بهترین راه‌های ترک سیگار و علائم آن چیست؟

اعتیاد به سیگار یکی از انواع رایج مصرف مخدر است که بدون توجه به سن و سال و جنسیت ممکن است هر فردی را گرفتار کند. عوارض و مضرات مصرف سیگار بر کسی پوشیده نیست وامروزه تقریبا همه افراد با عواقب مصرف تنباکو و نیکوتین آشنا هستند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که  مصرف سیگار نه علاوه بر سلامت مصرف کننده، سلامت اطرافیان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. مصرف سیگار در محیط خانواده و در نزدیک اطرافیان خطر ابتلای آنها به انواع سرطان را حدود 30 درصد افزایش می دهد. بنابراین هرچه سریعتر برای حفظ سلامت خود و عزیزانتان برای ترک سیگار اقدام نمایید. پس با مرکز ترک اعتیاد در تهران همراه باشید تا بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم.

بیشتر بخوانید: درمان و ترک اعتیاد فوق سریع

مضرات مصرف سیگار

استعمال دخانیات می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت تأثیرات مختلفی بر بدن شما داشته باشد. دود سیگار تقریباً بر تمام اعضای بدن تأثیر می‌گذارد و باعث بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. سیگار کشیدن حتی تأثیر منفی بر سلامت روان دارد و بنابراین به طور کلی می‌توان گفت سلامت کلی را نابود می‌کند. پس ار سیگار می‌کشید هر چه زودتر به دنبال بهترین راه ترک سیگار باشید.

مضرات سیگارمضرات مصرف سیگار در کوتاه مدت:

  • نیکوتین بر سلامت روان و کیفیت خواب شما تأثیر منفی می‌گذارد.
  • سلامت روان آسیب می‌بیند و باعث افزایش سطح تحریک‌پذیری و اضطراب ناشی از ترک سیگار در فواصل مصرف می‌شوید.
  • سیگار بر کیفیت پوست، مو و دندان اثر مخرب دارد.
  • سیگار موجب کاهش عملکرد ورزشی می‌شود، به طوری که شما نمی‌توانید به خوبی یا برای مدت طولانی ورزش کنید.
  • سیگار کشیدن می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی افرادی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، داشته باشد.

مضرات مصرف سیگار در بلند مدت:

  • افراد سیگاری حدود 10 یا 15 سال از طول عمر بالقوه خود را از دست می‌دهند.
  • سیگار کشیدن می‌تواند باعث بیماری عروق کرونر قلب شود.
  • آمفیزم یا انسداد ریه
  • سرطان ریه
  • سرطان حنجره
  • سرطان دهان
  • سرطان مثانه
  • ناباروری در مردان و زنان
  • زخم معده

مضرات بلند مدت سیگاربهترین روش ترک سیگار

اولین قدم برای ترک سیگار و سایر مواد مخدر آگاهی از مضرات آن و تصمیم به ترک و درمان است. بعد از تصمیم گیری که باید توام با اراده قوی باشد باید در سریعترین زمان درمان شروع شود. بعد از مصرف آخرین سیگار و اجتناب از مصرف سگار بعدی درمان شما آغاز می شود.

نیکوتین بیشترین تاثیر را بر مغز دارد و مصرف مکرر آن باعث وابستگی مغز به این ماده می شود. به همین دلیل است قطع یکباره سیگار دشوار و وسوسه مصرف مجدد بسیار شدید است. علاوه بر وابستگی و احساس نیاز مغز به نیکوتین سیگار اعتیاد فیزیکی نیز دارد و فرد به در دست گرفتن سیگار و دود کردن آن نیز عادت می کند.

بهترین روش برای درمان اعتیاد به سیگار کمک گرفتن از یک متخصص درمانگر اعتیاد است تا بتوان بدون عوارض و با کمترین سختی مصرف سیگار را به صورت موفقیت آمیز ترک نمود.

نقش خانواده و حمایت آن ها برای موفقیت درترک اعتیاد در منزل و تعهد به درمان و عدم مصرف مجدد بعد از ترک غیر قابل انکار است.

