باید تحت نظر پزشکان متخصص و گروه‌های درمانی صورت گیرد. در این فرآیند مشخص می‌شود که کدام داروها بر اساس نیازهای فردی مناسب هستند. همچنین، این داروها ممکن است به همراه راهکارهای روان‌شناختی و حمایت اجتماعی استفاده شوند تا به بهترین نتایج در راستای سم‌زدایی از مواد مخدر منجر شوند.

در ترک اعتیاد سریع با سم زدایی بیمار به کمک دوز مشخص و کنترل شده برخی داروهای مسکن قوی و داروهای ضد مخدر مصرف مواد مخدر خود قطع می کند. مصرف دارو باعث می شود علائم ترک و خماری در بیمار کنترل شده و فرد کمترین سختی و رنج را تحمل کند. داروهای باید با نظر و تجویز پزشک درمانگر اعتیاد مصرف شود. مصرف خودسرانه دارو برای درمان اعتیاد صدمات جبران ناپذیری به دنبال دارد و می تواند موجب اعتیاد جدید در بیمار شود. این روش به دو صورت بکار برده می شود:

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

3. سم زدایی تدریجی

در روش سم زدایی تدریجی یا ترک تدریجی، قطع مصرف مواد مخدر به صورت تدریجی با کاهش دوز مصرفی اتفاق می افتد. این روش را می توان به صورت کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت بکار برد. در سم زدایی تدریجی میزان مصرف ماده مخدر به مرور زمان کاهش می یابد. در برخی موارد و با نظر پزشک درمانگر برای کنترل و کاهش علائم آزاردهنده ترک از یک داروی مسکن قوی مانند متادون یا بوپرنورفین استفاده می شود.

  •  روش کوتاه مدت: در این روش برای به حداقل رساندن علائم قطع مصرف مقدار مناسبی از داروی مخدر با تجویز و نظر پزشک به بیمار داده می شود. با این کار بیمار علائم خماری و درد جسمانی را ندارد. سپس با توجه به شرایط بیمار طی مدت 4 تا 7 روز مقدار مصرف مخدرهای دارویی کاهش یافته و در نهایت قطع می شود.

در این روش لازم است بیمار به مدت 10 الی 15 روز برای سم زدایی و درمان های پیشگیری و روانشناختی در مراکز ترک اعتیاد بستری و تحت مراقبت پزشکی و روانشناسی باشد.

  •  روش میان مدت: در این روش به جای ماده مخدر مصرفی داروهای آگونیست با دوز حداقلی به بیمار داده می شود. با این کار بیمار هیچگونه علائم قطع مصرف و خماری ندارد و وسوسه مصرف مخدر نیز حداقل است. طی 3 تا 6 روز داروهای جایگزین به تدریج کم و قطع شده و همزمان درمان های روانشناختی و پیشگیری از مصرف مجدد آغاز می شود.

در برخی بیماران قطع نهایی داروهای جایگزین مشکل بوده و نیاز به بستری دارد. همچنین احتمال گرایش به مصرف مجدد و بیشتر طی این دوره چند ماهه وجود دارد. به همین دلیل بعد از قطع مصرف لازم است مصرف داروهای ضد مخدر مانند نالتروکسان و داروهای ضد افسردگی و درمان های روانشناختی گروهی و فردی زیر نظر پزشک و روانشناس ادامه یابد.

  •  روش طولانی مدت: در این روش که به آن درمان نگهدانده نیز گفته می شود دوز حداقلی داروهای اگونیستی مانند متادون یا بوپرنورفین به مدت چند سال ادامه می یابد. طی این مدت باید اختلالات روانی و اجتماعی فرد کنترل و درمان شود. سپس در زمانی مناسب و با آمادگی بیمار برای ترک و قطع مصرف کامل دارد داروی مخدر نیز قطع می شود. روش طولانی مدت نیز مانند میان مدت احتمال عود مصرف زیاد و قطع کامل دشوار است.

