گشادی مردمک چشم نشانه مصرف کدام ماده مخدر است؟

تاثیر مواد مخدر بر گشادی مردمک چشم چیست؟ مصرف موارد مخدر چه تاثیری بر چشم ها دارد؟ گشادی مردمک چشم نشانه مصرف کدام ماده مخدر است؟ آیا مصرف مواد باعث قرمزی یا کوچک شدن مردمک نیز می شود؟

مصرف مواد مخدر بر روی تمام اندام های بدن تاثیر گذار است. نوع و شدت این تاثیرات به نوع ماده مخدر و میزان و مدت مصرف بستگی دارد. در افرادی که به طور مرتب مخدر مصرف می کنند، یک سری نشانه های بالینی جسمی و روانی از جمله گشاد شدن مردمک چشم، خشکی دهان، فعالیت فیزیکی غیر معمول، تغییرات رفتاری، تحلیل انرژی و بدن، درد غیر عادی و تعریق بیش از حد بدن قابل مشاهده است.

توجه به اندازه مردمک چشم یکی از علائم کلیدی و اساسی تشخیص مصرف مواد مخدر و محرک می باشد که حتی در محیط های قانونی و پزشکی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

از جمله موادی که بر روی مردمک چشم تاثیر می گذارند می توان به داروهای محرک، داروهای ضد افسردگی و ال اس دی اشاره نمود. در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف مواد مخدر بر گشادی مردمک چشم خواهیم پرداخت تا پایاین با ما همراه باشید.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض مواد مخدر یا بهره مندی از بهترین و کارآمدترین روش های ترک اعتیاد با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک تماس بگیرید.

تاثیر مصرف مواد مخدر بر چشم ها

مواد مخدر می تواند بر روی مردمک، غشاء بیرونی و روی قرنیه چشم تاثیر بگذارد. عدم توجه به این عوارض و اثرات می تواند مشکلات جدی برای فرد به دنبال داشته باشد.

با گسترش مصرف مواد مخدر در جامعه به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، خانواده ها به دنبال این هستند که بتوانند با بررسی علائم ظاهری، مصرف مواد را در فرزندان خود تشخیص دهند. تغییرات جسمی و رفتاری زیادی وجود دارد که می تواند نشان دهنده مصرف مواد مخدر بوده و با مشاهده آن ها بهتر است فرد مورد بررسی های تخصصی و انجام آزمایشات تشخیصی قرار گیرد. یکی از اثرات بارز جسمی مصرف مواد مخدر تغییر در حالت طبیعی چشم ها است.

تاثیر طولانی مدت مواد مخدر بر روی چشم ها ممکن است سبب بروز بیماری های چشمی مانند آب مروارید، کاهش قدرت بینایی به صورت موقت یا دائم و آب سیاه یا گلوکوم شود.

بیشتر بخوانید: بهترین راه‌های درمان اعتیاد به فضای مجازی

تاثیر مواد مخدر بر چشم ها

 

گشادی مردمک چشم در اثر مصرف مواد مخدر

در حالت طبیعی و عادی بدن، مردمک چشم به شدت نور محیط واکنش نشان داده و منقبض (تنگ) یا منبسط (گشاد) می شود. هرچه نور محیط بیشتر باشد اندازه مردمک کوچکتر و هرچه شدت نور کمتر شود مردمک بزرگتر می شود.

تنگ و گشاد شدن مردمک چشم توسط ماهیچه های عنبیه انجام می پذیرد. این ماهیچه ها تحت تاثیر اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک بوده و از مغز دستور می گیرند. اگر به هر دلیل اختلالی در ارسال پیام های عصبی از مغز به ماهیچه های عنبیه ایجاد شود مردمک چشم به صورت غیرعادی گشاد می شود.

اختلال در انتقال پیام های عصبی و در نتیجه گشاد شدن مردمک چشم دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به مصرف مواد مخدر مانند قرص‌ های توهم ‌زا و روان گردان (از قبیل اکستازی یا قرص‌ های LSD) و کوکائین، مصرف برخی داروها مانند داروهای آنتی کولینرژیک، داروهای محرک، ضدافسردگی و آنتی هیستامین ‌ها، آسیب ماهیچه های عنبیه و آسیب های مغزی ناشی از صدمه، سکته و تومور اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بوی گل شبیه چیست

