تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

تغذیه مناسب و تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد چه ضرورتی دارد؟ بعد از ترک اعتیاد برای جبران آسیب های اعتیاد چی بخوریم؟ چگونه بعد از ترک مواد مخدر سبک زندگی خود را اصلاح کرده و رویه زندگی سالم را در پیش بگیریم؟

هنگامی که فرد اقدام به ترک اعتیاد می کند سوخت و ساز و عملکرد اندام های مختلف دچار تغییر شده و بدن بیمار به شدن ضعیف می شود. در این زمان تقویت بدن و تغذیه مناسب نقش مهمی در سلامتی فرد، جبران آسیب های اعتیاد و دوران بعد از آن و بازگشت به زندگی عادی دارد.

متخصصان فعال در زمینه ترک اعتیاد اعتقاد دارند فردی که بعد از ترک کردن مواد مخدر، سبک زندگی سالم را در پیش می گیرد، احتمال بازگشت به اعتیاد خود را تا حد زیادی کاهش می دهد.

برای شناخت اصول تغذیه سالم، اصلاح سبک و ارتقا کیفیت زندگی بعد از ترک اعتیاد می توانید با متخصصان کلینیک تهران پاک مشورت کنید.

لزوم تغذیه سالم بعد از ترک اعتیاد

سوء تغذیه و عادات غذایی ناسالم از جمله عوارض اعتیاد به مواد مخدر است. به عبارت دیگر اعتیاد به مواد مخدر باعث می شود هضم و جذب مواد غذایی در بدن به درستی صورت نگیرد و  فرد دچارسوءتغذیه، بی اشتهایی، بی نظمی عادات غذایی، سوخت و ساز غیر عادی،  مشکلات کبدی، سوء جذب، اختلال در دفع سموم، غیر فعال شدن ویتامین ها و افزایش دفع مواد غذایی به علت افزایش ادرار و اسهال شود.

هنگامی که فرد تصمیم می گیرد مصرف مواد مخدر را ترک و اعتیاد خود را درمان کند، یکی از موارد مهم توجه به تغذیه و تقویت بدن در زمان ترک و بعد از آن است. مصرف مواد غذایی سالم و مفید به فرد کمک می کند تا با شرایط جسمی مناسب مسیر ترک اعتیاد را طی کرده و بعد از ترک زندگی سالم تری را تجربه کند.

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد وضعیت روحی فرد را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش سروتونین می ‌شود که در بهبود روحیه و جلوگیری از افسردگی موثر است.

در دوران بعد از ترک اعتیاد، بیمار باید غذاهایی مصرف کند که در به بهبود وضعیت جسمی و روحی او تاثیر مثبت داشته باشند.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاکمواد غذایی مناسب برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

رژیم غذایی مناسب بعد از ترک اعتیاد باید همه گروه های غذایی را به میزان کافی در خود داشته باشد تا بدن ضعیف شده و آسیب دیده بیمار معتاد بتواند سلامت خود را باز یابد.

در این میان غذاهایی که برای تقویت بدن بعد از ترک کردن اعتیاد اهمیت ویژه ای دارند به شرح زیر است:

مایعات

نوشیدن مایعات کافی به سم زدایی سریع و کامل کمک کرده و بر سلامت زیبایی صورت و پوست تاثیر گذار است. بهتر است در دوران بعد از ترک نوشیدنی های شیرین، گازدار و کافئین دار محدود شده و نوشیدنی های طبیعی و سالم جایگزین آن ها شود.

نوشیدن آب کافی باعث جذب بهتر مواد غذایی در بدن شده و میزان سم زدایی را افزایش می دهد. همچنین به سلامت کلیه و کبد کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند. بنابراین آب یکی از نوشیدنی های مفید برای بعد از ترک اعتیاد است. بعد از ترک اعتیاد سعی کنید روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

در دوران بعد از ترک اعتیاد مصرف میوه های آبدار،  نوشیدن آبمیوه های طبیعی، چای و دمنوش های طبیعی مانند چای سبز، دمنوش به و دمنوش دارچین همراه با خوراکی هایی مانند خرما، کشمش و مویز جایگزن بسیار مناسبی برای قهوه، نسکافه و نوشیدنی های شیرین هستند و به تقویت بدن کمک می کنند.

شیر خاصیت سم زدایی دارد. علاوه بر این سرشار از کلسیم و پروتئین بوده و برای ترمیم بافت دهان، مجاری تنفسی و ریه‌ ها مفید است. نوشیدن شیر مشکلات عصبی پس از ترک را بهبود بخشیده و باعث خواب بهتر می‌ شود.

حتما بخوانید: بهترین دمنوش برای سم زدایی بدن از مواد مخدر

پروتئین ها

قرار دادن مواد غذایی حاوی پروتئین مانند ماست، تخم مرغ، اسفناج، قارچ، گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی) در رژیم غذایی پس از ترک اعتیاد در بازسازی عضلات، به تعادل رسیدن هورمون های موثر در بهبود خلق و خو بسیار موثر است. مصرف پروتئین کافی درد و احساسات منفی مانند ناراحتی، عصبانیت و اضطراب را کاهش می دهد.