4. سم زدایی سریع

در روش سم زدایی سریع مصرف ماده مخدر به طور ناگهانی قطع شده و علائم قطع مصرف و خماری با استفاده از داروهای آنتاگونیست کنترل می شود. این روش سم زدایی به دو صورت سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع انجام می پذیرد. در هر دو این حالت ها بیمار با کمک دارو و بیهوشی علائم ترک و خماری را تحمل نمی کند و بدون سختی مواد مخدر به طور کامل از بدن خارج می شود.

این دو روش حتما باید در مراکز درمانی و کلینیک ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. روش سریع و فوق سریع سم زدایی فقط علائم فیزیکی درمان اعتیاد را کاهش می دهد و درمان های روانشناسی باید در کنار آن بکار گرفته شود.

سم زدایی سریع بدن چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که گفته شد خدمات سم زدایی سریع (ROD) و سم زدایی فوق سریع (UROD) حتما باید در مراکز درمانی و کلینیک های ترک اعتیاد انجام شود. زیرا انجام این روش ها بدون نظارت مستقیم روانپزشک، متخصص بیهوشی، متخصص داخلی، قلب و عروق امکان پذیر نیست.

هنگام مراجعه بیمار به مرکز ترک اعتیاد برای ترک، و ابراز تمایل او به سم زدایی سریع یا فوق سریع، ابتدا مشاوره و معاینات اولیه صورت می گیرد.

در صورت تشخیص مناسب بودن شرایط بیمار برای انجام سم زدایی سریع یا فوق سریع آزمایشات اولیه انجام شده و بیمار برای شروع فرآیند درمان بستری و آماده می شود. سم زدایی سریع و فوق سریع بیرای بیمارانی مناسب است که توان بدنی بالایی دارند.

برای سم زدایی فوق سریع بدن از مواد مخدر بیمار بیهوش شده و سپس از طریق سرم داروهای ضد مخدر به بیمار تزریق می شود. در اغلب موارد بیهوشی کامل صورت نمی گیرد و در واقع بیمار به خواب عمیق فرو می رود. این روش در اتاق ICU و تحت نظر متخصص بیهوشی انجام می شود.

داروهای ضد مخدر تزریق شده به بیمار بر روی گیرنده های مخدر مغز قرار گرفته و مواد مخدر موجود روی گیرنده های مغز را دفع می کنند.

داروهای آنتاگونیست که به طور معمول برای سم زدایی فوق سریع مورد استفاده قرار می گیرد داروی نالتروکسان است. با مصرف این دارو بیمار دیگر نمی توانند هیچ گونه ماده مخدری را مصرف کند. زیرا گیرنده های مغز توسط نالتروکسان پوشانده شده و دیگر جایی برای قرارگیری مواد مخدر وجود ندارد.

به عبارت دیگر سم زدایی سریع و فوق سریع بدن از مواد مخدر روشی برای محافظت از بدن در برابر جذب مواد مخدر است. زمانی که بیمار بیهوش است بدن او کاملا از وجود هر نوع ماده مخدر که قبلا مصرف کرده است پاک می شود.

بعد از به هوش آمدن، فرد باید به طور مرتب داروی نالتروکسان تجویز شده توسط پزشک را مصرف کند. مدت و دوز مصرف دارو به مدت نوع ماده مخدر، میزان و مدت مصرف فرد بستگی دارد. حداقل زمان مصرف این دارو 3 ماه است و بیمار معمولا با قط مصرف دارو دچار مشکل نمی شود. اما برخی بیماران لازم است تا 3 سال نالتروکسان مصرف کنند.

گیرنده های مخدر در بدن، در حالت عادی روزانه مقدار مشخصی موفین ترشح می کنند. اما زمانی که فردی به مصرف مواد مورفین دار مانند ترامادل یا تریاک اعتیاد پیدا می کند این گیرنده ها به مرور زمان تنبل شده و مانند قبل کارشان را انجام نمی دهند. در این حالت داروی نالتروکسان در بدن بیمار معتاد خاصیتی همانند فیزیوتراپی را برای گیرنده ها انجام می دهد. یعنی با پاکسازی کامل مخدر از گیرنده اجازه قرار گرفتن مجدد مواد مخدر روی گیرنده های مغز را نداده و باعث می شود آن ها به تدریج به روال عادی قبل و ترشح مقدار مشخص مرفین برگردند.