کدام مخدرها باعث گشادی مردمک چشم می شوند؟

سروتونین ماده شیمیایی است که بر عملکرد عادی مغز و انتقال دهنده های عصبی تاثیر گذاشته و موجب گشادی مردمک چشم می شود. این ماده شیمیایی در مواد مخدر و داورهای زیر وجود دارد. لذا گشادی مردمک چشم می تواند نشان داهنده مصرف یکی از این موارد باشد:

  • کوکائین
  • شیشه
  • قرص های اکستازی (MDMA)
  • قرص ال اس دی (LSD)
  • داروهای ضد افسردگی (SSRI)
  • سیلوسایبین
  • مسکالین
  • داروهای بنزودیازپینی مانند آلپرازولام
  • داروهای محرک مانند ریتالین (Ritalin) و آدرال (Adderall)

حتما بخوانید: عوارض مصرف کوکائین

تاثیر انواع مخدرها بر حالت چشم

همانطور که گفته شد تاثیر مواد مخدر بر روی چشم ها تنها منحصر به گشادی مردمک چشم نبوده و مخدرهای مختلف اثرات متفاوتی بر حالت طبیعی چشم ها دارند که در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم.

تاثیر مصرف حشیش بر چشم

  • تاثیر حشیش، گل و ماریجوانا بر چشم

مصرف مواد دارای THC مانند گل، حشیش و ماریجوانا که از گیاه کانابیس (شاهدانه) به دست می آیند، باعث می شوند فرد به اصطلاح “چِت” شده و چشمهایش به شکل غیر عادی قرمز شود. همچنین زیر چشم این افراد اغلب تیره شده و کمی پف دارد. (در مقاله‌ای دیگر از بلاگ کلینیک تهران پاک درباره عوارض حشیش به طور کامل توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را بخوانید)

همچنین مصرف مداوم و طولانی مدت ماریجوانا باعث آسیب جدی به بینایی فرد می شود. به عبارت دیگر این ماده مخدر با تحریک اعصاب چشم و ایجاد اختلال در سیستم عصبی، سیستم پردازش شبکیه چشم و بینایی فرد را مورد هدف قرار می دهد.

مصرف کنندگان گل حشیش برای از بین بردن قرمزی و عادی نشان دادن حالت چشم از قطره نفازولین استفاده می کنند. استفاده از این قطره قرمزی چشم را از بین برده و باعث می شود سفیدی چشم بیش از حد معمول خود را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد

تاثیر شیشه، کوکائین و کراک بر چشم

مصرف مرتب شیشه، کوکائین و کراک باعث باز شدن غیر عادی و بیش از حد کل چشم و گشادی مردمک چشم خواهد شد. گشادی مردمک چشم در اثر مصرف شیشه و کوکائین کمتر از گشادی مردمک ناشی از مصرف مواد روان گردان و توهم زا است.

حتما بخوانید: ترک شیشه در منزل

  • تاثیر مواد توهم زا و روان گردان بر چشم

مصرف مواد توهم زا و روان گردان مانند ال اس دی، اکستازی، کتامین، مسکالین و سیلوسایبین  موجب می شود مردمک چشم به طور غیر طبیعی گشاد شود. این گشادی مردمک چشم به راحتی قابل تشخیص است. همچنین تحت تاثیر مصرف این مواد چشمان فرد مدام روی اشیا و سوژه ها می چرخد و نمی تواند روی چیزی تمرکز نماید.

  • تاثیر تریاک، ترامادول و هروئین بر چشم

مصرف مواد افیونی مانند مورفین، تریاک، هروئین، ترامادول و متادون باعث کاهش ضربان قلب و میزان هوشیاری فرد می شود. در این حالت چشمان فرد حالتی خواب آلود پیدا می کند و در اصطلاح گفته می شود چشمان فرد خمار است. این حالت چشم های فرد معتاد تنها در صورت قطع دائمی مصرف مواد و ترک اعتیاد به حالت عادی بر می گردد.

سخن پایانی

بیمارهای چشمی و آسیب به بینایی یکی از از عوارض جدی اعتیاد به انواع مواد مخدر است. لذا در برنامه ترک اعتیاد، توجه به عوارض چشمی و اقدام برای درمان آن یکی از موارد مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر شما مخاطب گرامی یا یکی از عزیزان و نزدیکانتان دچار بیماری اعتیاد می باشد بهتر است برای پیشگیری از آسیب های جدی جسمی و روانی هرچه سریعتر با تماس با مرکز ترک اعتیاد تهران پاک برای ترک اعتیاد در منزل اقدام کنید.

 

نظر خود را اضافه کنید