روش های ترک سریع سیگار

موقع ترک اعتیاد به سیگار چه اتفاق‌هایی می‌افتد؟

هر چه زودتر ترک سیگار انجام شود، زودتر متوجه تغییرات مثبت در بدن و سلامت خود خواهید شد. در ادامه ببینید وقتی برای همیشه سیگار را ترک می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد:

بعد از 20 دقیقه:

ضربان نبض خود را بررسی کنید، می‌بینید که به زودی شروع به بازگشت به حالت عادی خواهد کرد.

بعد از 8 ساعت:

سطح اکسیژن خون در حال بهبود است و اکنون سطح مونوکسید کربن مضر در خون شما به نصف کاهش یافته است.

بعد از 48 ساعت:

تمام مونوکسید کربن خارج می‌شود. بعد از این زمان ریه‌های شما مخاط را پاک می‌کنند و حس چشایی و بویایی شما بهتر و بهتر می‌شود.

بعد از 72 ساعت:

اگر متوجه شدید که تنفس راحت‌تر است، به این دلیل است که لوله‌های برونش شروع به شل شدن کرده‌اند. همچنین با گذشت سه روز از ترک سیگار انرژی شما افزایش خواهد یافت.

بعد از 2 تا 12 هفته:

خون بهتر به قلب و عضلات پمپاژ می‌شود زیرا گردش خون شما بهبود یافته است.

مسیر ترک سیگاربعد از 3 تا 9 ماه:

با افزایش عملکرد ریه هر گونه سرفه، خس‌خس سینه یا مشکلات تنفسی تا 10 درصد بهبود می‌یابد.

بعد از 1 سال:

خبر عالی! یک سال بعد از ترک سیگار خطر حمله قلبی شما در مقایسه با افراد سیگاری به نصف کاهش می‌یابد.

بعد از 10 سال:

خبر عالی‌تر! پس از گذشت 10 سال از زمانی که سیگار را به طور کامل طع کرده‌اید، خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در مقایسه با افراد سیگاری به نصف می‌رسد.

عوارض ترک سیگار

مصرف سیگار به سبب وجود ماده نیکوتین و تاثیری که بر مغز دارد باعث افزایش تمرکز و حافظه کوتاه مدت، بهبود خلقیات، کاهش تحریک پذیری، کاهش افسردگی، کاهش اشتها و احساس سرخوشی می شود. هنگامی که فرد اقدام به ترم سیگار می کند بدن او به عدم دریافت نیکوتین واکنش نشان داده و عوارض زیر را بروز می‌دهد. البته این عوارض ترک سریع سیگار موقتی بوده و بعد از مدتی از بین می روند.

  • مشکل تمرکز
  • اضطراب
  • تحریک‌ پذیری
  • افسردگی
  • خستگی
  • بی‌خوابی
  • یبوست بعد از ترک سریع سیگار
  • افزایش وزن
  • سرفه و گلودرد
  • سردرد و سرگیجه
  • سوزش دست ‌و پا
  • تعریق
  • تهوع و گرفتگی روده
  • گرایش شدید برای مصرف مجدد نیکوتین

اطلاعات تماس با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک

عوارض ترک سیگار چند روز است؟

علائم و عوارضی که بعد از ترک سیگار و در طول دوره درمان و پاک شدن بدن بیمار از مواد سمی بروز می کند ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد. این علائم موقتی بوده و بعد از این دوره فرد دیگر علائمی ندارد. شخص با اصلاح سبک زندگی خود می تواند تا پایان عمر بدون سیگار و حتی وسوسه مصرف به خوبی و سلامتی زندگی نماید.

بیشتر بخوانید: ترک سریع ماریجوانا ✔️ ماری جوانا تا چه مدت در خون می ماند؟

دارو برای ترک سریع سیگار

اگر تصمیم دارید سیگار را برای همیشه کنار بگذارید بهتر است قبل از هر کاری با پزشک ترک اعتیاد مشورت کنید. پزشک متخصص می تواند با ارائه راهکار ها و حتی تجویز دارو ترک سیگار را برای شما راحت تر و سریع تر نماید.

مصرف خود سرانه هیچ دارویی بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. زیرا هر دارو به موازات تاثیر مثبت، عوارض و خطراتی نیز دارد.