برای سم زدایی سریع و فوق سریع بدن به هیچ عنوان نباید از داروهایی مانند متادون یا بوپرنورفین استفاده شود. زیرا این داروها نه تنها خاصیت ضد مخدری ندارند بلکه خود اعتیادآور هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین راه ترک تریاک در منزل

5. سم زدایی بدون دارو

این روش سم زدایی معمولا توسط افرادی بکار برده می شود که قصد دارند در منزل مصرف مواد را کنار بگذارند و اعتیاد خود را درمان کنند. در سم زدایی بدون دارو فرد مصرف مواد را بصورت تدریجی یا ناگهانی قطع کرده و با تحمل علائم و عوارض ترک صبر می کند تا مواد مخدر به تدریج از بدن او خارج شده و بدن پاک شود. به دلیل اثراتی که مصرف مخدر بر بدن دارد و عوارضی که بعد از ترک و در خماری برای بیمار پیش می آید استفاده از این روش می تواند بسیار خطرناک باشد.

سم زدایی بدون مصرف دارو باید حتما تحت نظر درمانگر اعتیاد انجام شود و شرایط بیمار همواره تحت کنترل باشد.

علائم سم زدایی بدون دارو

علائم سم زدایی بدن از مواد مخدر بدون دارو

علائم سم‌زدایی بدن از مواد مخدر شکلی تدریجی و متفاوت بر اساس نوع مواد مصرفی، میزان و مدت‌زمان مصرف و ویژگی‌های شخصیتی هر فرد اتفاق می‌افتد. فرآیند سم‌زدایی بدن از مواد مخدر بدون دارو باعث طولانی شدن روند درمان و احساس ناراحتی بیشتری در فرد می‌شود. به همین دلیل امروزه این روش مورد تائید نیست و بهترین روش سم‌زدایی بدن از مواد مخدر پیشنهاد می‌شود. در این روش، افراد با درمان به روش سرم تراپی با مراجعه به کلینیک‌های ترک اعتیاد این مرحله سخت را برای خود آسان‌تر کنند. به همین منظور در کلینیک تهران پاک تمهیداتی برای بیماران در نظر گرفته‌شده است که با توجه به ویژگی‌های فردی آن‌ها فرآیند سم‌زدایی به‌راحتی با سرم تراپی انجام شود. در ادامه، علائم سم‌زدایی بدن از مواد مخدر بدون داروها را بررسی خواهیم کرد:

  •   سردرد
  •   درد عضلانی و استخوانی
  •   خستگی و ضعف
  •   تغییرات روحی و عاطفی
  •   اختلال در خواب
  •   مشکلات گوارشی
  •   تغییر در سطح انرژی
  •   تغییرات در تمرکز و حافظه
  •   تغییرات در وزن

تفاوت سم زدایی سریع و فوق سریع

تفاوت اصلی روش سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع در تعداد روز های بستری است.

در روش سم زدایی فوق سریع بیمار حدود 4 تا 6 ساعت بیهوش است. در این زمان داروهای ضد مخدر وارد بدن او شده و تمام مواد مخدر چسبیده به گیرنده های مغز از آن ها جدا شده و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

این روش فشار زیادی را به بدن بیمار وارد می کند. از این رو برای بیمارانی مناسب است که میزان مصرف آن ها کم بوده، جوان هستند (سن کمتر از 40 سال) و بیماری خاصی نداشته و شرایط جسمانی مناسبی دارند. این روش به هیچ عنوان برای بیمارانی که بیماری قلبی حاد یا دیابت دارند انجام نمی شود.

چنانچه میزان مصرف مواد توسط بیمار خیلی بیشتر از شرایط لازم برای انجام سم زدایی فوق سریع باشد، با توجه به میزان مصرف بیمار، نوع ماده اعتیادآور، مدت زمان مصرف و سلامت جسمانی می توان سم زدایی سریع (ROD) را برای بیمار انجام داد.

برای اینکار ابتدا بیمار چند روز در کلینیک بستری می شود تا شرایط او زیر نظر پزشک درمانگر تحت کنترل قرار گیرد. سپس سم زدایی به همان روش فوق سریع برای بیماری که هم اکنون شرایط مناسبی پیدا کرده انجام می شود.

