سم زدایی بدن از مواد مخدر . سم زدایی بدن از طریق پا حقیقت دارد؟

سم زدایی بدن از مواد مخدر به معنای خارج شدن مواد سمی و مخدر از بدن است. فرقی ندارد بیمار چه نواع ماده مخدری را مصرف می کند، سم زدایی اولین مرحله در فرآیند بازتوانی و درمان و ترک اعتیاد است. چندین مرکز ترک اعتیاد بر روی روش سم زدایی بدن با شیر و رژیم غذایی و یا دارو تاکید زیادی دارند.

هنگامی که بیمار معتاد تصمیم می گیرد مصرف مواد مخدر را کنار بگذارد و اعتیاد خود را درمان نماید، در اولین مرحله باید مواد مخدر به طور کامل از بدن او خارج شود که به این کار سم زدایی گفته می شود.

از آنجایی که مصرف مواد مخدر موجب وابستگی جسمی و ذهنی می شود، در دوره سم زدایی علائم و عوارض جسمی و روحی عدم یا کاهش مصرف ماده مخدر در بیمار بروز می کند. به همین دلیل در این دوره بیمار معتاد باید تحت نظر و مراقبت پزشک، روانشناس و کادر درمانی باشد تا از عوارض شدید و ناخوشانید و گاه جبران ناپذیر پیشگیری شود.

سم زدایی از بدن به روش های مختلفی انجام می شود. انتخاب روش مناسب برای سم زدایی به نوع ماده مخدر، مقدار و مدت زمان مصرف، سن، شرایط جسمانی و روحی بیمار بستگی دارد و توسط  پزشک متخصص درمانگر اعتیاد تعیین می شود.

بیشتر بخوانید: ترک سریع متادون | بهترین جایگزین برای متادون

مرکز سم زدایی بدن کدام اندام است ؟

برای سم زدایی بدن از مواد مخدر روش هایی زیادی وجود دارد. در ادامه انواع این روش ها گفته می شود. اما خوب است بدانید یک روش سم زدایی بدن از طریق پا می باشد. در این روش از دستگاه مخصوص برای خارج کردن سموم و مورفین مواد مخدر در بدن بیمار استفاده می شود. البته کلینیک تهران پاک برای درمان اعتیاد از چنین روشی استفاده نمی کند.

تجویز دارو به جای سم زدایی از کف پا با دستگاه یکی از روش های ترک اعتیاد در این مرکز است.

انواع سم زدایی

سم زدایی بدن از مواد مخدر را می توان به دو دسته اصلی تقسیم بندی نمود:

حتما بخوانید: ترک اعتیاد در منزل

1. سم زدایی با دارو

در ترک اعتیاد سریع با سم زدایی بیمار به کمک دوز مشخص و کنترل شده برخی داروهای مسکن قوی و داروهای ضد مخدر مصرف مواد مخدر خود قطع می کند. مصرف دارو باعث می شود علائم ترک و خماری در بیمار کنترل شده و فرد کمترین سختی و رنج را تحمل کند. داروهای باید با نظر و تجویز پزشک درمانگر اعتیاد مصرف شود. مصرف خودسرانه دارو برای درمان اعتیاد صدمات جبران ناپذیری به دنبال دارد و میتواند موجب اعتیاد جدید در بیمار شود. این روش به دو صورت بکار برده می شود:

1-1-سم زدایی تدریجی

در روش سم زدایی تدریجی یا ترک تدریجی، قطع مصرف مواد مخدر به صورت تدریجی با کاهش دوز مصرفی اتفاق می افتد. این روش را می توان به صورت کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت بکار برد. در سم زدایی تدریجی میزان مصرف ماده مخدر به مرور زمان کاهش می یابد. در برخی موارد و با نظر پزشک درمانگر برای کنترل و کاهش علائم آزاردهنده ترک از یک داروی مسکن قوی مانند متادون یا بوپرنورفین استفاده می شود.

•  روش کوتاه مدت: در این روش برای به حداقل رساندن علائم قطع مصرف مقدار مناسبی از داروی مخدر با تجویز و نظر پزشک به بیمار داده می شود. با این کار بیمار علائم خماری و درد جسمانی را ندارد. سپس با توجه به شرایط بیمار طی مدت 4 تا 7 روز مقدار مصرف مخدرهای دارویی کاهش یافته و در نهایت قطع می شود.

در این روش لازم است بیمار به مدت 10 الی 15 روز برای سم زدایی و درمان های پیشگیری و روانشناختی در مراکز ترک اعتیاد بستری و تحت مراقبت پزشکی و روانشناسی باشد.