امگا 3

چربی های گیاهی و طبیعی و مواد غذایی سرشار از امگا 3 از جمله دیگر خوراکی های مفید برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد به شمار می روند. مصرف چربی ها به اندازه کافی به عملکرد بهتر سلول ‌های بدن و بهبود وضعیت روانی کمک می کند. تخم مرغ، روغن گردو، زیتون، روغن زیتون، ماهی و میگو خوراکی های غنی از امگا 3 می باشند.

بعد از ترک اعتیاد چی بخوریم؟

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها منبع انرژی بدن هستند. آجیل نان، غلات، لبنیات کم چرب، لوبیا و سیب زمینی مواد خوراکی حاوی کربوهیدرات بوده و مصرف آن ها برای سلامت بدن ضروری است.

اگر مقدار کربوهیدارت کافی به بدن نرسد، بدن با کمبود انرژی مواجه شده و قسمت های مختلف نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد. در نتیجه قند خون نوسان پیدا می کند و باعث تحریک‌پذیری، افسردگی، اضطراب و افکار را مبهم می شود.

ویتامین ها

مصرف مواد مخدر میزان جذب ویتامین ها در بدن را کاهش می دهد. لذا بعد از ترک اعتیاد نباید از مصرف ویتامین ها غافل شوید. برای تضمین سلامتی، ویتامین های گروه B، C، E و D را حتما در رژیم غذایی بعد از ترک اعتیاد قرار دهید.

خوراکی هایی مانند لوبیا، نخود فرنگی، بادام زمینی، انواع دانه‌ ها، لبنیات، سبزیجات، مرکبات، انواع کلم، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، آناناس، موز ،سیب و کیوی منابع غنی از ویتامین ها هستند.

  • ویتامین های گروه B: مصرف ویتامین های گروه B نظیر ب1، ب2، ب6 و ب12 به پاکسازی و سم زدایی بدن از مواد مخدر ، تولید سلول های خونی جدید، بهبود کارکرد دستگاه گوارشی و تبدیل قند مازاد به انرژی کمک کرده و باعث افزایش تمرکز و کاهش درد و فشار های روحی در هنگام خماری می شود.
  • ویتامین C: اگر می خواهید عوارض و نشانه های ترک اعتیاد از جمله دردهای عضلانی، ناراحتی های عصبی، استرس و اضطراب را کنترل نمایید، ویتامین ث مصرف کنید.
  • ویتامین E: ویتامین E عملکرد سلول های خونی و سلول های پوستی را بهبود بخشیده و موجب ترمیم آسیب های ناشی از مواد شیمیایی در بدن و آسیب های پوستی ناشی از مواد مخدر می شود.
  • ویتامین D: ویتامین D علاوه بر تاثیری که در جذب کلسیم در بدن و تقویت استخوان ها دارد، در سلامت روحی و روانی فرد نیز نقش مهمی دارد و با تولید سروتونین در بدن موجب کاهش ابتلا به افسردگی می شود.

تاثیر این ویتامین در سلامت روحی و روانی وسوسه مصرف مجدد بعد از ترک اعتیاد را نیز کنترل می کند. لذا ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بعد از ترک اعتیاد است.

بیشتر بخوانید: برای ترک شیره تریاک چه بخوریم درد نکشیم

فیبرها

افراد بهتر است در دوره ترک اعتیاد و پس از آن مواد خوراکی حاوی فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانند. فیبر خوراکی که به وفور در سبزیجات، نان سبوس دار، میوه ها، نخود فرنگی و ذرت یافت می شود باعث تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول و تسهیل فعالیت دستگاه گوارش می ‌شوند.

مواد معدنی

استفاده از مواد معدنی همچون روی، كروم، منيزيوم، سلنيوم و گلوتامين نیز باعث تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد می ‌شوند.

رژیم غذایی مناسب بعد از ترک الکل

الکل باعث می شود بدن نتواند مواد غذایی موفید را هضم و جذب نماید. معمولا مشاهده می شود افرادی که به نوشیدن الکل اعتیاد دارند، دچار کم آبی بدن و  کمبود ویتامین های A، B1، B2، B6، ویتامین C، اسید فولیک کلسیم و آهن هستند. کمبود ویتامین های گروه B در بدن مشکلاتی مانند کم خونی و بیماری عصبی سندروم کورساکوف را به دنبال دارد.

افراد مختلف به ویژه زنان بعد از مصرف زیاد الکل در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند. این افراد بعد از ترک اعتیاد به الکل باید مصرف کلسیم را افزایش دهند.

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، مشتمل بر مایعات کافی، انواع میوه های آب دار‌ و سبزیجات، منابع کم پروتئین مانند ماهی و مرغ، غلات سبوس دار، آجیل، لوبیا و لبنیات کم چرب بعد از ترک اعتیاد به الکل می تواند به بازیابی سلامت بدن کمک کند.