بهترین روش سم زدایی بدن

همانطور که اشاره شد روش های مختلفی برای سم زدایی بدن از مواد مخدر وجود دارد. اما کدام روش بهتر و موثرتر است؟ در پاسخ باید گفت شرایط بیمار روش بهتر را تعیین می کند. هریک از این روش ها اگر به درستی و بصورت اصولی در کنار درمان روانشناختی به کار برده شود می تواند موثر و موفقیت آمیز باشد.

روش موثر برای هر بیمار را پزشک متخصص درمانگر اعتیاد بر اساس شرایط روحی و جسمی ، مقدار و نوع ماده مصرفی، مدت اعتیاد، سلامت جسمانی و سن بیمار تعیین می کند. همراهی بیمار با پزشک و عمل به گفته های او احتمال موفقیت سم زدایی و درمان را افزایش می دهد. در مقابل اقدامات خودسرانه باعث شکست روش درمانی و صدمات جبران ناپذیر و خطرناک به بیمار خواهد شد.

بهترین راهکار برای درمان اعتیاد و سم زدایی مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و سم زدایی و درمان تحت نظر پزشک، روانشناس و کادر درمان است که در تمام طول دوره درمان شرایط بیمار را به طور کامل تحت کنترل دارند.

مرکز سم زدایی بدن کدام اندام است؟

برای سم زدایی بدن از مواد مخدر روش هایی زیادی وجود دارد. در ادامه انواع این روش ها گفته می شود. اما خوب است بدانید یک روش سم زدایی بدن از طریق پا می باشد. در این روش از دستگاه مخصوص برای خارج کردن سموم و مورفین مواد مخدر در بدن بیمار استفاده می شود. البته کلینیک تهران پاک برای درمان اعتیاد از چنین روشی استفاده نمی کند. تجویز دارو به جای سم زدایی از کف پا با دستگاه یکی از روش های ترک اعتیاد در این مرکز است.

تغذیه مناسب دوران سم‌زدایی بدن از مواد مخدر

هنگامی‌که یک فرد به ترک اعتیاد می‌پردازد و به مرکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کند، بخشی از برنامه خدمات ترک اعتیاد به برنامه‌های تغذیه‌ای مخصوص نیازهای جسمانی بیمار نیز می‌پردازد. این برنامه‌ها به‌طور کامل با ویژگی‌های جسمانی فرد و نوع مواد مصرفی او هماهنگ شده و از اهمیت و تأثیرات مثبت غذاهای خاص بر جسم در دوران ترک اعتیاد خبر می‌دهند.

تعذیه مناسب برای سم زدایی

  • استفاده از منابع پروتئینی نظیر گوشت سفید، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ سفید، نه‌تنها به تنظیم هورمون‌های مرتبط با درد و ناراحتی کمک می‌کند، بلکه به ترمیم ماهیچه‌های آسیب‌دیده ناشی از مصرف مواد مخدر نیز می‌پردازد.
  •  در دوران ترک اعتیاد، مشکلات گوارشی شایع بوده و مصرف نان حاوی سبوس و غلات که باعث تأمین فیبر بدن می‌شود، به بهبود مشکلات گوارشی کمک می‌کند.
  • مصرف میوه و سبزی‌ها تازه و سالم که منابع مناسبی از ویتامین‌ها هستند، ضروری است. میوه‌هایی همچون آناناس، کیوی، سیب، موز و پرتغال به تأمین ویتامین‌های بدن کمک می‌کنند و بهتر است آن‌ها یک ساعت قبل از وعده‌های غذایی ناهار و شام مصرف شوند.
  • مصرف مواد شیرین، دارای کافئین و چربی مثل شیرینی، شکر، شکلات، نوشابه و غذاهای چرب باید به حداقل ممکن محدود شود و در صورت نیاز به مصرف مواد شیرین، میوه‌های شیرین مثل سیب و موز ترجیح داده شوند.
  •  مصرف آب به میزان کافی، حدود ۸ لیوان روزانه، نقش مهمی در سم‌زدایی و جبران کمبود آب در دوران ترک اعتیاد دارد.