•  روش میان مدت: در این روش به جای ماده مخدر مصرفی داروهای آگونیست با دوز حداقلی به بیمار داده می شود. با این کار بیمار هیچگونه علائم قطع مصرف و خماری ندارد و وسوسه مصرف مخدر نیز حداقل است. طی 3 تا 6 روز داروهای جایگزین به تدریج کم و قطع شده و همزمان درمان های روانشناختی و پیشگیری از مصرف مجدد آغاز می شود.

در برخی بیماران قطع نهایی داروهای جایگزین مشکل بوده و نیاز به بستری دارد. همچنین احتمال گرایش به مصرف مجدد و بیشتر طی این دوره چند ماهه وجود دارد. به همین دلیل بعد از قطع مصرف لازم است مصرف داروهای ضد مخدر مانند نالتروکسان و داروهای ضد افسردگی و درمان های روانشناختی گروهی و فردی زیر نظر پزشک و روانشناس ادامه یابد.

•  روش طولانی مدت: در این روش که به آن درمان نگهدانده نیز گفته می شود دوز حداقلی داروهای اگونیستی مانند متادون یا بوپرنورفین به مدت چند سال ادامه می یابد. طی این مدت باید اختلالات روانی و اجتماعی فرد کنترل و درمان شود. سپس در زمانی مناسب و با آمادگی بیمار برای ترک و قطع مصرف کامل دارد داروی مخدر نیز قطع می شود. روش طولانی مدت نیز مانند میان مدت احتمال عود مصرف زیاد و قطع کامل دشوار است.

1-2-سم زدایی سریع

در روش سم زدایی سریع مصرف ماده مخدر به طور ناگهانی قطع شده و علائم قطع مصرف و خماری با استفاده از داروهای آنتاگونیست کنترل می شود. این روش سم زدایی به دو صورت سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع انجام می پذیرد. در هر دو این حالت ها بیمار با کمک دارو و بیهوشی علائم ترک و خماری را تحمل نمی کند و بدون سختی مواد مخدر به طور کامل از بدن خارج می شود.

این دو روش حتما باید در مراکز درمانی و کلینیک ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. روش سریع و فوق سریع سم زدایی فقط علائم فیزیکی درمان اعتیاد را کاهش می دهد و درمان های روانشناسی باید در کنار آن بکار گرفته شود.

1. سم زدایی بدون دارو

این روش سم زدایی معمولا توسط افرادی بکار برده می شود که قصد دارند در منزل مصرف مواد را کنار بگذارند و اعتیاد خود را درمان کنند. در سم زدایی بدون دارو فرد مصرف مواد را بصورت تدریجی یا ناگهانی قطع کرده و با تحمل علائم و عوارض ترک صبر می کند تا مواد مخدر به تدریج از بدن او خارج شده و بدن پاک شود. به دلیل اثراتی که مصرف مخدر بر بدن دارد و عوارضی که بعد از ترک و در خماری برای بیمار پیش می آید استفاده از این روش می تواند بسیار خطرناک باشد.

سم زدایی بدون مصرف دارو باسد حتما تحت نظر درمانگر اعتیاد انجام شود و شرایط بیمار همواره تحت کنترل باشد.

بهترین روش سم زدایی بدن

همانطور که اشاره شد روش های مختلفی برای سم زدایی بدن از مواد مخدر وجود دارد. اما کدام روش بهتر و موثرتر است؟ در چاسخ باید گفت شرایط بیمار روش بهتر را تعیین می کند. هریک از این روش ها اگر به درستی و بصورت اصولی در کنار درمان روانشناختی به کار برده شود می تواند موثر و موفقیت آمیز باشد.

روش موثر برای هر بیمار را پزشک متخصص درمانگر اعتیاد بر اساس شرایط روحی و جسمی ، مقدار و نوع ماده مصرفی، مدت اعتیاد، سلامت جسمانی و سن بیمار تعیین می کند. همراهی بیمار با پزشک و عمل به گفته های او احتمال موفقیت سم زدایی و درمان را افزایش می دهد. در مقابل اقدامات خودسرانه باعث شکست روش درمانی و صدمات جبران ناپذیر و خطرناک به بیمار خواهد شد.

بهترین راهکار برای درمان اعتیاد و سم زدایی مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و سم زدایی و درمان تحت نظر پزشک، روانشناس و کادر درمان است که در تمام طول دوره درمان شرایط بیمار را به طور کامل تحت کنترل دارند.

تغذیه مناسب برای سم زدایی

امروزه افراد و مراکز مختلفی به منظور جلب نظر افراد، روش ها، و دمنوش ها و خوراکی های مختلفی را تبلیغ کرده و ادعا می کنند با استفاده از محصولات آنها به راحتی و بدون عوارض می توان اعتیاد را درمان کرد. این ادعاها فریبی بیش نیست!