از جمله داروهایی که برای درمان سریع و موفقیت آمیز سیگار توصیه می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای جایگزین نیکوتین که به صورت آدامس و قرص های مکیدنی نیکوتین ، برچسب نیکوتین، اسپری استنساقی نیکوتین و سیگار الکترونیکی وجود دارد. با استفاده از موارد فرد می تواند با عوارض کمتر و به تدریج سیگار را ترک کند.
  • داروی وارنيكلين كه از طريق مهار گيرنده هاي نيكوتيني تمايل فرد به كشيدن سيگار را كاهش مي دهد. اين دارو همچنين در سطوح پایين تر نسبت به نيكوتين، باعث تحريك ترشح دوپامين و كاهش عوارض ناشي از ترك سيگار مي شود.
  • داروهای غیر نیکوتینی مانند Zyban و Chantix که برای کاهش خطرات ترک سیگار توسط پزشک تجویز می شود.

بهترین روش ترک سیگار

توصیه‌هایی برای ترک اعتیاد به سیگار با موفقیت

ترک سیگار آسان نیست، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید. ده نکته برتر ما را بخوانید:

  1. تاریخ ترک را ثبت کنید؛ سعی کنید روزی را انتخاب کنید که از نظر روانی فکر می‌کنید آمادگی ترک سیگار را دارید و به آن پایبند باشید.
  2. یک لیست از تمام دلایلی که می‌خواهید سیگار را ترک کنید یادداشت کنید. لیست را در دسترس داشته باشید و زمانی که هوس کشیدن دوباره سیگار به سراغتان آمد، آن را بخوانید.
  3. یک شبکه پشتیبانی برای خود بسازید؛ مثلا می‌توانید با شخص دیگری که او هم به دنبال ترک سیگار است هماهنگ و همراه شوید و از یکدیگر حمایت کنید.
  4. هر عاملی که سیگار کشیدن را برای شما تداعی می‌کند، حذف کنید. توصیه می‌کنیم قبل از شروع ترک سیگار، از شر زیرسیگاری، فندک و کبریت و هر گونه سیگار باقیمانده خلاص شوید.
  5. از خدمات تخصصی ترک سیگار استفاده کنید. شاید ندانید ترک سیگار چگونه است؟ توصیه ما به شما این است که برای دانستن راه‌های ترک سیگار و دریافت کمک از متخصصان آموزش دیده با یک کلینیک ترک اعتیاد مجرب تماس بگیرید.
  6. درمان جایگزین نیکوتین را امتحان کنید؛ استفاده از درمان جایگزین نیکوتین می‌تواند شانس شما را برای ترک سیگار بیش از دو برابر افزایش دهد.
  7. فعالیت کنید؛ مطالعات علمی‌ ثابت کرده‌اند که ورزش حتی به اندازه 5 دقیقه پیاده‌روی یا حرکات کششی، میل به سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است به مغز شما در تولید مواد شیمیایی ضد ولع کمک کند.
  8. از موقعیت‌های محرک دوری کنید. موقعیت‌های استرس‌زا یا محرک را شناسایی کنید؛ مثلا اگر بعد از غذا سیگار می‌کشید، به جای آن کمی ‌پیاده‌روی کنید.
  9. «نه» گفتن را تمرین کنید. در مقابل کسی که به شما می‌گوید فقط یک نخ سیگار بکش، وسوسه نشوید. اغلب فقط به یک نخ ختم نمی‌شود و تمام زحمات شما برای ترک سیگار ممکن است به هدر رود. بنابراین حتما مهارت نه گفتن را بیاموزید.
  10. خودتان را تشویق کنید؛ هر وقت فکر و هوس سیگار کشیدن به سراغتان آمد، مقدار پولی را که برای آن خرج می‌کردید کنار بگذارید و یک چیز خاص که همیشه در حسرت آن بودید را بخرید.

توصیه برای ترک اعتیاد به سیگار

ترک سیگار در منزل در کلینیک تهران پاک

اگر هنوز نمی‌دانید که برای ترک سیگار چه باید کرد؟ ما آماده‌ایم تا به شما در این مسیر کمک کنیم. یکی از بهترین خدمات ما، ترک اعتیاد در منزل کلینیک تهران پاک است که با صرف حداقل زمان و هزینه، شما را به وضعیت ایده‌آل می‌رساند. اگر فرصت کافی و شرایط مناسب برای بستری شدن و ترک ندارید، این بهترین گزینه برای شما خواهد بود. کافیست برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

منابع:

spunout.ie | nhs.uk | bhf.org.uk

نظر خود را اضافه کنید