حتما بخوانید: معرفی بهترین دمنوش برای سم زدایی بدن از مواد مخدر

آیا تغذیه و مصرف خوراکی ها و دمنوش ها در سم زدایی بدن موثر است؟

سم زدایی بدن از مواد مخدر با شیر و دمنوش های گیاهی یکی از روش های درمان است. البته آنچه مسلم است این که خوراکی ها و دمنوش های تبلیغاتی به تنهایی نمی توانند باعث سم زدایی و درمان اعتیاد شود. اما تغذیه صحیح و اصولی و استفاده از مواد غذایی و دمنوش های گیاهی سالم می تواند با کمک به حفظ و بازیابی سلامت بدن موجب تسریع سم زدایی می شود.

سم زدایی بدن با شیر و میوه می‌ تواند روند ترک اعتیاد را تسریع کند. رژیم غذایی سالم و رساندن کافی و به اندازه ویتامین ها، پروتئین، مواد معدنی و سایر مواد غذایی لازم به بدن از طریق مصرف میوه و سبزیجات تازه، مصرف آب و مایعات فراوان مانند شیر، آبمیوه های طبیعی دمنوش های گیاهی مانند دمنوش زردچوبه، زنجبیل، چای ماسالا، ریشه شیرین بیان و بابونه، آجیل و مغزها، حبوبات و غلات در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب می تواند به سم زدایی بدن از مواد مخدر و سایر سموم کمک نماید.

پاک سازی بدن از مواد مخدر چند روز طول می‌کشد؟

این موضوع به حجم مصرف مواد، نوع آن و همچنین شرایط فیزیکی فرد بیمار بستگی دارد. با توجه به تفاسیر مختلف، حدود ۷ تا ۱۴ روز زمان لازم است تا فرآیند سم‌زدایی مواد به‌صورت تدریجی در بدن اتفاق بیافتد. این فرآیند شامل درمان با داروها و استفاده از داروهای جایگزین به مدت یک تا دو هفته، هنگامی‌که فرد در بستر بستری و تحت درمان‌های جسمی و روانی قرار می‌گیرد، انجام می‌شود.

زمان بستری برای سم زدایی بدن از مواد مخدر چند روز طول می‌کشد؟

میزان زمان مورد نیاز برای سم‌زدایی از مواد مخدر، به مقدار مصرف، نوع ماده مصرفی و وضعیت جسمانی فرد بستگی دارد. بر اساس تفاسیر، این فرآیند در کلینیک تهران پاک 3 روز به طول بیانجامد. در این بازه زمانی، فرد تحت درمان‌های جسمی و روانی قرار می‌گیرد و با استفاده از داروهای جایگزین مواد مخدر، به‌تدریج از اعتیاد خود فاصله می‌گیرد. این فرآیند به‌صورت بستری اجرا می‌شود و فرد در این مدت با دارو درمانی سم‌زدایی تدریجی را تجربه می‌کند.

جواب آزمایش اعتیاد بعد از سم زدایی سریع و فوق سریع

روز بعد از انجام سم زدایی فوق سریع بیمار در حالتی که بدن او کاملا از مواد مخدر پاک است، بدون مشکل خاصی از خواب بیدار می شود. البته تا مدتی پس از سم زدایی جواب تست اعتیاد او مثبت خواهدد بود. مثلا آزمایش اعتیاد کسی که مدت طولانی متادون مصرف کرده تا 20 الی 30 روز بعد از سم زدایی مثبت است. اما فرد علائم خماری ندارد و بدن او کاملا پاک است. مثبت بودن تست اعتیاد بعد از سم زدایی به دلیل اتفاقات فیزیولوژیکی است که در بدن بیمار اتفاق می افتد و اصلا نگران کننده نیست.

سم‌زدایی بدن از مواد مخدر با روش‌های نوین در کلینیک تهران پاک

در مرحله اولیه درمان در کلینیک تهران پاک، بیماران با استفاده از روش‌های نوین و مدرن تحت نظر پزشک قرار می‌گیرند. با توجه به میزان و مدت مصرف مواد مخدر و ویژگی‌های سلامتی هر فرد، برنامه درمانی مناسب برای آن‌ها تنظیم می‌شود. سپس، در کلینیک، فرآیند سم‌زدایی با روش سرم تراپی تحت نظر پزشک آغازشده و پس از انجام سم‌زدایی اولیه، بیماران به ترک اعتیاد خود در خانه، در کنار خانواده و تحت نظر مشاوران ادامه می‌دهند.