آیا تغذیه و مصرف خوراکی ها و دمنوش ها در سم زدایی بدن موثر است؟

سم زدایی بدن از مواد مخدر با شیر و دمنوش های گیاهی یکی از روش های درمان است. البته آنچه مسلم است این که خوراکی ها و دمنوش های تبلیغاتی به تنهایی نمی توانند باعث سم زدایی و درمان اعتیاد شود. اما تغذیه صحیح و اصولی و استفاده از مواد غذایی و دمنوش های گیاهی سالم می تواند با کمک به حفظ و بازیابی سلامت بدن موجب تسریع سم زدایی می شود.

سم زدایی بدن با شیر و میوه می‌ تواند روند ترک اعتیاد را تسریع کند. رژیم غذایی سالم و رساندن کافی و به اندازه ویتامین ها، پروتئین، مواد معدنی و سایر مواد غذایی لازم به بدن از طریق مصرف میوه و سبزیجات تازه، مصرف آب و مایعات فراوان مانند شیر، آبمیوه های طبیعی دمنوش های گیاهی مانند دمنوش زردچوبه، زنجبیل، چای ماسالا، ریشه شیرین بیان و بابونه، آجیل و مغزها، حبوبات و غلات در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب می تواند به سم زدایی بدن از مواد مخدر و سایر سموم کمک نماید.

• توسطمینا
    Posted 2021-08-27 8:22 ق.ظ

بهترین روانپزشکان آمریکا ترک بدون تحمل درد را توصیه می کنند. هر چه بیمار درد بیشتری را هنگام ترک متحمل شود پس از مدتی جسم و روان برای بدن بعنوان پاداش تحمل درد مصرف بیشتر و غرق شدن بیشتر در مواد را در نظر می گیرد بنابراین بهترین روش ترک سم زدایی فوق سریع است که جا دارد پزشکان ارائه دهنده ی خدمات ترک اعتیاد توجه بیشتر و علمی تری را مبذول داشته و مورد بررسی قرار دهند و برای برخورداری تمام افراد مبتلا به بیماری اعتیاد لازم است که پزشکان قیمت مناسبتر و منصفانه تری را تعیین نمایند تا روند پیشروی به سوی جامعه ی سالمتر را تسریع بخشند.

• توسطمدیر سایت
      Posted 2021-08-29 2:02 ب.ظ

بله سپاس از نظر زیبای شما

• توسطاویس
      Posted 2021-10-16 4:53 ب.ظ

مگه هزینش الان مهرماه 400 چنده؟

• توسطمصطفی
    Posted 2021-10-20 6:10 ب.ظ

• توسطH
      Posted 2021-11-09 1:16 ق.ظ

سلام.میشه بیشتر در مورد روش ترک سریع و هزینه انجام این روش +مدت زمان آن .توضیحاتی بدید.ممنون و سپاسگذارم

• توسطسعید
      Posted 2021-12-31 10:17 ب.ظ

سلام.داداش چطوری ترک کردی منم قرص میخورم با شیره

• توسطکاوه
        Posted 2022-01-02 2:29 ق.ظ

• توسطکاظم
          Posted 2022-01-03 7:51 ب.ظ

دوست عزیز شما فقط زمان خماریت رو عقب انداختی با مصرف کدئین.باید بعد از ترک تدریجی متادون دیگه قرصی مصرف نمیکردی

• توسطTofan
    Posted 2022-05-04 7:23 ق.ظ

سلام وقتتون بخیر، من بعد ۲ماه پاک بودن دوباره یه شب شیره مصرف کردم، که متوجه شدم محل کارمون قرار از تعدادی آزمایش عدم اعتیاد بگیرن که این آزمایش رو از خون میگیرن، میخواستم بدونم چیکار کنم تو مدت ۲روز بدنم رو پاک کنم که آزمایشم مثبت نشه، خواهشا اگه راه حلی داره کمکم کنید وگرنه باعث اخراجش شدنم میشه .

• توسطامیر
      Posted 2022-08-19 2:06 ق.ظ

عزیزم آزمایش اعتیاد با نمونه ادرار گرفته میشه نه خون …در نمونه ادرار اگه تا حدود ۷۲ ساعت قبلش چیزی مصرف نکنید و در این مدت مایعات هم زیاد بنوشید ، معمولا جواب منفی ست …ولی اگر جهت اعتیاد آزمایش خون گرفته بشه ، تا ۶ ماه نشون میده…