حتما بخوانید: بهترین مرکز ترک اعتیاد به الکل

بعد از ترک اعتیاد به تریاک، هروئین و مورفین چی بخوریم؟

بعد از ترک تریاک و سایر مواد افیونی مانند هروئین و مورفین فرد با مشکلاتی مانند ضعف معده و دستگاه گوارش و یبوست مواجعه می شود. این افراد برای رفع مشکلات معده و سیتم گوارش باید غذای خود را در وعده های بیشتر و با حجم کمتر مصرف نمایند تا هضم و جذب مواد غذایی برایشان راحت تر شود.

این افراد باید رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها و فیبر بالا داشته باشند. مصرف میوه و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، لوبیاو نخود فرنگی برای این افراد مفید است.

حتما بخوانید: روش های سریع ترک شیره تریاک در منزل

تغذیه مناسب بعد از ترک کوکائین

با مصرف کوکائین فرد دچار کمبود اسیدهای چرب ضروری می شود. این فرد بعد از ترک اعتیاد باید امگا 3 و چربی های گیاهی و حیوانی سالم مصرف کند.

رژیم غذایی مناسب بعد از ترک محرک ها (کراک و مت آمفتامین)

محرک هایی مانند کراک و شیشه باعث می شود فرد چند روز بیدار مانده و با کمبود مواد غذایی مواجه شود. این افراد بعد از ترک باید وعده های غذایی متعادل شامل پروتئین و امگا3  مانند ماهی، روغن کانولا، بذر کتان، تخم مرغ و محصولات لبنی مصرف کنند.

رژیم غذایی بعد از درمان اعتیاد

مقدار و زمان غذا خوردن بعد از ترک اعتیاد

برای داشتن تغذیه سالم، علاوه بر مصرف مواد غذایی سالم و مفید باید به زمان و مقدار غذای هر وعده نیز توجه داشته باشید.

بعد از ترک اعتیاد بهتر است نیم ساعت بعد از بیدار شدن روز خود را با صبحانه مفید آغاز کرده و طی روز برای جلوگیری از افت قند خون و حفظ ثبات آن میان وعده های سالمی مانند آجیل بخورید. برای بهبود عملکرد معده و روده مصرف پروبیوتیک‌ها را افزایش دهید.

به‌ جای مصرف مقدار زیاد پروتئین در دو وعده غذایی، تعداد وعده ‌های غذایی را بیشتر کرده و در هر وعده ۲۰-۱۵ گرم ماده پروتئینی بخورید.

سعی کنید گرسنه نمانید و هیچگاه احساس سیری زیاد نداشته باشید. هر ۴-۲ ساعت یک بار، غذای کم حجمی بخورید.

محدودیت های غذایی بعد از ترک اعتیاد

بعد از ترک اعتیاد بهتر است مصرف مواد غذایی زیر را محدود کنید:

  • چربی های اشباع شده: مصرف چربی های اشباع که در روغن های جامد و فست فود ها یافت می شود، باعث ایجاد یا تشدید مشکلات سیستم گوارشی و قلبی-عروقی می شود.
  • کافئین: نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه نسکافه محرک بوده و احتمال وسوسه مصرف مجدد را افزایش می دهند. اگر نمی توانید مصرف این نوع نوشیدنی ها را قطع کنید، مقدار ان را کاهش دهید.
  • قند، شکر و شیرینی ها: مواد غذایی شیرین،انرژی زیاد و مواد مغذی کمی دارند. با مصرف انواع خوراکی های شیرین فرد خیلی زود سیر می شود و مواد مغذی کافی را دریافت نمی کند. بعد از ترک اعتیاد تا زمانی که سلامت جسمی خود را بازنیافته اید مصرف شیرینی جات را محدود کنید.
  • فرآورده های بسته بندی شده: مواد غذایی فرآوری و بسته بندی شده ارزش غذایی کمتری دارند و باعث کم آبی بدن می شوند. بعد از ترک اعتیاد بهتر است مواد غذایی تازه و سرشار از مواد مغذی را مصرف نمایید.

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

کلام آخر

بعد از ترک اعتیاد، برای بازگشت به زندگی سالم باید بدن بیمار با مصرف مواد غذایی سالم تقویت شود. داشتن رژیم غذایی متعادل که همه گروه های غذایی را به اندازه کافی در خود داشته باشد برای تقویت بدن و تضمین سلامت جسمی و روحی فرد بسیار ضروری است.

بعد از ترک اعتیاد سعی کنید در طول روز چندین وعده اصلی و میان وعده درزمان های مشخص برای خود در نظر بگیرید و با مصرف میوه و سبزیجات تازه، پروتئین ها و ویتامین ها هر چه سریعتر به زندگی سالم و طبیعی خود بازگردید.

نظر خود را اضافه کنید