کلینیک ترک اعتیاد

در این روش، علاوه بر سرعت بالاتر در رسیدن به نتایج، کاهش عوارض در فرآیند درمان مشاهده می‌شود. مشاوره حضوری و از راه دور نیز به مدت لازم ادامه پیدا می‌کند و بیماران از این امکان برای دریافت راهنمایی و پشتیبانی بهره‌مند می‌شوند. کلینیک تهران پاک، با ارائه تجربه‌ای مطمئن و احساس خوب از فرآیند ترک اعتیاد در محیط خانگی، به بیماران خدماتی کامل و مؤثر ارائه می‌دهد.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

14 نظرات

  • توسطمینا
    Posted 2021-08-27 8:22 ق.ظ

    بهترین روانپزشکان آمریکا ترک بدون تحمل درد را توصیه می کنند. هر چه بیمار درد بیشتری را هنگام ترک متحمل شود پس از مدتی جسم و روان برای بدن بعنوان پاداش تحمل درد مصرف بیشتر و غرق شدن بیشتر در مواد را در نظر می گیرد بنابراین بهترین روش ترک سم زدایی فوق سریع است که جا دارد پزشکان ارائه دهنده ی خدمات ترک اعتیاد توجه بیشتر و علمی تری را مبذول داشته و مورد بررسی قرار دهند و برای برخورداری تمام افراد مبتلا به بیماری اعتیاد لازم است که پزشکان قیمت مناسبتر و منصفانه تری را تعیین نمایند تا روند پیشروی به سوی جامعه ی سالمتر را تسریع بخشند.

    • توسطمدیر سایت
      Posted 2021-08-29 2:02 ب.ظ

      بله سپاس از نظر زیبای شما

    • توسطاویس
      Posted 2021-10-16 4:53 ب.ظ

      مگه هزینش الان مهرماه 400 چنده؟

    • توسطمحمد
      Posted 2023-04-16 1:44 ق.ظ

      مگه قیمتش چنده داداش همین سم زدایی فوق سریع ک میگی ord یک چیزی میگن درسته فوق سریع داره ک میگن برا کسایی ک کم زدن و سنشون زیر ۴۰ و سریع ک دیگه بالای چهل یا زیاد مصرف داشتن ممنونت میشم حواب بدی عشق داداش

  • توسطمصطفی
    Posted 2021-10-20 6:10 ب.ظ

    سلام به همه دوستان عزیز بنده امروز که میشه 28 مهرماه با نام و یاد خدا دارم میرم که از شر مواد لنتی خلاص شم سه سال هست که ترامادول 225 مصرف میکنم 21 سالمه و امشبم باید برم مطب دوره درمان سم زدایی فوق سریع را شروع کنم باید یک روز قبل از انجام کار سم زدایی هیچی مصرف نکنیدو هیچی نخورید امیدوارم که همه کسایی که گرفتار این مواد لنتی ان از شرش خلاص بشن شماهم واسه من دعا کنید ممنونم از همه دوستایی که باهام هم دردن چون فقط خودمونیم که میتونیم درد همو بفهمیمو درک کنیم

    • توسطH
      Posted 2021-11-09 1:16 ق.ظ

      سلام.میشه بیشتر در مورد روش ترک سریع و هزینه انجام این روش +مدت زمان آن .توضیحاتی بدید.ممنون و سپاسگذارم

    • توسطسعید
      Posted 2021-12-31 10:17 ب.ظ

      سلام.داداش چطوری ترک کردی منم قرص میخورم با شیره

      • توسطکاوه
        Posted 2022-01-02 2:29 ق.ظ

        سلام سعیدودیگردوستان همدردم الان ۳۲ روزه ک روش ترک تدریجی رو شروع کردم ومصرف همزمان شیره ب صورت خوردنی هشیش رو چندسال داشتم اوایل با متادون شروع کردم هفته اول متادون چهل هفته دوم متادون بیست هفته سوم متادون پنج،هروز ک پا میشدم ساعت دستم بودو ی ساعت عقب مینداختم مصرف داروم و مقدارش رو و اب ولرم و استخررو جایگزین کردم والان ک وارد چهارهفته شدم استامینوفن کدیین رو جایگزین متادون کردم و اروم اروم با قرص الپرازولام و مصرف مایعاات ومیوه وسبزیجات شروع کردم و به لطف خدا از شرمتادون رها شدم دوستان متادون جایگزین کننده است درمان کننده نیست خودتون گول نزنید اروم اروم با صبر و تحمل تموم میشه کرد این دوره سخت رو مراکز ترک اعتیاد واسه پول دارا و وضع خوباس ن ما بچه ضعیفا و بی پولا اما قبل هرچیز میخام بگم جلسات na رو دارم میرم و بخودم قول دادم ب لطف خداوتجربه دوستان همدردم این مرحله سخت رووبگذرونم تا اخر هفته کدیین رووهم دوزش رو کم میکنم و اروم اروم سم زدایی تدریجی رو جلوومیرم فقط باخودتون صادق باشید

        • توسطکاظم
          Posted 2022-01-03 7:51 ب.ظ

          دوست عزیز شما فقط زمان خماریت رو عقب انداختی با مصرف کدئین.باید بعد از ترک تدریجی متادون دیگه قرصی مصرف نمیکردی

    • توسطجواد
      Posted 2022-12-05 3:01 ب.ظ

      سلام من بیمارستان یه دارو به رگ دستم زدن بدنم آتش گرفت بالا پایین شدم بعد ده دقیقه سردم شد لرزیدم به نظرت چه کار کردن

  • توسطTofan
    Posted 2022-05-04 7:23 ق.ظ

    سلام وقتتون بخیر، من بعد ۲ماه پاک بودن دوباره یه شب شیره مصرف کردم، که متوجه شدم محل کارمون قرار از تعدادی آزمایش عدم اعتیاد بگیرن که این آزمایش رو از خون میگیرن، میخواستم بدونم چیکار کنم تو مدت ۲روز بدنم رو پاک کنم که آزمایشم مثبت نشه، خواهشا اگه راه حلی داره کمکم کنید وگرنه باعث اخراجش شدنم میشه .

    • توسطامیر
      Posted 2022-08-19 2:06 ق.ظ

      عزیزم آزمایش اعتیاد با نمونه ادرار گرفته میشه نه خون …در نمونه ادرار اگه تا حدود ۷۲ ساعت قبلش چیزی مصرف نکنید و در این مدت مایعات هم زیاد بنوشید ، معمولا جواب منفی ست …ولی اگر جهت اعتیاد آزمایش خون گرفته بشه ، تا ۶ ماه نشون میده…

  • توسطبشیردلاوری
    Posted 2022-10-05 4:57 ب.ظ

    سلام دکتر جان الان یک ماهی هست ترک مواد کردم ان هم تریاک روزی 6 گرم بدون دارو ولی درست پشت قلبم رو دنده های پشتم انگار میخ کوبیدن عزیز راهنمایی میکنید

  • توسطhosein razmara
    Posted 2022-12-01 8:38 ق.ظ

    سلام به همه هم اونایی که مصرف دارن و هم اونایی که ندارن.واقیعت من خیلی درگیر مواد شدم از ترامادول شروع شد و تا الان که چهارده ساله که از ترامادول شروع کردم تا به امروز که رسیده به متادون و شیشه اگر شربت متادون نداشته باشم هرویین میکشم چهار سال ترک کردم اما رفیقای دورم چشم دیدن پاکیمو نداشتن یک ماه تمام رو مغزم با حرف شروع کردن سی روز نزدم شد ۳۱ روز زدم دوباره الانم گرفتارشم قصد دارم یعنی تصمیم به ترک گرفتم نمیخوام دکتر برم میخوام تو خونه بزارم کنار واقعا به تحش رسیدم دیگه بالاتر از این واسم وجود نداره

نظر خود را اضافه کنید